Fruit

Sterfruit/ Carambola – Is het goed voor u?

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!

Het eten van veel fruit en groenten kan repetitief worden als je geen verschillende dingen probeert.

Gelukkig zijn er veel heerlijke groenten en fruit om variatie aan je eetpatroon toe te voegen.

Een ongebruikelijke vrucht die steeds populairder wordt, is stervrucht.

Dit artikel onderzoekt de voordelen en mogelijke gezondheidsrisico’s van sterfruit.

Wat is stervrucht?

Stervrucht – of carambola – is een zoetzure vrucht die de vorm heeft van een vijfpuntige ster.

De schil is eetbaar en het vruchtvlees heeft een milde, zure smaak waardoor het populair is in tal van gerechten.

De sterfruit is geel of groen van kleur. Er zijn twee hoofdtypen: een kleinere, zure variëteit en een grotere zoetere.

Sterfruit is een zoetzure vrucht in de vorm van een vijfpuntige ster. Er zijn verschillende soorten.

Sterrenfruit voedingswaarde

De stervrucht is een behoorlijke bron van verschillende voedingsstoffen – vooral vezels en vitamine C.

Dit is de voedingswaarde van een enkele, middelgrote (91 gram) stervrucht ( 1 ):

  • Vezels: 3 gram
  • Protein: 1 gram
  • Vitamine C: 52% van de ADH
  • Vitamine B5: 4% van de ADH
  • Foliumzuur: 3% van de ADH
  • Koper: 6% van de ADH
  • Kalium: 3% van de ADH
  • Magnesium: 2% van de ADH

Hoewel het gehalte aan voedingsstoffen relatief laag lijkt, houd er rekening mee dat deze portie slechts 28 calorieën en 6 gram koolhydraten bevat. Dit betekent dat, calorie voor calorie, sterfruit zeer voedzaam is.

Sterfruit is laag in calorieën maar hoog in vezels en vitamine C. Het is zeer voedzaam gezien het lage caloriegehalte.

Sterrenfruit is rijkelijk voorzien van gezonde plantaardige bestanddelen

Stervruchten bevatten ook andere stoffen die het nog gezonder maken.

Het is een uitstekende bron van gezonde plantaardige stoffen, waaronder quercetine, galzuur en epicatechine.

Deze stoffen hebben krachtige antioxiderende eigenschappen en verschillende voordelen voor de gezondheid.

Van de plantaardige stoffen in stervruchten is aangetoond dat ze het risico op een vette lever en het cholesterolgehalte in muizen verlagen (2).

Ze worden ook onderzocht op hun vermogen om leverkanker bij muizen te voorkomen (3).

Bovendien suggereert enig bewijs uit dierstudies dat de suikers in stervruchten de ontsteking kunnen verminderen(4).

Onderzoek om deze mogelijke voordelen van sterfruit bij de mens te bevestigen ontbreekt echter.

Sterfruit bevat veel heilzame plantenstoffen. Dierstudies tonen aan dat deze ontstekingen, cholesterol en het risico op een vette lever kunnen verlagen. Toch ontbreekt het aan menselijk onderzoek.

Veiligheid en bijwerkingen

Sterfruit kan bij sommige mensen nadelige gevolgen hebben, vooral door het hoge gehalte aan oxalaat.

Daarom moeten mensen met nierproblemen sterfruit en zijn sap vermijden – of een arts raadplegen alvorens het te proberen.

Voor mensen met nierproblemen kan het regelmatig eten van sterfruit leiden tot nierbeschadiging en sterfruitgiftigheid, wat kan leiden tot neurologische problemen – zoals verwarring, epileptische aanvallen en zelfs de dood (56).

Mensen die medicijnen op recept gebruiken, moeten ook voorzichtig te werk gaan. Net als bij grapefruit kan sterfruit de manier waarop een medicijn wordt afgebroken en door het lichaam wordt gebruikt veranderen.

Mensen met nierproblemen of mensen die medicijnen op recept nemen, moeten met hun arts praten voordat ze sterfruit consumeren.

Hoe het te eten

Je zult misschien niet graag sterfruit proberen als je niet weet hoe je het moet klaarmaken.

Hier is een eenvoudige manier om sterfruit te bereiden en te eten:

  1. Zorg ervoor dat het rijp is – een rijpe stervrucht moet in de eerste plaats geel zijn met alleen een vleugje groen.
  2. Spoel het fruit af onder water.
  3. Snijd de uiteinden af.
  4. Snijd het in plakjes.
  5. Verwijder de zaadjes en geniet ervan.

U kunt dit fruit op vele manieren aan uw eten toevoegen, onder andere:

  • Snijd het in plakjes en eet het op zichzelf op.
  • Voeg het toe aan salades of andere verse gerechten.
  • Gebruik het als garnering.
  • Gebruik het in taarten of pudding.
  • Voeg het toe aan stoofschotels en curries in Aziatische of Indiase stijl.
  • Kook het met gerechten met zeevruchten of schaaldieren.
  • Maak jam, gelei of chutney.
  • Maak er sap van en drink het als drank.

Sterrenfruit is gemakkelijk te bereiden en te eten. Het kan in veel verschillende gerechten en desserts worden gebruikt.

Tot slot

Sterfruit is een heerlijke vrucht. Het is laag in calorieën, maar zit vol met vitamine C, vezels en antioxidanten.

Mensen met nierproblemen of mensen die medicijnen op recept nemen, moeten echter eerst een arts raadplegen voordat ze dit fruit eten.

Voor de meeste mensen is stervrucht echter een gezonde en smakelijke aanvulling in hun voeding.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft Office ProPlus 

 Nu €14,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image