De rucola heeft een peperige smaak, een groente die zijn oorsprong vindt in het Middellandse Zeegebied. Het is ook bekend als Italiaanse tuinkers. De rucola is een lid van de Brassica, oftewel Cruciferous, familie. Deze classificatie omvat voornamelijk kruisbloemige groenten, zoals spruitjes, boerenkool, bloemkool en broccoli.

Wat zijn de voordelen van rucola?

De populariteit van rucola heeft evenzeer te maken met de gezondheidsvoordelen als met de smaak. Een studie noemt rucola als bijzonder hoog in kankerbestrijdingsmiddelen.

Dit heerlijke groen is rijk aan voedingsstoffen en fytochemicaliën. Rucola is laag in suiker, calorieën, koolhydraten en vet. Het is hoog in verschillende vitale voedingsstoffen. Deze omvatten:

  • Calcium, dat het bloed helpt om normaal te stollen. Het is ook nodig voor de gezondheid van de botten, de gezondheid van de tanden, de spierfunctie en de zenuwfunctie.
  • Kalium, een mineraal en een elektrolyt dat van vitaal belang is voor de functie van het hart en de zenuwen. Het helpt ook de spieren normaal te laten samentrekken. Kalium helpt de negatieve effecten van natrium te verminderen en kan daarom gunstig zijn voor mensen met een hoge bloeddruk.
  • Foliumzuur, een B-vitamine. Het helpt de productie van DNA en ander genetisch materiaal te ondersteunen. Het is vooral belangrijk voor vrouwen die zwanger zijn of van plan zijn zwanger te worden. Een foliumzuurtekort bij zwangere vrouwen kan leiden tot een spina bifida, een neuraalbuisdefect.
  • Vitamine C, een krachtige antioxidant die het immuunsysteem helpt ondersteunen. Ook bekend als ascorbinezuur, vitamine C is belangrijk voor de gezondheid van het weefsel en de opname van ijzer uit de voeding.
  • Vitamine K, die helpt bij de bloedstolling. Als u een bloedverdunner op recept nodig heeft, zoals warfarine (Coumadine), bespreek dan uw inname van vitamine K met uw arts voordat u uw eetgewoonten verandert.
  • Vitamine A, de overkoepelende term voor een groep vetoplosbare retinoïden. Vitamine A is een krachtige antioxidant, die de immuunfunctie, de celgroei, het nachtzicht en de algehele gezondheid van de ogen ondersteunt. Het werkt ook om de nier-, long- en hartfunctie in stand te houden.

Rucola tegenover andere groenten

In tegenstelling tot veel subtielere saladegroenten, geeft rucola’s zeer karakteristieke en gepeperde krokantheid flair aan salades en andere koude gerechten. Net als peterselie, kan het worden gekauwd om zure adem te helpen bestrijden.

De rucola kan naast of in plaats van de meeste soorten sla en kruiden worden gebruikt. Het heeft ook een kenmerkende bladvorm. De bloemen, zaden en bladeren van rucola zijn allemaal eetbaar.

Hoe te gebruiken

Rucola is heerlijk rauw en kan gebruikt worden als een gezonde aanvulling voor pizza’s, nacho’s, sandwiches en wraps.

Het kan worden geserveerd als een salade met niets meer dan een druppeltje extra vergine olijfolie, zout en peper.

Het is ook een uitstekende basis voor meer substantiële salade recepten. Probeer eens cherrytomaten, gegrilde kip en walnoten toe te voegen aan rucola voor een eiwitrijke, caloriearme maaltijd.

De bladvorm en de smaak van rucola maken het ook een interessante aanvulling op citrusvruchten- en bessensalades.

Rucola kan worden gebruikt als alternatief voor basilicum om warme of koude pesto te maken. Dit recept maakt gebruik van rucola, parmezaan en pijnboompitten met een sappig resultaat.

Wanneer rucola wordt gekookt, verliest het wat van zijn gepeperde punch, en wordt het malser van smaak. Dit recept voegt rucola toe aan pompoen- en geitenkaaspasta.

Write A Comment