Vis & Vlees

Zijn sint-jakobsschelpen veilig om te eten? Voeding, voordelen en meer

Sint-Jakobsschelpen zijn een soort schelpdieren die overal ter wereld worden gegeten.

Ze leven in zoutwatermilieus en worden gevangen in de visserij voor de kusten van talloze landen.

De zogenaamde adductor spieren in hun kleurrijke schelpen zijn eetbaar en worden verkocht als zeevruchten. Bij een juiste bereiding hebben ze een lichtzoete smaak en een zachte, boterige textuur.

Sint-Jakobsschelpen zijn zeer voedzaam en kunnen indrukwekkende gezondheidsvoordelen hebben. Mensen maken zich echter vaak zorgen over mogelijke allergische reacties en de ophoping van zware metalen.

In dit artikel wordt uitvoerig ingegaan op zowel de gezondheidsvoordelen als de mogelijke gevaren van het eten van sint-jakobsschelpen.

Zeer voedzaam

Net als de meeste andere vissen en schelpdieren hebben sint-jakobsschelpen een indrukwekkend voedingsprofiel.

Een 84 gram gestoomde sint-jakobsschelpen bevatten ( 1 ):

  • Calorieën: 94
  • Koolhydraten: 0 gram
  • Vetten: 1,2 gram
  • Eiwit: 19,5 gram
  • Omega-3-vetzuren: 333 mg
  • Vitamine B12: 18% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • Calcium: 9% van de ADH
  • IJzer: 15% van de ADH
  • Magnesium: 12% van de ADH
  • Fosfor: 27% van de ADH
  • Kalium: 12% van de ADH
  • Zink: 18% van de ADH
  • Koper: 12% van de ADH
  • Selenium: 33% van de ADH

Sint-Jakobsschelpen zijn een uitstekende bron van verschillende sporenelementen, waaronder selenium, zink en koper. Deze mineralen zijn belangrijk voor de gezondheid van de mens, maar sommige mensen krijgen er misschien niet voldoende van.

Een adequate selenium inname bevordert een gezond immuunsysteem en een goede werking van de schildklier. Zink is noodzakelijk voor de hersenfunctie en gezonde groei, en koper kan beschermen tegen diabetes en hartaandoeningen (234567).

Het opnemen van sint-jakobsschelpen in uw maaltijd kan u voorzien van deze belangrijke sporenelementen, maar ook van hoogwaardige eiwitten en ontstekingsremmende omega-3-vetzuren.

Sint-Jakobsschelpen hebben sporenelementen en andere voedingsstoffen die gunstig zijn voor de menselijke gezondheid. Een 84 gram portie sint-jakobsschelpen is voedzaam en bevat minder dan 100 calorieën.

Kan helpen bij het afvallen

Sint- jakobsschelpen bevatten weinig calorieën en veel eiwitten en kunnen nuttig zijn als u probeert af te vallen.

Onderzoek toont aan dat het verminderen van uw totale calorie-inname, terwijl het bescheiden verhogen van de eiwitten kan gewichtsverlies te bevorderen(89).

Een portie sint-jakobsschelpen van 84 gram levert bijna 20 gram eiwit voor minder dan 100 calorieën ( 1 ).

Eiwit helpt mensen zich voldaan en vol te voelen, wat kan leiden tot een daling van de totale calorie-inname. Bovendien kan het de stofwisseling verhogen en uw lichaam helpen meer energie te verbranden (89).

Uit een onderzoek van 26 weken bij 773 mensen bleek dat deelnemers aan een eiwitrijk dieet (25% van de dagelijkse calorieën) gemiddeld 5% meer van hun lichaamsgewicht verloren dan deelnemers aan een eiwitarm dieet (13% van de dagelijkse calorieën).

Bovendien won de eiwitarme groep gemiddeld 2,2 pond (1,01 kg) terug (10).

Jakobsschelpen en vis kunnen ook unieke eigenschappen hebben die het gewichtsverlies beter bevorderen dan andere eiwitbronnen (1112).

Het verhogen van uw eiwitinname door middel van voedingsmiddelen zoals sint-jakobsschelpen kan helpen bij het afvallen. Studies tonen aan dat vis en sint-jakobsschelpen het gewichtsverlies zelfs beter kunnen bevorderen dan andere soorten eiwitten.

Goed voor je hersenen en zenuwstelsel

Sint-Jakobsschelpen bevatten bepaalde voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de hersenen en het zenuwstelsel.

Drie ons (84 gram) sint-jakobsschelpen bevatten 18% van de ADH voor zowel vitamine B12 als zink, evenals meer dan 300 mg omega-3-vetzuren ( 1 ).

Voldoende hoeveelheden van deze voedingsstoffen zorgen voor een goede ontwikkeling van het zenuwstelsel en kunnen het risico op mentale aandoeningen, zoals Alzheimer en stemmingsstoornissen verlagen(13).

Een studie toonde aan dat baby’s die werden geboren bij vrouwen die tijdens de zwangerschap een laag vitamine B12-gehalte hadden, negen jaar later de hersenfunctie hadden verminderd. Deze kinderen deden er meer dan 20 seconden langer over om de cognitieve tests af te ronden dan die van vrouwen met voldoende B12-gehalte(14).

Een andere studie toonde aan dat suppletie met B12 het homocysteïnegehalte met 30% kan verlagen en de hersenfunctie kan verbeteren. Te veel homocysteïne is gekoppeld aan een hoger risico op milde mentale stoornissen (15).

Zink blijkt ook belangrijk te zijn voor de gezondheid van de hersenen. Een 6 maanden durende studie bij ratten toonde aan dat een daling van het zinkgehalte in het bloed met 20% leidt tot mentale en geheugenproblemen die vergelijkbaar zijn met die van Alzheimer (16).

Naast vitamine B12 en zink hebben omega-3-vetzuren veel voordelen voor de gezondheid en ontwikkeling van de hersenen.

Onderzoek heeft aangetoond dat de ontwikkeling van baby’s die niet genoeg omega-3-vetzuren binnen krijgen via de voeding van hun moeder, het risico loopt om aandachtstekort en psychiatrische diagnoses te ontwikkelen (17).

Sint-Jakobsschelpen zijn rijk aan vitamine B12, zink en omega-3-vetzuren. Het krijgen van voldoende hoeveelheden van deze voedingsstoffen is essentieel voor de ontwikkeling van de hersenen en gaat gepaard met een verminderd risico op mentale achteruitgang en stemmingsproblemen.

Bevordert de gezondheid van het hart

Sint-Jakobsschelpen bevatten magnesium en kalium, twee voedingsstoffen die je hart gezond houden.

Beide spelen een rol bij het ontspannen van uw bloedvaten. Daarom kan een voldoende hoeveelheid van elke vitamine de bloeddruk verlagen en hartaandoeningen voorkomen (18).

Een laag magnesiumgehalte in het bloed en de inname zijn gekoppeld aan atriumfibrillatie (een soort onregelmatige hartslag), hoge bloeddruk en andere hartklachten(1920).

Een studie bij meer dan 9.000 mensen toonde aan dat mensen met een magnesiumgehalte van minder dan 0,80 mmol/L een 36% en 54% groter risico hadden om te sterven aan respectievelijk hartziekten en een hartaanval(21).

Sint-Jakobsschelpen zijn rijk aan kalium en magnesium. Voldoende van deze voedingsstoffen kan uw bloeddruk verlagen en het risico op hartaandoeningen verkleinen.

Kan allergische reacties veroorzaken bij sommige mensen

Sommige mensen zijn zeer allergisch voor vis en schelpdieren, waaronder sint-jakobsschelpen.

Naar schatting 0,6% van de Nederlandse kinderen onder de 18 jaar heeft een allergie voor één of meer soorten vis. Sommige studies suggereren een prevalentie tot 10,3% voor schelpdierallergieën bij mensen van alle leeftijden (2223).

In feite zijn schelpdieren één van de meest voorkomende voedselallergenen. Dit type allergie ontwikkelt zich meestal op volwassen leeftijd en duurt het hele leven van een persoon( 24 , 25 ).

Sint-Jakobsschelpen, oesters, mosselen en kokkels veroorzaken minder allergische reacties dan krab, kreeft en garnalen. Sommige mensen die allergisch zijn voor schelpdieren kunnen slechts op één groep reageren terwijl ze andere soorten verdragen ( 24 ).

Schaaldieren allergie is het gevolg van een reactie van het immuunsysteem op het eiwit tropomyosine (22).

Symptomen van een allergische reactie op schaaldieren zijn onder meer ( 24 ):

  • Indigestie, diarree en braken
  • Strakke keel en moeite met slikken
  • Netelroos over het hele lichaam
  • Kortademigheid en hoesten
  • Gezwollen tong en lippen
  • Blauwe of bleke huid
  • Duizeligheid en verwarring

In sommige gevallen kunnen mensen een levensbedreigende reactie ervaren die anafylactische shock wordt genoemd en die een onmiddellijke behandeling vereist ( 24 ).

Schaaldieren allergie is één van de meest voorkomende voedselallergieën. Mensen met deze aandoening kunnen een reactie krijgen op het eten van sint-jakobsschelpen, zoals braken, netelroos, kortademigheid en mogelijk levensbedreigende complicaties.

Kan zware metalen accumuleren

Afhankelijk van hun omgeving kunnen sint-jakobsschelpen zware metalen, waaronder kwik, cadmium, lood en arseen, accumuleren.

Ophoping van zware metalen in uw lichaam kan gevaarlijk zijn.

Chronische blootstelling aan arseen is in verband gebracht met de ontwikkeling van kanker, terwijl de opbouw van lood ernstige schade aan belangrijke organen kan veroorzaken.

Kwikvergiftiging leidt tot verminderde hersenfunctie, geheugenproblemen en depressie. Ten slotte veroorzaakt te veel cadmium aanzienlijke nierschade (26).

Te grote hoeveelheden van elk zwaar metaal brengen verschillende risico’s met zich mee. Aangezien uw lichaam geen zware metalen kan uitscheiden, is het belangrijk om de blootstelling uit voedsel, water en milieubronnen te beperken.

Helaas kunnen zeevruchten verschillende hoeveelheden zware metalen bevatten.

Onderzoek naar sint-jakobsschelpen in blik uit Spanje toonde aan dat ze lood, kwik en cadmium bevatten. Terwijl de gehaltes aan lood en kwik ver onder het aanbevolen dagelijkse maximum lagen, lag de hoeveelheid cadmium dicht bij het maximum(27).

Een ander onderzoek naar sint-jakobsschelpen uit de kust van Canada toonde aan dat het cadmiumgehalte in sommige gebieden bijna het dubbele was van het aanbevolen maximum voor menselijke consumptie per dag(28).

De weinige bestaande studies naar de concentraties van zware metalen in sint-jakobsschelpen suggereren dat deze per locatie kunnen verschillen, maar dat de meeste sint-jakobsschelpen een hoog cadmiumgehalte hebben.

Uit aanvullend onderzoek blijkt dat de hoeveelheden geaccumuleerde metalen ook tussen de verschillende delen van de sint-jakobsschelp kunnen verschillen. Sommige metalen kunnen zich ophopen in niet-eetbare organen en zouden dus minder zorgwekkend zijn voor menselijke consumptie (29).

Onderzoek toont aan dat zware metalen een risico vormen voor de menselijke gezondheid en zich kunnen ophopen in schaaldieren. Sint-Jakobsschelpen lijken lagere gehaltes aan lood en kwik te hebben, maar hogere hoeveelheden cadmium.

Moet je sint-jakobsschelpen eten?

Vanwege de vele voordelen voor de gezondheid kan sint-jakobsschelpen een goede aanvulling zijn op uw maaltijd.

Ze zijn zeer voedzaam, rijk aan eiwitten en laag in calorieën. Ze kunnen echter allergische reacties veroorzaken bij mensen met een schaaldierenallergie.

Afhankelijk van de plaats waar ze worden gevangen, bevatten sint-jakobsschelpen verschillende gehaltes aan zware metalen en kunnen ze andere verontreinigingen bevatten.

Sommige mensen moeten sint-jakobsschelpen vermijden, zoals oudere volwassenen, kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, of degenen die in het algemeen veel vis eten ( 30 ).

Als u een verder gezonde volwassene bent die niet allergisch is en zich geen zorgen hoeft te maken over overmatige consumptie van zware metalen, moet het eten van sint-jakobsschelpen een veilige keuze zijn.

Een eenvoudige manier om ze te bereiden is door ze te bakken met boter, zout en peper.

Sint-Jakobsschelpen zijn een voedzame bron van eiwitten en over het algemeen veilig om te eten. Sommige mensen zouden de consumptie van sint-jakobsschelpen en vis in het algemeen moeten beperken als gevolg van allergieën of accumulatie van zware metalen.

Belangrijkste punten

Sint-Jakobsschelpen zijn rijk aan eiwitten en voedingsstoffen die de gezondheid van hart en hersenen bevorderen.

Ze kunnen bepaalde zware metalen zoals kwik, lood en cadmium accumuleren, maar worden over het algemeen als veilig beschouwd.

Tenzij u allergisch bent of het advies hebt gekregen om op uw visconsumptie te letten, zoals tijdens de zwangerschap, is er weinig reden om sint-jakobsschelpen te vermijden.

Ze vormen een gezonde en lekkere aanvulling in uw maaltijden.(bron)