Overige

Probiotica en prebiotica: Wat is het verschil?

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

Probiotica en prebiotica zijn tegenwoordig allebei belangrijke onderwerpen in de voeding. Maar ook al klinken ze hetzelfde, toch spelen ze een verschillende rol in je gezondheid.

Pr e biotica zijn nuttige bacteriën en pr e biotica is voedsel voor deze bacteriën. We leggen uit wat u over de twee moet weten.

Wat zijn probiotica en prebiotica?

Zowel prebiotica als probiotica zijn belangrijk voor de menselijke gezondheid. Ze hebben echter verschillende rollen:

  • Probiotica. Dit zijn levende bacteriën die in bepaalde voedingsmiddelen of supplementen voorkomen. Ze kunnen tal van gezondheidsvoordelen bieden.
  • Prebiotica. Deze stoffen zijn afkomstig van soorten koolhydraten (meestal vezels) die mensen niet kunnen verteren. De goede bacteriën in je darmen eten deze vezels.

De darmbacteriën, ook wel de darmflora of darmmicrobiota genoemd, vervullen vele belangrijke functies in het lichaam.

Het eten van uitgebalanceerde hoeveelheden probiotica en prebiotica kan ervoor zorgen dat je de juiste balans van deze bacteriën hebt om je darmmicrobiota gezond te houden.

Probiotica zijn nuttige bacteriën die in bepaalde voedingsmiddelen of supplementen voorkomen. Prebiotica zijn vezeltypes die de vriendelijke bacteriën in het spijsverteringsstelsel voeden.

Waarom zijn de darmbacteriën heilzaam?

De goede bacteriën in je spijsverteringskanaal helpen je te beschermen tegen schadelijke bacteriën en schimmels.

Een Studie uit 2013 over bacteriën in de darm bevestigt dat een grote verscheidenheid van dit goede type bacteriën kan helpen bij functies van het immuunsysteem, symptomen van depressie kan verbeteren en kan helpen bij het aanpakken van obesitas, naast andere voordelen (1).

Bovendien vormen sommige van je darmbacteriën vitamine K en vetzuren met een korte keten.

Korte keten vetzuren zijn de belangrijkste voedingsbron van de cellen die de dikke darm bedekken. Ze bevorderen een sterke darmbarrière die helpt schadelijke stoffen, virussen en bacteriën buiten te houden. Dit helpt ook ontstekingen te verminderen en kan mogelijk het risico op kanker te verkleinen (2).

De darmbacteriën helpen bij een verscheidenheid aan biologische taken. Ze leveren ook belangrijke voeding aan de cellen die je spijsverteringskanaal bedekken.

Hoe beïnvloedt voeding de darmmicrobiota?

Het voedsel dat je eet speelt een belangrijke rol in het evenwicht tussen goede en slechte darmbacteriën.

Zo heeft een suiker- en vetrijke voeding een negatieve invloed op de darmbacteriën en kan het bijdragen aan insulineresistentie en andere aandoeningen(34).

Zodra je de verkeerde bacteriën regelmatig voedt, kunnen ze sneller groeien en zich gemakkelijker koloniseren, zonder dat er evenveel nuttige bacteriën zijn om dat te verhinderen (5).

Schadelijke bacteriën en een minder gezonde darmflora zijn ook in verband gebracht met een hogere body mass index (BMI)(6).

Bovendien kan met pesticiden behandeld voedsel negatieve effecten hebben op de darmbacteriën, hoewel meer onderzoek nodig is om dit te bevestigen ( 7 ,8).

Studies hebben ook aangetoond dat antibiotica permanente veranderingen in bepaalde soorten bacteriën kunnen veroorzaken, vooral wanneer ze tijdens de kindertijd en de adolescentie worden ingenomen.

Omdat het gebruik van antibiotica zo wijdverbreid is, bestuderen onderzoekers nu hoe dit op latere leeftijd gezondheidsproblemen bij mensen kan veroorzaken( 9 ,10).

Het voedsel dat je eet heeft invloed op de darmbacteriën. Chemische residuen en antibiotica kunnen ook het evenwicht in de darmbacteriën verstoren.

Welke voedingsmiddelen zijn prebiotisch?

Voordat je dure prebiotische supplementen gaat kopen, moet je bedenken dat veel voedingsmiddelen ze van nature bevatten.

Dat komt omdat prebiotica vezelachtige stoffen zijn die in groenten, fruit en peulvruchten voorkomen.

Mensen zijn niet in staat om deze vezels te verteren, maar je goede darmbacteriën kunnen ze wel verteren.

Voedingsmiddelen die veel prebiotische vezels bevatten zijn onder andere:

Eén van de dingen die uw goede darmbacteriën doen met prebiotische vezels is deze omzetten in een korte-keten vetzuur genaamd butyraat.

Studies suggereren dat de butyraatproductie in de dikke darm niet in stand kan worden gehouden zonder voldoende inname van prebiotische vezels( 11 ).

Prebiotica zijn soorten vezels die mensen niet kunnen verteren, maar uw darmbacteriën wel. 

Deze soorten vezels leveren voedingsstoffen aan de bacteriën die een gezonde spijsvertering en immuunfunctie ondersteunen.

Welke voedingsmiddelen zijn probiotisch?

Er zijn ook veel probiotische voedingsmiddelen die van nature nuttige bacteriën bevatten, zoals yoghurt.

Gewone yoghurt van hoge kwaliteit met levende culturen kan een fantastische aanvulling op je voeding zijn als je nuttige bacteriën wilt toevoegen.

Gefermenteerde voedingsmiddelen zijn een andere goede optie, omdat ze nuttige bacteriën bevatten die gedijen op de natuurlijk voorkomende suiker of vezels in het voedsel.

Voorbeelden van gefermenteerde voedingsmiddelen zijn:

  • zuurkool
  • Kimchi
  • kombucha thee
  • kefir (zuivel en niet-zuivelproducten)
  • sommige soorten augurken (ongepasteuriseerd)
  • andere ingemaakte groenten (ongepasteuriseerd)

Als je gefermenteerd voedsel gaat eten voor hun probiotische voordelen, zorg er dan voor dat ze niet gepasteuriseerd zijn, want dit proces doodt de bacteriën.

Sommige van deze voedingsmiddelen kunnen ook als synbiotisch worden beschouwd, omdat ze zowel heilzame bacteriën bevatten als een prebiotische bron van vezels waar de bacteriën zich mee voeden.

Enkele voorbeelden van synbiotisch voedsel zijn kaas, kefir en zuurkool.

Probiotisch voedsel bevat van nature nuttige bacteriën. Veel van deze voedingsmiddelen kunnen thuis worden gemaakt of in de supermarkt worden gekocht.

Moet ik probiotische supplementen nemen?

Probiotica supplementen zijn pillen, poeders of vloeistoffen die levende nuttige bacteriën of gist bevatten.

Ze zijn erg populair en gemakkelijk te vinden, maar niet allemaal zijn ze uw geld waard. Ze bevatten niet allemaal dezelfde soorten bacteriën of dezelfde concentraties. Er zijn ook veel producten op de markt die beweringen doen zonder bewijs van werkzaamheid(12).

Ze bevatten meestal ook geen vezelrijke voedingsbronnen die de bacteriën kunnen eten, wat de werkzaamheid kan verminderen als iemand niet ook die voedingsmiddelen eet.

Sommige probiotica supplementen zijn ontworpen om de bacteriën helemaal naar de dikke darm te brengen voor een beter effect, terwijl andere waarschijnlijk niet voorbij het maagzuur komen( 13 ).

Er zijn sommige personen die geen probioticum mogen gebruiken, of die verergerde symptomen kunnen krijgen als ze dat wel doen, zoals mensen met bacteriële overgroei in de dunne darm (SIBO) of mensen die gevoelig zijn voor ingrediënten in het supplement.

De juiste soorten probiotica kunnen echter voor sommige mensen ongelooflijk gunstig zijn. Het hangt af van het type stam, productformule, de kwaliteit van het product en de bewaarmethode. ​1415).

Zoals met alle supplementen, kunt u het beste een professional in de gezondheidszorg raadplegen die veel weet over probiotica.

Probiotica supplementen zijn ontworpen om zeer specifieke soorten bacteriën in de darmen van de mens te brengen. Niet alle probiotica zijn echter van dezelfde kwaliteit of bevatten dezelfde hoeveelheid bacteriën.

Tot slot

Het in balans houden van uw darmbacteriën is belangrijk voor veel aspecten van de gezondheid.

Om dit te doen, eet voldoende van zowel prebiotische als probiotische voedingsmiddelen, omdat ze helpen de meest ideale balans tussen goede en slechte darmbacteriën te bevorderen.

Overleg met uw arts om er zeker van te zijn dat u de juiste hoeveelheden van beide voedingsmiddelen eet. Het is mogelijk om te overdrijven of bijwerkingen te krijgen.

Om te zien of u baat zou kunnen hebben bij een supplement, raadpleegt u de lijst met op bewijs gebaseerde aandoeningen die probiotica mogelijk kunnen helpen, de lijst met wereldwijde richtlijnen van de World Gastroenterology Organization . Het bevat ook aanbevelingen.

Zorg ervoor dat u de etiketten van alle supplementen zorgvuldig leest en bespreek eventuele vragen en aanbevelingen met uw zorgverlener.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image