Dranken

Rode wijn: goed of slecht?

De gezondheidsvoordelen van rode wijn zijn al enige tijd onderwerp van discussie.

Velen geloven dat een glas elke dag een waardevol onderdeel is van een gezond voedingspatroon, terwijl anderen denken dat wijn enigszins overschat wordt.

Studies hebben herhaaldelijk aangetoond dat een matige consumptie van rode wijn het risico op verschillende ziekten, waaronder hartziekten lijkt te verlagen.

Er is echter een dunne lijn tussen matige en overmatige inname.

In dit artikel wordt uitgebreid ingegaan op rode wijn en de gezondheidseffecten ervan.

Wat is rode wijn en hoe wordt het gemaakt?

Rode wijn wordt gemaakt door het pletten en fermenteren van donker gekleurde, hele druiven.

Er zijn vele soorten rode wijn, die variëren in smaak en kleur. Veel voorkomende soorten zijn Shiraz, Merlot, Cabernet sauvignon, Pinot noir en Zinfandel.

Het alcoholpercentage varieert meestal van 12-15%.

Het consumeren van matige hoeveelheden rode wijn is aangetoond dat het de gezondheid ten goede komt. Dit is vooral te danken aan het hoge gehalte aan krachtige antioxidanten.

Men neemt aan dat de alcohol in wijn ook bijdraagt ​​aan enkele van de voordelen van matige wijnconsumptie (1).

Rode wijn wordt gemaakt door het fermenteren van donker gekleurde, hele druiven. Het is hoog in antioxidanten en het drinken van matige hoeveelheden is aangetoond dat het goed is voor de gezondheid.

De Franse paradox

Vaak wordt aangenomen dat rode wijn verantwoordelijk is voor de ‘Franse paradox’.

Deze term verwijst naar de constatering dat de Fransen weinig hartziekten hebben, ondanks het feit dat ze veel verzadigd vet en cholesterol consumeren (2).

Sommige deskundigen geloofden dat rode wijn het voedingsmiddel is dat de Franse bevolking beschermt tegen de schadelijke effecten van deze voedingsstoffen.

Nieuwe studies hebben echter aangetoond dat voedingscholesterol en verzadigd vet geen hartaandoeningen veroorzaken wanneer ze in redelijke hoeveelheden worden geconsumeerd( 3 ,4).

De ware reden voor de goede gezondheid van de Fransen is waarschijnlijk het feit dat ze meer volkorenvoeding eten en een gezondere levensstijl hebben.

Sommige mensen geloven dat rode wijn verantwoordelijk is voor de goede gezondheid van de Franse bevolking en dat het de belangrijkste verklaring is voor de Franse paradox.

Rode wijn bevat krachtige plantaardige stoffen en antioxidanten, waaronder resveratrol

Druiven zijn rijk aan vele antioxidanten. Deze omvatten resveratrol, catechinen, epicatechinen en proanthocyanidinen(5).

Deze antioxidanten, vooral resveratrol en proanthocyanidinen, worden verondersteld verantwoordelijk te zijn voor de gezondheidsvoordelen van rode wijn.

Proanthocyanidinen kunnen oxidatieve schade in het lichaam beperken. Ze kunnen ook helpen bij het voorkomen van hartziekten en kanker (678).

Resveratrol wordt gevonden in de druivenschil. Het wordt in sommige planten geproduceerd, als reactie op schade of letsel ( 9 ).

Deze antioxidant is in verband gebracht met vele voordelen voor de gezondheid, waaronder het bestrijden van ontstekingen en bloedstolling en het verminderen van het risico op hart- en vaatziekten en kanker. Resveratrol kan er ook voor zorgen dat proefdieren langer leven(101112).

Het resveratrolgehalte van rode wijn is echter vrij laag. Je zou meerdere flessen per dag moeten consumeren om de hoeveelheid te bereiken die in de dierstudies wordt gebruikt. Dit is om voor de hand liggende redenen niet aan te bevelen (1314).

Als je wijn drinkt alleen voor de resveratrol inhoud, dan kan het krijgen van het van een supplement een beter idee zijn.

De krachtige plantaardige stoffen in rode wijn zijn in verband gebracht met vele voordelen voor de gezondheid, waaronder minder ontstekingen, een lager risico op hartziekten en kanker, en een langere levensverwachting.

Rode wijn kan het risico op hartziekten, beroertes en de vroegtijdige dood verlagen.

Kleine hoeveelheden rode wijn zijn gekoppeld aan meer gezondheidsvoordelen dan elke andere alcoholische drank (51516).

Er lijkt een J-vormige curve te zijn die het verband verklaart tussen de inname van wijn en het risico op hartziekten.

Mensen die ongeveer 150 ml rode wijn per dag drinken lijken ongeveer 32% minder risico te lopen dan niet-drinkers.

Een hogere inname verhoogt echter het risico op hartziekten dramatisch (1417).

Het drinken van kleine hoeveelheden rode wijn kan het risico op hartziekten verlagen door te helpen het “goede” HDL-cholesterol in het bloed te behouden. Oxidatieve schade en de oxidatie van de “slechte” LDL-cholesterol kan ook tot 50% verlaagd worden (18192021).

Sommige studies geven aan dat populaties die al een hoog risico op hartziekten hebben, zoals ouderen, nog meer baat kunnen hebben bij een gematigde wijnconsumptie (22).

Bovendien kan het drinken van 1-3 glazen rode wijn per dag, 3-4 dagen van de week, het risico op een beroerte bij mannen van middelbare leeftijd verlagen (23, 24).

Een studie toonde ook aan dat het drinken van 2 tot 3 glazen rode wijn per dag de bloeddruk kan verlagen (25).

Vele studies hebben aangetoond dat matige wijndrinkers een lager risico hebben op overlijden door hartaandoeningen, in vergelijking met niet-drinkers of bier- en gedistilleerde dranken(222627282930).

Het drinken van 1-2 glazen rode wijn per dag kan het risico op hartaandoeningen en beroertes verlagen. Hoge hoeveelheden kunnen echter het risico verhogen.

Andere gezondheidsvoordelen van het drinken van rode wijn

Rode wijn is in verband gebracht met verschillende andere gezondheidsvoordelen, waarvan vele worden toegeschreven aan zijn krachtige antioxidanten.

De consumptie van rode wijn is gekoppeld aan:

  • Verlaagd risico op kanker: Studies hebben aangetoond dat een matige wijnconsumptie gepaard gaat met een verlaagd risico op verschillende vormen van kanker, waaronder darm-, basale cel-, eierstok- en prostaatkanker (31323334).
  • Verlaagd risico op dementie: Het drinken van 1-3 glazen wijn per dag is in verband gebracht met een verminderd risico op dementie en de ziekte van Alzheimer (3536).
  • Verlaagd risico op depressie: Een studie bij mensen van middelbare leeftijd en ouderen toonde aan dat mensen die 2-7 glazen wijn per week dronken minder kans hadden om depressief te worden (3738).
  • Verminderde insulineresistentie: Het drinken van 2 glazen rode wijn per dag gedurende 4 weken kan de insulineresistentie verminderen (3940).
  • Verlaagd risico op diabetes type 2 bij vrouwen: Matige consumptie van rode wijn is in verband gebracht met een verlaagd risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 bij vrouwen(41).

Het lijkt duidelijk dat matige hoeveelheden rode wijn goed voor u kunnen zijn. Er zijn echter ook enkele belangrijke negatieve aspecten te overwegen, die hieronder worden besproken.

Matige consumptie van rode wijn kan het risico op verschillende vormen van kanker, dementie en depressie verkleinen. Het kan ook de insulinegevoeligheid verhogen en het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 bij vrouwen verlagen.

Negatieve gezondheidseffecten van het drinken van te veel alcohol

Hoewel een matige hoeveelheid rode wijn de gezondheid ten goede kan komen, kan het gebruik van te veel alcohol een verwoestend effect hebben op de gezondheid.

Deze omvatten:

  • Alcoholafhankelijkheid: Het regelmatig drinken van alcohol kan uit de hand lopen en leiden tot alcoholisme (42).
  • Levercirrose: wanneer meer dan 30 gram alcohol (ongeveer 2-3 glazen wijn) per dag wordt geconsumeerd, neemt het risico op het ontwikkelen van een leveraandoening toe. Leverziekte in het eindstadium, cirrose genaamd is levensbedreigend (43).
  • Verhoogd risico op depressie: Zware drinkers hebben een veel groter risico op depressie dan gematigde of niet-drinkers (3744).
  • Gewichtstoename: Rode wijn bevat twee keer zoveel calorieën als bier en suikerhoudende frisdranken. Overmatige consumptie kan dus bijdragen tot een hoge calorie-inname en zorgen voor gewichtstoename (4546).
  • Verhoogd risico op overlijden en ziekte: Veel wijn drinken, zelfs maar 1-3 dagen per week, kan het risico op diabetes bij mannen verhogen. Een hoge alcoholconsumptie wordt ook in verband gebracht met een verhoogd risico op vroegtijdige dood (214147).

Een overmatige consumptie van alcoholische dranken kan leiden tot alcoholverslaving, levercirrose en gewichtstoename. Het kan ook het risico op depressie, ziekte en vroegtijdige dood verhogen.

Moet je rode wijn drinken? Zo ja, hoeveel?

Als u graag rode wijn drinkt, hoeft u zich geen zorgen te maken, tenzij u de aanbevolen hoeveelheid overschrijdt.

In Europa en Amerika wordt een matige consumptie van rode wijn beschouwd als (4849):

  • 1–1,5 glazen per dag voor vrouwen.
  • 1 à 2 glazen per dag voor mannen.

Sommige bronnen raden ook aan om 1-2 alcoholvrije dagen per week te hebben.

Houd er rekening mee dat dit verwijst naar de totale alcoholinname. Als u deze hoeveelheid rode wijn naast andere alcoholische dranken drinkt , kunt u gemakkelijk in het bereik van overmatige consumptie terechtkomen.

Als u een geschiedenis van drankmisbruik heeft, dan moet u waarschijnlijk wijn en elke andere alcoholische drank volledig vermijden. Wees ook zeer voorzichtig als u een familiegeschiedenis van alcoholisme heeft.

Matig gebruik van rode wijn wordt gedefinieerd als 1-2 glazen per dag. Het is ook aan te raden om minstens 1-2 dagen per week zonder alcohol te drinken.

Belangrijkste punten

Ondanks het feit dat rode wijn verbonden is met een aantal gezondheidsvoordelen, is geen van hen het waard om het gebruik van alcohol aan te moedigen.

Er zijn vele andere effectieve manieren om uw gezondheid te verbeteren, waarbij u niet iets hoeft te consumeren dat schadelijk kan zijn (50).

Als u echter al rode wijn drinkt, hoeft u niet te stoppen (tenzij u te veel drinkt).

Zolang je niet meer dan 1-2 glazen per dag drinkt, zou het je alleen maar goed moeten doen.(bron)