Fruit

Rambutan: Een smakelijk fruit met gezondheidsvoordelen

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

Rambutan (Nephelium lappaceum) is een vrucht die oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië komt.

Hij groeit in een boom die tot 27 meter hoog kan worden en gedijt het beste in een tropisch klimaat, zoals in Maleisië en Indonesië.

Rambutan heeft zijn naam gekregen van het Maleisische woord voor haar, omdat de golfbalvormige vrucht een harige rode en groene schil heeft. Het onmiskenbare uiterlijk wordt vaak vergeleken met dat van een zee-egel( 1 ).

De vrucht is verwant aan de lychee en longan vruchten en heeft een gelijkaardig uiterlijk wanneer ze geschild wordt. Het doorschijnende witte vruchtvlees heeft een zoete maar romige smaak en bevat een zaadje in het midden.

Rambutan is zeer voedzaam en kan voordelen bieden voor de gezondheid, variërend van gewichtsverlies en een betere vertering tot een verhoogde weerstand tegen infecties.

Hier zijn enkele van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van ramboetan en hoe u deze kunt eten.

Rijk aan voedingsstoffen en antioxidanten

De rambutan vrucht is rijk aan vele vitaminen, mineralen en heilzame plantaardige stoffen.

Het vruchtvlees bevat ongeveer 1,3-2 gram totale vezels per 100 gram, vergelijkbaar met wat je zou vinden in dezelfde hoeveelheid appels, sinaasappels of peren (2).

Het is ook rijk aan vitamine C, een voedingsstof die je lichaam helpt om gemakkelijker ijzer te absorberen. Deze vitamine werkt ook als een antioxidant, die de cellen van je lichaam beschermt tegen schade. Het eten van 5-6 ramboetan vruchten voorziet in 50% van uw dagelijkse behoefte aan vitamine C. ( 3 , 4 ).

Rambutan bevat ook een goede hoeveelheid koper, dat een rol speelt bij de juiste groei en het onderhoud van verschillende cellen, waaronder die van je botten, hersenen en hart.

Het biedt ook kleinere hoeveelheden mangaan, fosfor, kalium, magnesium, ijzer en zink. Het eten van 3,5 ons (100 gram) – of ongeveer vier vruchten – voorziet in 20% van je dagelijkse koperbehoefte en in 2-6% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van de andere voedingsstoffen( 3 ).

De ramboetan schil en het zaad worden beschouwd als rijke bronnen van voedingsstoffen, antioxidanten en andere heilzame stoffen. Hoewel sommige mensen ze eten, worden geen van beide momenteel als eetbaar beschouwd( 5 ,6789).

In feite lijken ze bepaalde verbindingen te bevatten die giftig kunnen zijn voor de mens( 10 ,11).

Het roosteren van de zaden kan deze effecten verminderen, en individuen uit sommige culturen lijken ze op deze manier te consumeren. Betrouwbare informatie over de juiste manier van roosteren is op dit moment echter niet beschikbaar.

Totdat er meer bekend is, is het misschien het veiligst om de zaden helemaal niet op te eten.

Rambutan is rijk aan vezels, vitamine C en koper en bevat kleinere hoeveelheden andere voedingsstoffen. De schil en het zaad zitten ook vol met voedingsstoffen, maar worden over het algemeen als oneetbaar beschouwd.

Bevordert een gezonde spijsvertering

Rambutan kan bijdragen aan een gezonde spijsvertering door zijn vezelgehalte.

Ongeveer de helft van de vezels in het vruchtvlees is onoplosbaar, wat betekent dat het onverteerd door de darm gaat.

Onoplosbare vezel voegt bulk toe aan uw ontlasting en helpt de darmdoorvoer te versnellen, waardoor de kans op constipatie afneemt (2).

De andere helft van de vezel is oplosbaar. Oplosbare vezel zorgt voor voedsel voor uw heilzame darmbacteriën. Deze vriendelijke bacteriën produceren op hun beurt korte-keten vetzuren, zoals acetaat, propionaat en butyraat, die de cellen van je darm voeden.

Deze korte-keten vetzuren kunnen ook ontstekingen verminderen en de symptomen van darmstoornissen verbeteren, waaronder het prikkelbare darmsyndroom (PDS), de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa (121314).

Rambutan is een goede bron van oplosbare en onoplosbare vezels, die constipatie kunnen voorkomen en de symptomen van bepaalde darmstoornissen kunnen verbeteren.

Kan helpen bij het afvallen

Net als de meeste vruchten kan rambutan gewichtstoename voorkomen en gewichtsverlies in de loop van de tijd bevorderen (15161718).

Met ongeveer 75 calorieën en 1,3-2 gram vezels per 100 gram, is het relatief laag in calorieën voor de hoeveelheid vezels die het bevat (2).

Dit kan helpen om u langer voller te houden, wat de kans op overeten kan verminderen en gewichtsverlies in de loop van de tijd kan bevorderen (1920).

Bovendien kan de oplosbare vezel in ramboetan oplossen in water en een gelachtige substantie in je darm vormen die de spijsvertering en de opname van voedingsstoffen helpt vertragen. Het kan ook leiden tot verminderde eetlust en een groter gevoel van volheid (212223).

Bovendien bevat rambutan een goede hoeveelheid water en kan het u helpen gehydrateerd te blijven, wat overeten verder kan voorkomen en gewichtsverlies kan bevorderen(24).

Rambutan is laag in calorieën en toch rijk aan water en vezels. Deze combinatie kan overeten voorkomen en u langer voller laten voelen – beide kunnen leiden tot gewichtsverlies na verloop van tijd.

Kan helpen bij het bestrijden van infectie

De ramboetan vrucht kan op verschillende manieren bijdragen aan een sterker immuunsysteem.

Om te beginnen is het rijk aan vitamine C , wat de aanmaak van de witte bloedcellen kan stimuleren die uw lichaam nodig heeft om infecties te bestrijden (25).

Te weinig vitamine C in uw voeding kan uw immuunsysteem verzwakken, waardoor u vatbaarder bent voor infecties (26).

Bovendien wordt rambutan schil al eeuwenlang gebruikt om infecties tegen te gaan. Onderzoeken aan de hand van reageerbuisjes tonen aan dat het verbindingen bevat die uw lichaam kunnen beschermen tegen virussen en bacteriële infecties( 27 ,2829).

Hoewel sommige mensen de schil eten, wordt deze over het algemeen als oneetbaar beschouwd.

Verschillende verbindingen die in het vruchtvlees en de schil van de ramboetan worden gevonden, kunnen uw immuunsysteem versterken en helpen bij de bestrijding van infecties.

Andere potentiële voordelen

Rambutan kan extra gezondheidsvoordelen bieden – de best onderzochte zijn onder andere:

  • Kan het risico op kanker verlagen: Een paar cel- en dierstudies hebben aangetoond dat verbindingen in ramboetan de groei en verspreiding van kankercellen kunnen helpen voorkomen (3031).
  • Kan beschermen tegen hartaandoeningen: Eén dierstudie toonde aan dat extracten gemaakt van rambutan schil het totale cholesterol- en triglyceridengehalte in diabetesmuizen verminderden (32).
  • Kan beschermen tegen diabetes: Cel- en dierstudies rapporteren dat het extract van de ramboetanschil de insulinegevoeligheid kan verhogen en de nuchtere bloedsuikerspiegel en insulineresistentie kan verminderen (32333435).

Hoewel veelbelovend, zijn deze drie extra voordelen over het algemeen gekoppeld aan verbindingen die in de ramboetan schil of de zaden worden gevonden – die beide meestal niet door mensen worden geconsumeerd.

Bovendien zijn de meeste van deze voordelen alleen waargenomen in cel- en dieronderzoek. Er zijn meer studies bij mensen nodig.

Verbindingen die worden gevonden in ramboetan schillen en -zaden kunnen enige bescherming bieden tegen kanker, diabetes en hartziekten. Er zijn echter meer menselijke studies nodig.

Rambutan versus Lychee en Longan fruit

Eenmaal geschild lijkt de rambutan vrucht erg op de lychee en longan vrucht.

Alle drie behoren ze tot dezelfde Sapindaceae – of zeepbes – familie, groeien aan bomen die inheems zijn in Zuid-Azië en hebben doorschijnend wit vruchtvlees met een zaadje in het midden. Hun voedingsprofielen lijken ook sterk op elkaar( 36 , 37 ).

Hun uiterlijk verschilt echter. Rambutan is de grootste van de drie en draagt een rood-groene behaarde schil.

De lychee is iets kleiner en heeft een taaie getextureerde rode schil, terwijl de longan een bruine gladde buitenste schil heeft die bedekt is met kleine haartjes.

Ook de smaken van de lychee variëren enigszins. Rambutan wordt vaak beschreven als zoet en romig, terwijl de lychee vrucht een knapperige, iets minder zoete smaak heeft. Longans zijn de minst zoete van de drie en zijn uitgesproken zuur.

De rambutan vrucht is verwant aan de lychee en longan vruchten. Ondanks hun verschillende smaken en uiterlijk is hun vruchtvlees vergelijkbaar in kleur en voedingsprofiel.

Hoe eet je ze op?

Rambutan kan zowel vers, in blik, als sap of als jam worden gekocht.

Om er zeker van te zijn dat het fruit rijp is, kijkt u naar de kleur van de haartjes. Hoe roder ze zijn, hoe rijper het fruit zal zijn.

Je moet de schil verwijderen voordat je het eet. Om dit te doen, snijdt u het midden van de buitenste schil in stukken met een mes en knijpt u vervolgens van de tegenovergestelde kanten uit de snede. Het witte fruit zou vrij moeten komen.

Het zoete doorschijnende vruchtvlees bevat in het midden een grote pit, die over het algemeen als oneetbaar wordt beschouwd. De pit kan met een mes worden verwijderd of na het eten van het vruchtvlees worden uitgespuugd.

Het vruchtvlees kan een zoete smaak toevoegen aan verschillende recepten, variërend van salades en curry’s tot pudding en ijs.

Rambutan kan rauw worden geconsumeerd uit vers of ingeblikt fruit. Het vruchtvlees kan worden gebruikt om sap of jam te maken en kan aan veel recepten een zoetigheid toevoegen.

Potentiële risico’s

Het vruchtvlees van de rambutan wordt als veilig voor menselijke consumptie beschouwd.

Aan de andere kant worden de schil en het zaad over het algemeen als oneetbaar beschouwd.

Hoewel er op dit moment geen onderzoek bij de mens plaatsvindt, blijkt uit dierstudies dat de schil giftig kan zijn wanneer deze regelmatig en in zeer grote hoeveelheden wordt gegeten (10).

Vooral wanneer het zaad rauw wordt geconsumeerd, lijkt het verdovende en pijnstillende effecten te hebben, die symptomen kunnen veroorzaken zoals slaperigheid, coma en zelfs de dood( 9 ).

Momenteel is roosteren de enige bekende manier om de natuurlijke verdovende eigenschappen van het rauwe zaad tegen te gaan. Duidelijke richtlijnen over hoe het best geroosterd kan worden om het veilig te maken voor menselijke consumptie zijn echter niet beschikbaar.

Het is misschien het beste om het zaad helemaal niet te eten totdat onderzoek anders zegt.

Het vruchtvlees van de rambutan is veilig om te eten. De schil en de zaden kunnen echter giftig zijn als ze rauw of in zeer grote hoeveelheden worden gegeten.

Tot slot

Gerelateerd aan lychee en longan vruchten, is rambutan een Zuidoost-Aziatische vrucht met een harige schil en zoet, roomkleurig, eetbaar vruchtvlees.

Het is voedzaam en toch caloriearm en kan helpen bij de spijsvertering, het immuunsysteem en het gewichtsverlies.

Hoewel sommige mensen de schil en het zaad eten, worden ze over het algemeen als oneetbaar beschouwd.

Toch kan het vruchtvlees een zoete smaak geven aan salades, curries en desserts of kan het op zichzelf worden genoten(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image