Overige

Is Seitan (tarwegluten) gezond?

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!

Seitan is een populaire veganistische vleesvervanger.

Het wordt gemaakt van tarwegluten en water en wordt vaak gepromoot als een eiwitrijk, koolhydraatarm alternatief voor dierlijk eiwit.

Er zijn echter enkele zorgen over de mogelijke negatieve effecten van het consumeren van een product dat volledig van gluten is gemaakt.

Dit artikel bespreekt de voor- en nadelen van het eten van seitan en helpt je te beslissen of het goed bij je eetpatroon past.

Wat is Seitan?

Seitan (uitgesproken als “say-tan”) is een veganistische vleesvervanger die volledig gemaakt is van gehydrateerde gluten, het belangrijkste eiwit dat in tarwe voorkomt.

Het wordt soms ook wel tarwegluten, tarwevlees, tarwe-eiwitten of gewoon gluten genoemd.

Seitan wordt geproduceerd door tarwemeel te kneden met water om kleverige strengen gluten-eiwit te ontwikkelen. Het deeg wordt vervolgens gespoeld om al het zetmeel weg te spoelen.

Wat overblijft is een kleverige massa van puur gluteneiwit die kan worden gekruid, gekookt en gebruikt in veganistische of vegetarische gerechten als vervanging voor vlees.

Seitan kan worden gekocht in de koel- of diepvriesafdeling in de meeste supermarkten. Het kan ook thuis worden gemaakt door vitale tarwegluten (gezuiverd gedroogd glutenpoeder) te mengen met water.

Seitan is een veganistische vleesvervanger die gemaakt wordt door het spoelen van tarwedeeg om het zetmeel te verwijderen. Dit laat een dichte massa van zuiver gluten-eiwit achter die kan worden gekruid en gekookt.

Seitan is voedzaam

Seitan bestaat bijna volledig uit tarwegluten, maar het is nog steeds een voedzaam voedingsmiddel dat rijk is aan eiwitten en mineralen, terwijl het weinig koolhydraten en vet bevat.

Een portie seitan (gemaakt van een ons vitale tarwegluten) bevat de volgende voedingsstoffen ( 1 ):

  • Calorieën: 104
  • Eiwit: 21 gram
  • Selenium: 16% van de ADH
  • IJzer: 8% van de ADH
  • Fosfor: 7% van de ADH
  • Calcium: 4% van de ADH
  • Koper: 3% van de ADH

Het is ook extreem laag in koolhydraten, omdat al het zetmeel dat normaal gesproken in tarwemeel zit, wordt weggespoeld bij het maken van seitan. Een portie bevat slechts 4 gram koolhydraten.

Aangezien graankorrels bijna vetvrij zijn, bevat seitan ook zeer weinig vet. Een portie bevat slechts 0,5 gram vet.

Hou er rekening mee dat veel in de winkel gekochte seitan producten extra ingrediënten bevatten om de smaak en de textuur van het eindproduct te verbeteren, waardoor de exacte voedingswaarde profielen zullen variëren.

Seitan bevat ongeveer dezelfde hoeveelheid eiwitten als dierlijk vlees en is een goede bron van verschillende mineralen. Het is ook laag in koolhydraten en vetten.

Het is een bron van eiwitten

Seitan is volledig gemaakt van gluten, het belangrijkste eiwit in tarwe, dus het is een goede eiwitoptie voor vegetariërs en veganisten.

De exacte hoeveelheid eiwit in seitan varieert, afhankelijk van het feit of er tijdens de productie andere eiwitten zoals sojameel of peulvruchten zijn toegevoegd.

Een portie van 3 ons bevat meestal tussen de 15 en 21 gram eiwit, wat ongeveer gelijk is aan dierlijke eiwitten zoals kip of rundvlees (234).

Hoewel seitan veel eiwitten bevat, bevat het niet genoeg van het aminozuur lysine om aan de behoeften van het lichaam te voldoen ( 5 ).

Omdat het laag in lysine is, een essentieel aminozuur dat de mens uit voedsel moet halen, wordt seitan niet beschouwd als een compleet eiwit.

Maar veel veganisten en vegetariërs lossen dit probleem gemakkelijk op door lysinerijk voedsel, zoals bonen te eten om aan hun behoeften te voldoen ( 6 ).

Seitan is eiwitrijk. Het is echter een onvolledige eiwitbron, want het bevat zeer weinig lysine, een essentieel aminozuur.

Het is gemakkelijk om mee te koken

Gewone seitan wordt gemaakt van eenvoudig tarwegluten en water, dus het heeft een relatief neutrale smaak en kan de smaken van sauzen en andere smaakmakers goed aannemen.

Dit maakt het een veelzijdig kookingrediënt dat zich kan mengen in bijna elke maaltijd.

Enkele van de meer populaire manieren om seitan te koken zijn:

  • Gemarineerd, gebakken en als vlees in plakjes gesneden
  • Gebruikt als vervanger van rundergehakt
  • In reepjes gesneden voor fajitas of wokgerechten
  • In barbecuesaus gegrild en als hoofdgerecht geserveerd
  • Gepaneerd en gefrituurd zoals kipreepjes
  • Gestoofd in stevige winterse stoofschotels
  • Op spiesjes geregen en gebakken of gegrild
  • Gekookt in bouillon om extra smaak op te nemen
  • Gestoomd voor een lichtere smaak

De textuur van seitan wordt vaak omschreven als stevig en smakelijk, dus het is een veel overtuigender vleesvervanger dan tofu of tempeh.

Voorverpakte seitan kan een snelle en stevige veganistische eiwitoptie zijn, maar seitan thuis maken is ook een relatief eenvoudig en goedkoop alternatief.

De neutrale smaak en de dichte textuur van seitan zorgen voor een overtuigende vleesvervanger die gemakkelijk te gebruiken is op verschillende manieren.

Het is goed voor veganisten met soja-allergieën

Soja wordt beschouwd als een van de top 8 voedselallergenen , volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (7).

Veel populaire veganistische eiwitopties, zoals tofu, tempeh en verpakte veganistische vleesvervangers, zijn echter gemaakt van soja.

Dit kan het moeilijk maken voor veganisten met gevoeligheden voor soja of allergieën om geschikte vleesloze producten te vinden in de supermarkt.

Seitan daarentegen wordt gemaakt van tarwe, wat het een goede keuze maakt voor mensen die geen soja kunnen eten.

Hoewel seitan alleen kan worden gemaakt van tarwegluten en water, bevatten veel bereide seitan producten andere ingrediënten.

Het is belangrijk om de ingrediëntenlijsten van alle seitan producten te lezen, omdat veel producten gekruid zijn met sojasaus om extra smaak toe te voegen.

Aangezien seitan wordt gemaakt van tarwe, niet van soja, kan het een goede veganistische eiwitoptie zijn voor mensen met allergieën of gevoeligheden voor soja.

Het is een sterk bewerkt voedsel

Seitan mag dan wel voedzaam zijn, maar het is nog steeds een sterk verwerkt voedingsmiddel.

Seitan bestaat niet op zichzelf in de natuur. Het kan alleen worden gemaakt door al het zetmeel uit gekneed tarwemeeldeeg weg te spoelen of door vitale tarwegluten in poedervorm met water te rehydrateren.

Hoewel seitan technisch gezien een verwerkt voedingsmiddel is, is het niet rijk aan calorieën, suiker of vet. Hierdoor kan het niet bijdragen aan overgewicht zoals andere ultra-verwerkte voedingsmiddelen(8).

Mensen die een dieet volgen dat rijk is aan volkorenproducten, waaronder fruit, groenten, volkoren granen, noten, zaden en peulvruchten, kunnen waarschijnlijk zonder veel zorgen seitan in hun dieet opnemen.

Degenen die al grote hoeveelheden verwerkt voedsel consumeren, kunnen echter overwegen of seitan een goede aanvulling in hun dieet zou zijn.

Seitan is voedzaam, maar het is nog steeds een sterk verwerkt voedingsmiddel en moet waarschijnlijk met mate worden geconsumeerd.

Bepaalde mensen zouden Seitan moeten vermijden

Aangezien seitan wordt gemaakt van tarwemeel, moet het worden vermeden door mensen die geen tarwe of gluten kunnen eten.

Dit geldt ook voor mensen met allergieën, gevoeligheden of intoleranties voor tarwe of gluten en vooral voor mensen met coeliakie, een ernstige auto-immuunziekte die wordt veroorzaakt door gluten(9).

Aangezien seitan in wezen alleen maar tarwegluten en water is, kan het consumeren ervan een bijzonder heftige reactie veroorzaken bij iedereen die geen gluten kan verdragen.

Er moet ook worden opgemerkt dat voorverpakte seitan een hoog gehalte aan toegevoegd natrium kan bevatten.

Degenen die de hoeveelheid natrium in hun voeding moeten controleren, moeten de etiketten goed lezen of thuis hun eigen seitan maken om de inname van natrium te verminderen.

Seitan moet worden vermeden door iedereen die geen tarwe of gluten kan verdragen. Voorverpakte variëteiten kunnen ook een hoog natriumgehalte hebben.

Het kan slecht zijn voor uw darmen

Aangezien seitan gemaakt is van pure gluten, is er enige bezorgdheid dat het eten ervan slecht kan zijn voor je darmen.

In een normale, goed functionerende darm is de darmdoorlaatbaarheid goed geregeld, zodat alleen kleine voedseldeeltjes in de bloedbaan kunnen komen (10).

Maar soms kan de darm “lek” worden, waardoor grotere deeltjes kunnen doordringen. Dit wordt een verhoogde darmdoorlaatbaarheid genoemd en gaat gepaard met een hoger risico op voedselgevoeligheid, ontstekingen en auto-immuunziekten (111213).

Verschillende proefbuisonderzoeken hebben aangetoond dat het eten van gluten de darmdoorlaatbaarheid kan verhogen, zelfs bij mensen zonder coeliakie of glutengevoeligheden (1415).

Niet alle studies hebben deze resultaten echter gerepliceerd. Daarom is er meer onderzoek nodig om te begrijpen waarom sommige mensen meer last hebben van gluten dan andere (1617).

Als het eten van gluten onaangename bijwerkingen veroorzaakt zoals winderigheid, een opgeblazen gevoel, diarree of gewrichtspijn, dan kun je proberen het 30 dagen lang uit je eten te halen om te zien of je symptomen verbeteren (1819).

Een ontmoeting met een diëtist of een andere erkende voedingsdeskundige kan ook nuttig zijn om het mogelijke verband tussen uw voeding en de symptomen te begrijpen (20).

Sommige onderzoeken suggereren dat het consumeren van gluten de doorlaatbaarheid van de darmen kan verhogen en bij sommige mensen onaangename symptomen kan veroorzaken, maar er zijn meer onderzoeken nodig.

Belangrijkste punten

Seitan is een populaire veganistische eiwitbron gemaakt van tarwegluten en water.

Het bevat veel eiwitten en is een goede bron van mineralen zoals selenium en ijzer.

Seitan is een goede optie voor veganisten die geen soja kunnen eten, aangezien andere populaire veganistische voedingsmiddelen, zoals tofu en tempeh, op basis van soja zijn.

Iedereen die tarwe of gluten niet kan verdragen, inclusief mensen met gevoeligheden, allergieën of coeliakie, moet seitan strikt vermijden om ernstige bijwerkingen te voorkomen.

Het is ook belangrijk om op te merken dat seitan een sterk verwerkt voedingsmiddel is en een hoog natriumgehalte kan hebben wanneer het voorgefabriceerd wordt gekocht.

Bovendien is er enige bezorgdheid dat gluten kunnen bijdragen aan “lekkende darm”, waardoor het risico op voedselgevoeligheden en auto-immuunziekten toeneemt, maar er is meer onderzoek nodig.

Over het algemeen lijkt het erop dat seitan voor sommige mensen een goede voedselkeuze kan zijn, maar bij anderen onaangename symptomen kan veroorzaken.

Totdat meer bekend is over de invloed van gluten op de darm en het immuunsysteem, is het verstandig om te luisteren naar je lichaam en je te laten leiden door je voedingskeuzes.(bron)

Microsoft Office 365 Proplus

Het is compatibel met Windows en Mac-computers, plus mobiele apparaten met iOS-, Android- en Chromebook.​
SLECHT €14,95  SHOP NOW
Geen Abonnement, Eenmalige Betaling!

Adobe Acrobat Pro 2020 (Windows / Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €123,-VOOR €52,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Office 365 Proplus

Het is compatibel met Windows en Mac-computers, plus mobiele apparaten met iOS-, Android- en Chromebook.​
SLECHT €14,95  SHOP NOW
Geen Abonnement, Eenmalige Betaling!
close-link