Groenten

Spinazie 101: Voedingsfeiten en gezondheidsvoordelen

Spinazie (Spinacia oleracea) is een groene bladgroente die zijn oorsprong vindt in Perzië.

Het behoort tot de amarantfamilie en is verwant aan bieten en quinoa. Bovendien wordt het als zeer gezond beschouwd, omdat het vol zit met voedingsstoffen en antioxidanten.

Het eten van spinazie kan de gezondheid van de ogen ten goede komen, oxidatieve stress verminderen, kanker helpen voorkomen en de bloeddruk verlagen.

Er zijn veel manieren om spinazie te bereiden. U kunt het in blik of vers kopen en het gekookt of rauw eten. Het is heerlijk op zichzelf of in andere gerechten.

Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over spinazie.

Voedingsfeiten

De voedingswaarde voor 100 gram rauwe spinazie is (1):

  • Calorieën: 23
  • Water: 91%
  • Eiwit: 2,9 gram
  • Koolhydraten: 3,6 gram
  • Suiker: 0,4 gram
  • Vezels: 2,2 gram
  • Vetten: 0,4 gram

Koolhydraten

De meeste koolhydraten in spinazie bestaan ​​uit vezels, wat ongelooflijk gezond is.

Spinazie bevat ook kleine hoeveelheden suiker , meestal in de vorm van glucose en fructose (1).

Vezels

Spinazie is hoog in onoplosbare vezels, wat uw gezondheid op verschillende manieren kan stimuleren (2).

Het voegt meer massa toe aan de ontlasting terwijl voedsel door uw spijsverteringsstelsel gaat. Dit kan constipatie helpen voorkomen.

Spinazie is laag in koolhydraten maar hoog in onoplosbare vezels. Dit type vezel kan uw spijsvertering ten goede komen.

Vitamines en mineralen

Spinazie is een uitstekende bron van veel vitamines en mineralen, waaronder ( 3 ):

  • Vitamine A. Spinazie heeft een hoog gehalte aan carotenoïden, die uw lichaam kan omzetten in vitamine A.
  • Vitamine C. Deze vitamine is een krachtige antioxidant die de gezondheid van de huid en het immuunsysteem bevordert.
  • Vitamine K1. Deze vitamine is essentieel voor de bloedstolling. Met name één spinazieblad bevat meer dan de helft van uw dagelijkse behoefte.
  • Foliumzuur. Ook wel bekend als folaat of vitamine B9, deze verbinding is van vitaal belang voor zwangere vrouwen en essentieel voor de normale werking van de cellen en de groei van het weefsel.
  • Ijzer. Spinazie is een uitstekende bron van dit essentiële mineraal. IJzer helpt hemoglobine te creëren, dat zuurstof naar de weefsels van uw lichaam brengt.
  • Calcium. Dit mineraal is essentieel voor de gezondheid van de botten en een cruciale signaalmolecuul voor uw zenuwstelsel, hart en spieren.

Spinazie bevat ook verschillende andere vitamines en mineralen, waaronder kalium, magnesium en vitamine B6, B9 en E.

Spinazie is een zeer voedzame groente. 

Het bevat grote hoeveelheden carotenoïden, vitamine C, vitamine K, foliumzuur, ijzer en calcium.

Plantaardige stoffen

Spinazie bevat verschillende belangrijke plantaardige stoffen, waaronder (45678910):

  • Luteïne. Deze stof is gekoppeld aan een verbeterde gezondheid van de ogen.
  • Nitraten. Spinazie bevat grote hoeveelheden nitraten, die de gezondheid van het hart kunnen bevorderen.
  • Quercetine. Deze antioxidant kan infecties en ontstekingen afweren. Spinazie is een van de rijkste voedingsbronnen van quercetine.
  • Zeaxanthine. Net als luteïne kan zeaxanthine ook de gezondheid van het oog verbeteren.

Spinazie bevat veel plantaardige stoffen die de gezondheid kunnen verbeteren, zoals luteïne, kaempferol, nitraten, quercetine en zeaxanthine.

Gezondheidsvoordelen van spinazie

Spinazie is uiterst gezond en gekoppeld aan tal van gezondheidsvoordelen.

Het is aangetoond dat het de oxidatieve stress, de gezondheid van de ogen en de bloeddruk verbetert.

Oxidatieve stress

Vrije radicalen zijn bijproducten van de stofwisseling. Ze kunnen oxidatieve stress veroorzaken, wat een versnelde veroudering veroorzaakt en het risico op kanker en diabetes verhoogt (11).

Spinazie bevat echter antioxidanten, die oxidatieve stress bestrijden en de schade die ze veroorzaken helpen te beperken.

Een studie bij acht gezonde mensen heeft aangetoond dat spinazie oxidatieve schade helpt voorkomen. Hoewel deze studie vrij klein was, worden de bevindingen ondersteund door ander dierlijk en menselijk onderzoek (121314).

Gezondheid van de ogen

Spinazie is rijk aan zeaxanthine en luteïne, de carotenoïden die verantwoordelijk zijn voor de kleur van sommige groenten.

Menselijke ogen bevatten ook grote hoeveelheden van deze pigmenten, die uw ogen beschermen tegen de schade veroorzaakt door zonlicht (15).

Daarnaast geven verschillende studies aan dat zeaxanthine en luteïne werken om maculadegeneratie en cataracten te voorkomen, die belangrijke oorzaken van blindheid zijn(16171819).

Deze verbindingen kunnen zelfs bestaande schade ongedaan maken (2021).

Preventie van kanker

Spinazie bevat twee componenten, MGDG en SQDG, die de groei van kanker kunnen vertragen.

In één studie hielpen deze verbindingen de groei van de tumor in de baarmoederhals van een persoon te vertragen. Ze hebben ook de grootte van de tumor verkleind ( 22 ,23).

Verschillende menselijke studies koppelen spinazie consumptie aan een verlaagd risico op prostaatkanker. Het eten van dit bladgroen kan ook helpen bij het voorkomen van borstkanker(2425).

Een dierstudie merkt ook op dat spinazie de vorming van kanker kan onderdrukken (26).

Daarnaast bevat spinazie veel antioxidanten, die ook kanker kunnen bestrijden(27).

Bloeddruk

Spinazie bevat hoge hoeveelheden nitraten, waarvan is aangetoond dat ze helpen om de bloeddruk te verlagen en het risico op hartaandoeningen te verkleinen( 28 , 29 ).

Een studie bij 27 mensen vond dat het eten van spinazie de bloeddruk effectief verlaagt. Verschillende andere studies observeerden vergelijkbare effecten, wat aangeeft dat spinazie de gezondheid van het hart bevordert (73031).

Spinazie heeft tal van voordelen. Het kan oxidatieve stress verminderen, de gezondheid van de ogen bevorderen, kanker bestrijden en de bloeddruk reguleren.

Mogelijke nadelen

Spinazie wordt over het algemeen als zeer gezond beschouwd. Het kan echter nadelige gevolgen hebben voor sommige mensen.

Nierstenen

Nierstenen worden veroorzaakt door de opbouw van zuur en mineraalzout. De meest voorkomende variant zijn calciumstenen, die bestaan ​​uit calciumoxalaat.

Spinazie is rijk aan zowel calcium als oxalaten, dus mensen met een hoog risico op het ontwikkelen van nierstenen moeten hun inname beperken (3233).

Bloedstolling

Spinazie heeft een hoog gehalte aan vitamine K1, die verschillende functies in uw lichaam dient, maar het meest bekend is om zijn rol in de bloedstolling.

Als zodanig zou het kunnen interfereren met bloedverdunnende medicatie. Mensen die bloedverdunners nemen, zoals warfarine moeten met hun arts overleggen voordat ze grote hoeveelheden spinazie(34).

Mensen die gevoelig zijn voor nierstenen willen misschien spinazie vermijden. Dit bladgroen heeft ook een zeer hoog gehalte aan vitamine K1, wat een probleem kan zijn voor mensen met bloedverdunners.

Tot slot

Spinazie is een voedzame bladgroente .

Het is gebleken dat deze groente de gezondheid op verschillende manieren ten goede komt. Spinazie kan oxidatieve stress verminderen, de gezondheid van de ogen verbeteren en hartziekten en kanker helpen voorkomen

Als u geïnteresseerd bent in het gezondheidsbevorderende potentieel, is spinazie een gemakkelijk voedingsmiddel om toe te voegen aan uw maaltijd.(bron)