Fruit

10 Verrassende gezondheidsvoordelen en gebruik van perziken

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!

Perziken – of Prunus persica – zijn kleine vruchten met een donzige schil en een zoet wit of geel vruchtvlees.

Men denkt dat ze meer dan 8000 jaar geleden in China zijn ontstaan ​​(1).

Perziken zijn verwant aan pruimen, abrikozen, kersen en amandelen. Ze worden beschouwd als steenvruchten omdat hun vruchtvlees een schil omringt die een eetbaar zaadje herbergt.

Ze kunnen alleen worden gegeten of aan verschillende gerechten worden toegevoegd. Bovendien zijn perziken voedzaam en kunnen ze een scala aan gezondheidsvoordelen bieden, waaronder een betere spijsvertering, een zachtere huid en verlichting van de allergieën.

Hier zijn 10 verrassende gezondheidsvoordelen en toepassingen van perziken.

1. Boordevol voedingsstoffen en antioxidanten

Perziken zijn rijk aan veel vitamines, mineralen en heilzame plantenstoffen.

Een middelgrote perzik (5,4 gram of 150 gram) levert ongeveer (2):

  • Calorieën: 58
  • Eiwitten: 1 gram
  • Vet: minder dan 1 gram
  • Koolhydraten: 14 gram
  • Vezels: 2 gram
  • Vitamine C: 17% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • Vitamine A: 10% van de ADH
  • Kalium: 8% van de ADH
  • Niacine: 6% van de ADH
  • Vitamine E: 5% van de ADH
  • Vitamine K: 5% van de ADH
  • Koper: 5% van de ADH
  • Mangaan: 5% van de ADH

Perziken bieden ook kleinere hoeveelheden magnesium, fosfor, ijzer en enkele B-vitamines.

Bovendien zitten ze vol met antioxidanten – nuttige plantaardige stoffen die oxidatieve schade tegengaan en je lichaam helpen beschermen tegen veroudering en ziekte. Hoe frisser en rijper de vrucht, hoe meer antioxidanten hij bevat (3456).

In een studie toonde sap van verse perziken de antioxidante werking aan bij gezonde mannen binnen 30 minuten na consumptie (7).

Verse en ingeblikte perziken lijken een vergelijkbare hoeveelheid vitaminen en mineralen te bevatten – zolang de ingeblikte soorten ongeschild zijn (89).

Verse perziken hebben echter hogere gehaltes aan antioxidanten en lijken effectiever te beschermen tegen oxidatieve schade dan ingeblikte perziken( 9 ,10).

De perziken zijn rijk aan vezels, vitaminen en mineralen. Ze bevatten ook heilzame plantaardige stoffen zoals antioxidanten, die je lichaam kunnen helpen beschermen tegen veroudering en ziekte.

2. Kan de spijsvertering bevorderen

Perziken kunnen bijdragen aan een gezonde spijsvertering.

Een middelgrote vrucht levert ongeveer 2 gram vezels, waarvan de helft oplosbaar is, terwijl de andere helft onoplosbaar is (211).

Onoplosbare vezels voegen bulk toe aan uw ontlasting en helpen bij het verplaatsen van voedsel door uw darmen, waardoor de kans op constipatie wordt verkleind (12).

Aan de andere kant zorgt de oplosbare vezel voor voedsel voor nuttige bacteriën in uw darmen. Op hun beurt produceren deze bacteriën korte-keten vetzuren – zoals acetaat, propionaat en butyraat – die de cellen van je darm voeden.

Korte-keten vetzuren in je darm kunnen ook helpen bij het verminderen van ontstekingen en het verbeteren van symptomen van spijsverteringsstoornissen zoals de ziekte van Crohn, prikkelbare darmsyndroom (PDS), en colitis ulcerosa(131415).

Perzikbloemen zijn een ander deel van de vrucht dat de spijsvertering ten goede kan komen. Ze worden vaak gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde om spijsverteringsstoornissen te behandelen.

Dieronderzoek toont aan dat verbindingen die in de bloemen worden aangetroffen, de kracht en frequentie van darmcontracties effectief kunnen verhogen, wat helpt om het juiste ritme te behouden om voedsel soepel voort te duwen (16).

Terwijl studies vaak gebruik maken van perzikbloemenextract, wordt in Korea vaak een kruidenthee van de bloemen geconsumeerd (17).

Perziken bevatten vezels, wat bijdraagt aan een soepele vertering en een lager risico op darmstoornissen. Perzikbloemen zorgen ook voor bepaalde verbindingen die een gezonde darm lijken te ondersteunen.

3. Kan de gezondheid van het hart verbeteren

Het regelmatig eten van fruit – inclusief perziken – kan de gezondheid van het hart bevorderen.

Perziken kunnen de risicofactoren voor hartziekten, zoals hoge bloeddruk en cholesterolgehalte verlagen(18).

Bovendien blijkt uit onderzoek met proefbuisjes dat perziken zich kunnen binden aan galzuren – verbindingen die door uw lever uit cholesterol worden geproduceerd.

De gebonden galzuren – samen met de cholesterol die ze bevatten – worden uiteindelijk uitgescheiden via uw ontlasting, wat kan helpen het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen( 19 ).

Aanvullende proefbuisjes en dierstudies hebben aangetoond dat perziken het totale en “slechte” LDL-cholesterolgehalte kunnen verlagen, evenals de bloeddruk en het triglyceridengehalte ( 20 , 21 ,22).

Onderzoek bij zwaarlijvige ratten rapporteerde verder dat perzikensap het niveau van het hormoon angiotensine II kan verlagen, dat de bloeddruk verhoogt (2223).

Hoewel deze effecten veelbelovend lijken, zijn er meer studies nodig om ze bij de mens te bevestigen.

Perziken bevatten verbindingen die kunnen helpen bij het verminderen van risicofactoren voor hartziekten, zoals hoge bloeddruk, evenals triglyceriden en cholesterolniveaus. Er is echter meer onderzoek bij de mens nodig.

4. Kan uw huid beschermen

Perziken kunnen een beschermend effect hebben dat helpt om uw huid gezond te houden.

Studies met proefbuisjes geven aan dat verbindingen die in perziken worden gevonden het vermogen van uw huid om vocht vast te houden kunnen verbeteren – waardoor de huidtextuur verbetert (24).

Bovendien blijkt uit zowel proefbuisjes- als dierstudies dat extracten van perzikbloemen of vruchtvlees die rechtstreeks op de huid worden aangebracht, kunnen helpen om UV-schade te voorkomen( 25 ,2627).

Extracten van perzikbloemen bleken ook de ontwikkeling van huidtumoren bij muizen te vertragen(28).

Er is echter meer onderzoek bij de mens nodig voordat er conclusies kunnen worden getrokken.

Verbindingen in perziken en perzikbloemen kunnen helpen om uw huid gezond te houden door het vochtgehalte op peil te houden en te beschermen tegen beschadiging door de zon. Er is echter meer onderzoek nodig.

5. Kan bepaalde soorten kanker voorkomen

Zoals de meeste vruchten, bieden perziken heilzame plantaardige stoffen die enige bescherming kunnen bieden tegen verschillende vormen van kanker.

Met name de schil en het vruchtvlees van perziken zijn rijk aan carotenoïden en cafeïnezuur – twee soorten antioxidanten die een anti-kankerwerking hebben (29303132).

Proefbuisjes en dierproeven hebben ook aangetoond dat verbindingen in perzikzaden de groei van niet-kankerige huidtumoren kunnen beperken en kunnen voorkomen dat ze in kankerverwekkende tumoren veranderen(33).

En niet te vergeten, perziken zitten vol met polyfenolen – een categorie van antioxidanten waarvan is aangetoond dat ze de groei verminderen en de verspreiding van kankercellen beperken in studies met reageerbuisjes (34).

Perzik polyfenolen kunnen ook kankercellen doden, zonder schade te veroorzaken aan gezonde cellen (35).

In één dierstudie waren deze polyfenolen bijzonder effectief in het voorkomen van de groei en uitzaaiing van een specifiek type borstkanker.

Onderzoekers rapporteerden dat een persoon ongeveer twee tot drie perziken per dag zou moeten eten om een hoeveelheid polyfenolen te consumeren die overeenkomt met de hoeveelheid die in de studie werd gebruikt (34).

In een andere studie hadden postmenopauzale vrouwen die minstens 2 perziken of nectarines per dag aten een 41% lager risico op borstkanker gedurende 24 jaar(36).

Er zijn echter weinig onderzoeken bij mensen gedaan, dus er is meer onderzoek nodig.

Verbindingen die in perziken worden gevonden kunnen enige bescherming bieden tegen kanker door de vorming, groei en verspreiding van kankercellen te beperken. Er zijn echter meer studies nodig om deze voordelen te bevestigen.

6. Kan allergiesymptomen verminderen

Perziken kunnen allergiesymptomen verminderen.

Wanneer uw lichaam wordt blootgesteld aan een allergeen, geeft het histamines vrij, of chemische stoffen die door uw immuunsysteem worden gemaakt om uw lichaam te helpen zich te ontdoen van het allergeen.

Histamines maken deel uit van het afweersysteem van uw lichaam en veroorzaken allergiesymptomen zoals niezen, jeuk of hoesten.

Onderzoek toont aan dat perziken kunnen helpen bij het verminderen van allergiesymptomen door het voorkomen van het vrijkomen van histamines in het bloed (37).

Bovendien blijkt uit onderzoek met reageerbuisjes dat perzik-extracten ook effectief kunnen zijn en de ontsteking die vaak voorkomt bij allergische reacties kunnen beperken(3839).

Er is echter meer onderzoek nodig om de sterkte van deze effecten bij mensen met een allergie te bepalen.

Perziken kunnen helpen de reactie van uw immuunsysteem op allergenen te verlagen, waardoor de allergiesymptomen worden verminderd. Er zijn echter meer onderzoeken nodig – vooral bij de mens.

7–9. Andere mogelijke voordelen

Perziken kunnen verschillende andere gezondheidsvoordelen bieden. De best onderzochte zijn:

  1. Kan de immuniteit versterken: Perziken zijn rijk aan immuunversterkende voedingsstoffen en antioxidanten. Studies met proefbuisjes melden dat ze ook bepaalde soorten bacteriën kunnen bestrijden(40).
  2. Kan beschermen tegen bepaalde gifstoffen: In één onderzoek verhoogden perzikextracten die aan rokers werden toegediend, de verwijdering van nicotine via de urine (41).
  3. Kan de bloedsuikerspiegel verlagen: Studies tonen aan dat verbindingen die in perziken worden gevonden kunnen helpen bij het voorkomen van een hoge bloedsuikerspiegel en insulineresistentie bij zwaarlijvige ratten (22).

Dat gezegd hebbende, deze onderzoeken waren klein en de meeste van deze voordelen zijn niet waargenomen bij mensen.

Perziken kunnen de immuniteit verhogen, het lichaam ontdoen van gifstoffen en de bloedsuikerspiegel verlagen. Het onderzoek op deze gebieden is echter beperkt.

10. Op grote schaal beschikbaar en gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding

Perziken zijn gemakkelijk te vinden en kunnen op vele manieren aan uw eten worden toegevoegd.

Ze kunnen rauw, gebakken, gegrild, gekookt of gestoofd worden gegeten en zijn gemakkelijk te verwerken in warme of koude gerechten.

Verse perziken zijn bijvoorbeeld een geweldige snack die rijk is aan voedingsstoffen en kunnen alleen worden gegeten of overgoten met yoghurt en een handvol noten .

Perziken kunnen worden toegevoegd aan salades of worden verwerkt tot een stevige kikkererwtencurry. Ze voegen een onverwachte touch toe aan de salsa en zijn ook een populair ingrediënt in veel desserts.

Ten slotte kunnen perziken worden gemengd tot een smoothie of voorzichtig worden gepureerd om smaak aan uw water te geven.

Perziken zijn overal verkrijgbaar en kunnen op verschillende manieren worden gegeten. 

Geniet er afzonderlijk van of verwerk ze gemakkelijk in hoofdgerechten, bijgerechten, smoothies of desserts.

Hoe moet ik perziken selecteren en bewaren?

Perziken zijn er in een breed scala van variëteiten – sommige wit, andere geel. Witte perziken zijn zoeter, terwijl gele perziken wrang zijn.

Bij het selecteren van perziken is het zo dat hoe zoeter hun geur, hoe rijper ze zullen zijn. Probeer bruine, gekneusde of gerimpelde vruchten die beschadigd of overrijp zijn te vermijden. Zoek in plaats daarvan naar perziken met hard of slechts licht zacht vruchtvlees.

Je kunt zien dat een perzik rijp is en klaar is om te eten als je op het vruchtvlees drukt en voelt dat het een beetje meegeeft.

Perziken blijven rijpen nadat ze geplukt zijn. Dus als je perziken te stevig zijn, probeer ze dan een tot drie dagen lang op je aanrecht te leggen.

Rijpe perziken gaan bij kamertemperatuur ongeveer een week mee. Als u niet van plan bent om ze binnen dit tijdsbestek op te eten, kunt u ze het beste in uw koelkast bewaren om overrijping te voorkomen.

Rijpe perziken kunnen ook ingevroren worden, maar het is het beste om ze eerst in plakjes te snijden en het vruchtvlees te bedekken met een beetje citroensap om te voorkomen dat ze bruin worden.

Perziken kunnen ook in blik of bevroren worden gekocht. Houd er rekening mee dat perziken in blik meestal minder antioxidanten bevatten dan verse of bevroren perziken, en probeer voor een gezondere keuze te kiezen voor een variëteit verpakt in water in plaats van siroop( 9 ,10).

Het is het beste om verse perziken te kopen die ofwel onderrijp of lichtelijk rijp zijn. Verse perziken zijn het meest voedzaam, gevolgd door ingevroren en vervolgens ingeblikte perziken. Als u perziken in blik koopt, kunt u het beste een variëteit kiezen die verpakt is in water zonder toegevoegde suikers.

Belangrijkste punten

Perziken zijn rijk aan veel vitamines, mineralen en heilzame plantenstoffen.

Ze zijn gemakkelijk te verwerken in een verscheidenheid aan gerechten en kunnen indrukwekkende gezondheidsvoordelen bieden, waaronder een gezondere huid, minder allergiesymptomen en een betere spijsvertering en gezondheid van het hart.

Perziken lijken ook verband te houden met een lager risico op bepaalde vormen van kanker en kunnen de immuniteit verhogen, bescherming bieden tegen giftige stoffen en de bloedsuikerspiegel verlagen.

Al met al is het een vrucht die het waard is om aan uw eten toe te voegen.(bron)

Adobe Photoshop Elements 2021 (Windows/Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP €49,50
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.

Adobe Photoshop Elements 2021 (Windows/Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP €49,50
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!
close-link