Overige

Is roomkaas gezond? Voedingswaarde, voordelen en nadelen

Roomkaas is een zachte kaas met een gladde consistentie.

Het heeft een milde smaak en is een populair broodbeleg voor op brood, crackers en bagels.

Dit artikel legt alles uit wat je moet weten over roomkaas, inclusief de voedingswaarde, gezondheidsvoordelen en nadelen.

Hoe wordt het gemaakt?

Roomkaas wordt meestal gemaakt van room, maar kan ook worden gemaakt met een combinatie van room en melk (1).

Eerst wordt de room een hittebehandeling gegeven door pasteurisatie om potentieel gevaarlijke micro-organismen te doden. Daarna worden melkzuurbacteriën toegevoegd, waardoor de kaas licht zuur wordt (2).

Daarna worden de vetdruppels van de room in kleinere en meer uniforme druppels gebroken, waardoor een glad product ontstaat (13).

Additieven zoals johannesbroodpitmeel en carrageen verdikken de kaas. Tot slot wordt een stollingsenzym – afkomstig van een plantaardige of dierlijke bron – toegevoegd om de stevigheid te verbeteren (34, 5).

In de Verenigde Staten moet roomkaas ten minste 33% vet bevatten en minder dan 55% vocht bevatten. In sommige landen kan echter een hoger vetgehalte worden geëist(35).

Roomkaas wordt gemaakt van room of een combinatie van room en melk. Hij wordt licht zuur door de toevoeging van melkzuurbacteriën.

Voedingswaarde

Er zijn veel soorten roomkaas te koop, waaronder gewone, dubbele room, slagroom en gearomatiseerde.

Daarom hangt het voedingsprofiel af van het specifieke product en merk.

In het algemeen levert 1 ons (28 gram) gewone roomkaas (6):

  • Calorieën: 99
  • Eiwit: 2 gram
  • Vet: 10 gram
  • Koolhydraten: 2 gram
  • Vezels: 0 gram
  • Vitamine A: 10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • Riboflavine (vitamine B2): 5% van de ADH

Roomkaas is vetrijk en bevat een kleine hoeveelheid koolhydraten en eiwitten. Het is een goede bron van vitamine A en draagt wat riboflavine (vitamine B2) bij.

Opgeklopte roomkaas bevat minder vet en minder calorieën per portie (6).

Roomkaas is vetrijk en een goede bron van vitamine A en riboflavine.

Voordelen

Roomkaas is niet alleen een smakelijk broodbeleg, het heeft ook een aantal voordelen voor de gezondheid.

Goede bron van vitamine A

Roomkaas bevat een aanzienlijke hoeveelheid vitamine A.

Slechts 1 ons (28 gram) bevat 87 mg vitamine A, dat is 10% van de ADH.  Deze vitamine is vetoplosbaar en bijzonder belangrijk voor je gezichtsvermogen(6)​(7).

Het ondersteunt ook je immuunsysteem en helpt de integriteit van veel weefsels te beschermen, zoals je huid, longen en darmen (8).

Levert antioxidanten

Roomkaas is een bron van verschillende antioxidanten die uw lichaam beschermen tegen onstabiele moleculen die vrije radicalen worden genoemd. Wanneer het gehalte aan vrije radicalen in je lichaam te hoog wordt, kan dat leiden tot celbeschadiging.

Roomkaas bevat kleine hoeveelheden carotenoïde antioxidanten, waaronder luteïne en zeaxanthine, die vooral belangrijk zijn voor de gezondheid van de ogen (691011).

Kan probiotische effecten hebben

Roomkaas wordt gemaakt met behulp van een startercultuur van melkzuurbacteriën.

Sommige van deze bacteriestammen zijn probiotica, dat zijn vriendelijke bacteriën die gezondheidsvoordelen bieden (12).

Sommige Lactobacillus- soorten ondersteunen bijvoorbeeld uw immuunsysteem door de ontstekingsreactie te verminderen, terwijl andere soorten uw immuunsysteem stimuleren wanneer u wordt blootgesteld aan een infectie(121314).

In een 8 weken durend onderzoek vertoonden muizen die Lactococcus chungangensis roomkaas aten verhoogde niveaus van gunstige korte-keten vetzuren en een verbeterd bacterieprofiel in hun ontlasting(15).

Korte-keten vetzuren zijn de belangrijkste energiebron voor dikke darmcellen. Ze verminderen ook de ontsteking in uw lichaam, wat gunstig kan zijn voor mensen met bepaalde ontstekingsziekten(1617).

Deze resultaten zijn veelbelovend, maar er zijn menselijke studies nodig.

Aangezien verhitting probiotica doodt, moet u op zoek gaan naar roomkaas met een etiket met “levende en actieve culturen”, wat betekent dat het product levende probiotica bevat.

Laag in lactose

Lactose is een soort suiker die voorkomt in zuivelproducten als melk, kaas en yoghurt.

Sommige mensen zijn echter niet in staat deze suiker te verteren. Deze aandoening wordt lactose-intolerantie genoemd en kan symptomen veroorzaken als een opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree(18).

Mensen met deze aandoening moeten zuivelproducten beperken of vermijden.

Uit onderzoek blijkt echter dat de meeste mensen met lactose-intolerantie kleine hoeveelheden tot 12 gram lactose per maaltijd kunnen verdragen(18).

Omdat roomkaas minder dan 2 gram lactose per ons (28 gram) bevat, hebben mensen met lactose-intolerantie er mogelijk geen problemen mee(6).

Roomkaas is een geweldige bron van vitamine A, bevat weinig lactose, en is een goede bron van antioxidanten. Het kan ook probiotische effecten hebben.

Mogelijke nadelen

Ondanks de gezondheidsvoordelen, kan roomkaas een aantal nadelen hebben.

Laag in eiwit

Roomkaas bevat een kleine hoeveelheid eiwit: een portie van 28 gram levert minder dan 2 gram eiwit. Dit is beduidend minder dan veel andere vormen van zachte kaas, waaronder brie en geitenkaas(61920).

Eiwit is essentieel voor het behoud van spiermassa en spierkracht. Het helpt ook bij een vol gevoel na de maaltijd(2122).

Daarom moet u voldoende andere goede eiwitbronnen eten, zoals vlees, vis, eieren, bonen, linzen en andere zuivelproducten.

Korte houdbaarheid

Roomkaas heeft een relatief korte houdbaarheid.

Factoren zoals verwerking, verpakking en opslag beïnvloeden hoe lang het vers blijft.

Hoewel pasteurisatie gevaarlijke micro-organismen doodt, vormt het hoge watergehalte nog steeds een risico op microbiële besmetting(23).

In het algemeen moet roomkaas binnen 2 weken na opening worden gegeten en in de koelkast worden bewaard( 24 ).

Om microbiële groei te verminderen, smeert u het met een schoon mes en sluit u de verpakking altijd opnieuw. Roomkaas moet voor de houdbaarheidsdatum op zijn en weggegooid worden als u een ongewone geur of schimmel opmerkt (23).

Roomkaas bevat weinig eiwitten en moet binnen 2 weken na opening worden gegeten.

Een veelzijdig ingrediënt 

Roomkaas is enorm veelzijdig.

Door de romige textuur is het een populair ingrediënt in zowel zoete als hartige gerechten. Hoewel het vooral wordt gebruikt als broodbeleg op bagels, crackers en toast, wordt het ook toegevoegd aan vullingen voor sandwiches of gebakken aardappelen en aan romige sauzen(13).

Het kan zelfs gecombineerd worden met gerookte zalm als een overheerlijk tussendoortje of voorgerecht.

Bovendien is het populair voor cheesecakes en andere desserts zoals brownies en koekjes (1).

Roomkaas is een populair broodbeleg dat ook wordt gebruikt in gebakken producten, zoals cheesecakes.

Tot slot

Roomkaas is een veelzijdig zuivelspread.

Het is een goede bron van vitamine A en bevat niet veel lactose. Het bevat echter weinig eiwitten en veel vet en calorieën, dus het is het beste om het met mate te gebruiken.

Met name versies zoals opgeklopte roomkaas zijn lager in vet en calorieën.(bron)