Groenten

Is rabarber goed voor u? Alles wat u moet weten

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

Rabarber is een groente die bekend staat om zijn roodachtige stengels en zure smaak.

In Europa en Noord-Amerika wordt hij gekookt en vaak gezoet. In Azië worden de wortels medicinaal gebruikt.

Dit artikel geeft een uitgebreid overzicht van rabarber, inclusief het gebruik en de mogelijke voordelen voor de gezondheid.

Wat is rabarber?

Rabarber staat bekend om zijn zure smaak en dikke stengels, die meestal met suiker worden gekookt.

De stengels variëren in kleur van rood tot roze tot lichtgroen en hebben een consistentie die vergelijkbaar is met die van selderij.

Deze groente heeft koude winters nodig om te kunnen groeien. Het resultaat is dat deze groente vooral in bergachtige en gematigde streken over de hele wereld wordt aangetroffen, vooral in Noordoost-Azië. Het is ook een gemeenschappelijke tuinplant in Noord-Amerika en Noord-Europa.

Er bestaan verschillende soorten en variëteiten. In het Westen wordt de meest voorkomende variëteit culinaire of tuinrabarber (Rheum x hybridum) genoemd.

Rabarber is een groente die wordt geteeld voor zijn dikke zure stengels, die meestal worden gegeten nadat ze met suiker zijn gekookt.

Hoe wordt het gebruikt?

Rabarber is een ongewone groente omdat het erg zuur en licht zoet is.

In feite is het gemakkelijk te verwarren met een vrucht. De verwarring wordt nog vergroot doordat rabarber door het Amerikaanse Ministerie van Landbouw (USDA) officieel als een vrucht wordt geclassificeerd (1).

Door zijn zure smaak wordt hij zelden rauw gegeten. In plaats daarvan wordt het normaal gesproken gekookt – ofwel gezoet met suiker ofwel gebruikt als ingrediënt.

Pas in de 18e eeuw, toen suiker goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar was, werd rabarber een populair voedingsmiddel.

Daarvoor werd het vooral medicinaal gebruikt. In feite worden de gedroogde wortels al duizenden jaren gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde.

Alleen de stengels worden gegeten, meestal in zoete soepen, jams, sauzen, taarten, kruimels, cocktails en rabarberwijn.

Omdat zoete rabarbertaarten in het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerika een traditioneel dessert zijn, wordt deze groente soms “taartplant” genoemd.

Rabarber is een groente die vaak wordt gecategoriseerd als een vrucht. Door zijn zuurheid wordt hij regelmatig gesuikerd voor gebruik in jams en desserts.

Het gehalte aan voedingsstoffen van rabarber

Rabarber is niet bijzonder rijk aan essentiële voedingsstoffen en het caloriegehalte is laag.

Het is echter een zeer goede bron van vitamine K1, die ongeveer 26-37% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) levert in een portie van 100 gram, afhankelijk van het feit of de rabarber al dan niet gekookt is (23).

Net als andere groenten en fruit, is het ook hoog in vezels, het verstrekken van vergelijkbare hoeveelheden als sinaasappels, appels, of selderij.

Een portie gekookte rabarber van 100 gram met toegevoegde suiker bevat (3):

  • Calorieën: 116
  • Koolhydraten: 31,2 gram
  • Vezels: 2 gram
  • Eiwit: 0,4 gram
  • Vitamine K1: 26% van de ADH
  • Calcium: 15% van de ADH
  • Vitamine C: 6% van de ADH
  • Kalium: 3% van de ADH
  • Foliumzuur: 1% van de ADH

Hoewel er behoorlijke hoeveelheden calcium in rabarber zitten, is het vooral in de vorm van het antinutriënt calciumoxalaat. In deze vorm kan je lichaam het niet efficiënt absorberen (4).

Het bevat ook matig veel vitamine C en biedt 6% van de ADH in een portie van 100 gram.

Een portie gekookte rabarber van 100 gram levert 26% van de ADH voor vitamine K1. Het is ook een goede bron van vezels. Anders is het geen belangrijke bron van essentiële voedingsstoffen.

Gezondheidsvoordelen van rabarber

Studies naar de gezondheidsvoordelen van rabarber zijn beperkt.

In enkele onderzoeken is echter gekeken naar de effecten van geïsoleerde rabarbersteel componenten, zoals de vezels.

Kan het cholesterolgehalte verlagen

Rabarberstelen zijn een goede bron van vezels, die uw cholesterol kunnen beïnvloeden.

In een gecontroleerde studie aten mannen met een hoog niveau elke dag 27 gram rabarbersteelvezels gedurende een maand. Hun totale cholesterol daalde met 8% en hun LDL (slechte) cholesterol met 9%(5).

Dit gunstige effect is niet exclusief voor rabarbervezels. Veel andere vezelbronnen zijn even effectief (6).

Levert antioxidanten

Rabarber is ook een rijke bron van antioxidanten.

Een studie suggereert dat het totale polyfenolgehalte van rabarber nog hoger kan zijn dan dat van boerenkool7 ).

Tot de antioxidanten in rabarber behoren anthocyanen, die verantwoordelijk zijn voor de rode kleur en waarvan gedacht wordt dat ze de gezondheid ten goede komen. Rabarber is ook hoog in proanthocyanidinen, ook wel bekend als gecondenseerde tanninen ( 8 ,9).

Deze antioxidanten kunnen verantwoordelijk zijn voor sommige gezondheidsvoordelen van fruit, rode wijn en cacao(1011).

Rabarber is een goede bron van vezels en antioxidanten. Studies tonen aan dat rabarbervezels het cholesterolgehalte kunnen verlagen, maar onderzoek naar de voordelen voor de gezondheid is verder beperkt.

Waarom smaakt het zuur?

Rabarber is waarschijnlijk de meest zuur smakende groente die je kunt vinden.

De zuurgraad is vooral te danken aan het hoge gehalte aan appelzuur en oxaalzuur. Appelzuur is één van de meest voorkomende zuren in planten en draagt bij aan de zure smaak van veel groenten en fruit( 8 ).

Interessant is dat de teelt van rabarber in het donker het minder zuur en malser maakt. Deze variëteit staat bekend als geforceerde rabarber, die in het voorjaar of aan het eind van de winter wordt geteeld.

Rabarber is uitzonderlijk zuur, waardoor het moeilijk is om rauw of zonder suiker te eten. De zure smaak is vooral te wijten aan appelzuur en oxaalzuur – hoewel geforceerde rabarber veel minder zuur is dan andere soorten.

Veiligheid en bijwerkingen

Rabarber behoort tot de rijkste voedingsbronnen van calciumoxalaat, de meest voorkomende vorm van oxaalzuur in planten.

Volgens de volkstraditie mag rabarber niet na eind juni worden geoogst, omdat het oxaalzuurgehalte zou stijgen van de lente tot de zomer.

Deze stof is bijzonder overvloedig aanwezig in de bladeren, maar de stengels kunnen ook hoge hoeveelheden bevatten, afhankelijk van de variëteit.

Te veel calciumoxalaat kan leiden tot hyperoxalurie, een ernstige aandoening die wordt gekenmerkt door de ophoping van calciumoxalaat kristallen in verschillende organen.

Deze kristallen kunnen nierstenen vormen. Aanhoudende hyperoxalurie kan leiden tot nierfalen(12).

Niet iedereen reageert op dezelfde manier op oxalaat in de voeding. Sommige mensen hebben een genetische aanleg voor gezondheidsproblemen met oxalaten (13).

Een tekort aan vitamine B6 en een hoge inname van vitamine C kunnen ook het risico verhogen (14).

Bovendien zijn er steeds meer aanwijzingen dat dit probleem erger is voor mensen die een gebrek hebben aan bepaalde gunstige darmbacteriën. Interessant is dat sommige darmbacteriën, zoals Oxalobacter formigenes, voedingsoxalaten afbreken en neutraliseren(1516).

Hoewel meldingen van rabarber vergiftiging zeldzaam zijn, zorg er dan voor dat je het met mate consumeert en vermijd de bladeren. Bovendien kan het koken van uw rabarber het gehalte aan oxalaten met 30-87% verlagen (17181920).

Rabarber kan een hoog gehalte aan oxalaten hebben en moet met mate worden gegeten. Met name het koken vermindert het gehalte aan oxalaten. Zorg ervoor dat u de bladeren vermijdt.

Hoe rabarber te koken

Rabarber kan op verschillende manieren gegeten worden. Het wordt meestal gebruikt in jams en desserts, die veel toegevoegde suiker bevatten.

Dat gezegd hebbende, het is gemakkelijk te gebruiken in recepten met weinig suiker – of zelfs gekookt zonder suiker.

Een paar creatieve ideeën zijn rabarber salade en gezond rabarber crumble. U kunt ook deze groente of de jam toe te voegen aan je ’s ochtends havermout .

Rabarber is een populair ingrediënt in crumbles, taarten en jam – voedingsmiddelen die meestal vol met suiker zitten. U kunt echter ook rabarber recepten vinden met weinig of geen toegevoegde suiker.

De belangrijkste conclusie

Rabarber is een unieke groente die mensen gebruiken bij het koken en bakken .

Omdat het veel oxalaat kan bevatten, moet je er niet te veel van eten en proberen stengels te selecteren uit oxalaatarme variëteiten. Als u gevoelig bent voor nierstenen, kunt u rabarber het beste helemaal vermijden.

Aan de andere kant is rabarber een goede bron van antioxidanten, vitamine K en vezels.

Bovendien maakt de zure smaak het een perfect ingrediënt voor jam, crumbles, taarten en andere desserts.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image