Overige

Supplementen tijdens de zwangerschap: wat is veilig en wat niet

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!

Als je zwanger bent, denk je misschien dat het gevoel overweldigd en verward is. Maar het hoeft niet zo verwarrend te zijn als het gaat om vitaminen en supplementen.

Als je je wat onderzoek hebt gedaan, weten we zeker dat kwikrijke zeevruchten, alcohol en sigaretten tijdens de zwangerschap niet toegestaan zijn. Wat u kan verbazen is dat sommige vitaminen, mineralen en kruidensupplementen ook moeten worden vermeden.

Informatie over welke supplementen veilig zijn en welke niet, varieert en kan de zaken nog ingewikkelder maken. 

Dit artikel geeft aan welke supplementen veilig zijn om in te nemen tijdens de zwangerschap en waarom sommige supplementen moeten worden vermeden.

Waarom supplementen innemen tijdens de zwangerschap?

Het krijgen van de juiste voedingsstoffen is belangrijk in elke fase van het leven, maar het is vooral belangrijk tijdens de zwangerschap, omdat je zowel jezelf als je groeiende baby moet voeden.

Zwangerschap verhoogt de behoefte aan voedingsstoffen

Tijdens de zwangerschap neemt de behoefte aan macronutriënten aanzienlijk toe. Macronutriënten zijn onder andere koolhydraten, eiwitten en vetten.

Zo moet de eiwitinname stijgen van de aanbevolen 0,36 gram per pond (0,8 gram per kg) lichaamsgewicht voor niet-zwangere vrouwen tot 0,5 gram per pond (1,1 gram per kg) lichaamsgewicht voor zwangere vrouwen.

U zult in elke maaltijd en elk tussendoortje eiwitten willen opnemen om aan uw behoeften te voldoen.

De behoefte aan micronutriënten, die vitaminen, mineralen en sporenelementen bevatten, verhoogt zelfs meer dan de behoefte aan macronutriënten.

Hoewel sommige mensen in staat zijn om aan deze groeiende vraag te voldoen door middel van een goed gepland, voedzaam eetplan, kan het voor anderen een uitdaging zijn.

Het kan nodig zijn om vitamine- en mineralen supplementen in te nemen om verschillende redenen, waaronder:

  • Tekorten aan voedingsstoffen : Sommige mensen kunnen een supplement nodig hebben nadat een bloedonderzoek een tekort aan een vitamine of mineraal aan het licht heeft gebracht. Het corrigeren van tekorten is van cruciaal belang, omdat een tekort aan voedingsstoffen zoals foliumzuur in verband wordt gebracht met geboorteafwijkingen.
  • Hyperemesis gravidarum: Deze zwangerschapscomplicatie wordt gekenmerkt door ernstige misselijkheid en braken. Het kan leiden tot gewichtsverlies en een tekort aan voedingsstoffen.
  • Dieetbeperkingen : Vrouwen die specifieke diëten volgen, inclusief veganisten en mensen met voedselintoleranties en allergieën, kunnen een supplement nodig hebben met vitaminen en mineralen om tekorten aan micronutriënten te voorkomen.
  • Roken: Hoewel het voor moeders van cruciaal belang is om tijdens de zwangerschap sigaretten te vermijden, hebben degenen die blijven roken een verhoogde behoefte aan specifieke voedingsstoffen zoals vitamine C en foliumzuur.
  • Meervoudige zwangerschappen : Vrouwen die meer dan één baby dragen hebben een hogere behoefte aan micronutriënten dan vrouwen die één baby dragen. Supplementen zijn vaak nodig om een optimale voeding voor zowel de moeder als haar baby’s te garanderen.
  • Genetische mutaties zoals MTHFR: Methyleentetrahydrofolaatreductase (MTHFR) is een gen dat foliumzuur omzet in een vorm die het lichaam kan gebruiken. Zwangere vrouwen met deze genmutatie moeten mogelijk een specifieke vorm van foliumzuur gebruiken om complicaties te voorkomen.
  • Slechte voeding: Vrouwen die te weinig eten of kiezen voor voedingsmiddelen die weinig voedingsstoffen bevatten, moeten mogelijk supplementen met vitaminen en mineralen toevoegen om tekorten te voorkomen.

Bovendien, deskundigen zoals die van het American College of Obstetricians en
Gynaecologen (ACOG) raden alle zwangere mensen aan om een prenataal vitamine en foliumzuur supplement te nemen. Dit wordt geadviseerd om voedingsleemten op te vullen en ontwikkelingsafwijkingen bij de geboorte te voorkomen, zoals spina bifida.

Afhankelijk van uw persoonlijke omstandigheden, wees bereid om de taak van het toevoegen van supplementen aan uw dagelijkse routine op zich te nemen, indien dit door uw zorgverlener wordt voorgeschreven.

Kruidensupplementen kunnen helpen bij kwalen – met de nodige voorzichtigheid

Naast micronutriënten zijn ook kruiden supplementen populair.

Uit een onderzoek uit 2019 bleek dat 15,4 procent van de zwangere vrouwen in de Verenigde Staten kruidensupplementen gebruikt. Niet iedereen maakt echter aan hun artsen bekend dat ze ze gebruiken. (een onderzoek uit 2017 ontdekte dat ongeveer 25 procent van de gebruikers van kruiden supplementen in de Verenigde Staten hun documenten niet vertellen.)

Hoewel sommige kruiden supplementen veilig zijn om in te nemen tijdens de zwangerschap, zijn er veel meer die dat misschien niet zijn.

Hoewel sommige kruiden kunnen helpen bij veel voorkomende zwangerschapskwaaltjes zoals misselijkheid en maagklachten, kunnen sommige schadelijk zijn voor zowel u als uw baby.

Helaas is er niet veel onderzoek met betrekking tot het gebruik van kruidensupplementen door zwangere mensen, en veel is onbekend over hoe de supplementen u kunnen beïnvloeden.

De veiligste keuze? Houd uw arts op de hoogte van alle veranderingen in uw eetplan en supplementen.

Supplementen die tijdens de zwangerschap als veilig worden beschouwd

Net als bij medicijnen moet uw arts alle micronutriënten en kruidensupplementen goedkeuren en controleren om ervoor te zorgen dat ze nodig zijn en in veilige hoeveelheden worden ingenomen.

Koop altijd vitaminen van een gerenommeerd merk dat zijn producten laat evalueren door externe organisaties zoals de United States Pharmacopeia (USP).

Dit zorgt ervoor dat de vitaminen voldoen aan specifieke normen en over het algemeen veilig zijn om in te nemen. Weet u niet zeker welke merken een goede reputatie hebben? Uw lokale apotheker kan u daarbij helpen.

1. Prenatale vitamines

Prenatale vitaminen zijn multivitaminen die speciaal zijn samengesteld om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag naar micronutriënten tijdens de zwangerschap.

Ze zijn bedoeld om te worden ingenomen vóór de conceptie en tijdens de zwangerschap en de borstvoeding.

Waarnemingsstudies hebben aangetoond dat het supplement met prenatale vitaminen het risico op vroeggeboorte en zwangerschapsvergiftiging vermindert. Pre-eclampsie is een potentieel gevaarlijke complicatie die wordt gekenmerkt door hoge bloeddruk en mogelijk eiwit in de urine.

Hoewel prenatale vitaminen niet bedoeld zijn om uw gezonde eetplan te vervangen, kunnen ze helpen bij het voorkomen van voedingstekorten door extra micronutriënten te leveren waar tijdens de zwangerschap veel vraag naar is.

Aangezien prenatale vitaminen de vitaminen en mineralen bevatten die u nodig hebt, kan het nemen van extra vitaminen of mineralen supplementen niet nodig zijn, tenzij voorgesteld door uw arts.

Prenatale vitamines worden vaak voorgeschreven door artsen en zijn zonder recept verkrijgbaar.

2. Foliumzuur

Foliumzuur is een B-vitamine die een integrale rol speelt in de DNA-synthese, de productie van rode bloedcellen en de groei en ontwikkeling van de foetus.

Foliumzuur is de synthetische vorm van folaat dat in veel supplementen voorkomt. Het wordt omgezet in de actieve vorm van foliumzuur – L-methylfolaat – in het lichaam.

Het wordt aanbevolen om ten minste 600 microgram (mcg) folaat of foliumzuur per dag in te nemen om het risico op neurale buisdefecten en aangeboren afwijkingen zoals gespleten gehemelte en hartafwijkingen te verminderen.

In een beoordeling van vijf gerandomiseerde studies met 6.105 vrouwen, werd dagelijkse suppletie met foliumzuur geassocieerd met een verminderd risico op neurale buisdefecten. Er werden geen negatieve bijwerkingen opgemerkt.

Hoewel voldoende foliumzuur kan worden verkregen via de voeding, eten veel vrouwen niet genoeg foliumzuurrijk voedsel, waardoor suppletie noodzakelijk is.

Bovendien is het Centers for Disease Control and Prevention (CDC) beveelt aan dat alle vrouwen in de vruchtbare leeftijd minstens 400 mcg foliumzuur of folaat per dag consumeren.

Dit komt omdat veel zwangerschappen ongepland zijn en omdat geboorteafwijkingen als gevolg van een foliumzuur tekort zeer vroeg in de zwangerschap kunnen optreden, zelfs voordat de meeste vrouwen weten dat ze zwanger zijn.

Het kan verstandig zijn voor zwangere vrouwen, vooral voor vrouwen met een MTHFR genetische mutatie, om een supplement te kiezen dat L-methylfolaat bevat om een maximale opname te garanderen.

3. IJzer

De behoefte aan ijzer neemt aanzienlijk toe tijdens de zwangerschap, aangezien het bloedvolume van de moeder met ongeveer toeneemt 45 procent.

IJzer is cruciaal voor het zuurstoftransport en een gezonde groei en ontwikkeling van uw baby en de placenta.

In de Verenigde Staten ligt het ijzer tekort bij zwangere vrouwen rond de 18 procent, en 5 procent van deze vrouwen heeft bloedarmoede.

Bloedarmoede tijdens de zwangerschap is in verband gebracht met vroeggeboorte, depressie van de moeder en bloedarmoede bij kinderen.

De aanbevolen inname van 27 milligram (mg) ijzer per dag kan worden gehaald met de meeste prenatale vitamines. Als u echter een ijzertekort of bloedarmoede heeft, heeft u hogere doses ijzer nodig, die door uw arts worden beheerd.

Als u geen ijzertekort heeft, moet u niet meer nemen dan de aanbevolen inname van ijzer om nadelige bijwerkingen te voorkomen. Deze kunnen constipatie, braken en abnormaal hoge hemoglobinespiegels zijn.

4. Vitamine D

Deze in vet oplosbare vitamine is belangrijk voor de immuunfunctie, de gezondheid van de botten en de celdeling.

Vitamine D-tekort tijdens de zwangerschap is in verband gebracht met een verhoogd risico op keizersnede, zwangerschapsvergiftiging, vroeggeboorte en zwangerschapsdiabetes.

De huidige aanbevolen inname van vitamine D tijdens de zwangerschap is 600 IE of 15 mcg per dag. Sommige deskundigen suggereren echter dat de behoefte aan vitamine D tijdens de zwangerschap veel hoger is.

Neem contact op met uw arts met betrekking tot de screening op een tekort aan vitamine D en de juiste suppletie.

5. Magnesium

Magnesium is een mineraal dat betrokken is bij honderden chemische reacties in je lichaam. Het speelt een cruciale rol in de immuun-, spier- en zenuwfunctie.

Een tekort aan dit mineraal tijdens de zwangerschap kan het risico op chronische hypertensie en vroeggeboorte verhogen.

Sommige studies suggereren dat het supplementeren met magnesium het risico op complicaties zoals foetale groeibeperking en vroeggeboorte kan verminderen.

6. Gember

Gemberwortel wordt vaak gebruikt als specerij en kruidensupplement.

In de vorm van een supplement heeft u misschien wel eens gehoord dat het werd gebruikt om misselijkheid te behandelen die wordt veroorzaakt door reisziekte, zwangerschap of chemotherapie.

Een beoordeling van de vier onderzoeken suggereerde dat gember zowel veilig als effectief is voor de behandeling van door zwangerschap veroorzaakte misselijkheid en braken.

Misselijkheid en braken komen vaak voor tijdens de zwangerschap, met tot 80 procent van de vrouwen die ze ervaren in het eerste trimester van de zwangerschap.

Hoewel gember deze onaangename zwangerschapscomplicatie kan helpen verminderen, is er meer onderzoek nodig om de maximale veilige dosering te bepalen. Controleer nogmaals met uw arts of u het nodig heeft.

7. Visolie

Visolie bevat docosahexaeenzuur (DHA) en eicosapentaeenzuur (EPA), twee essentiële vetzuren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de hersenen van de baby.

Suppletie met DHA en EPA tijdens de zwangerschap kan de hersenontwikkeling van uw baby na de zwangerschap stimuleren en de depressie van de moeder verminderen, hoewel onderzoek naar dit onderwerp niet sluitend is.

Hoewel observationele onderzoeken een verbeterde cognitieve functie hebben aangetoond bij kinderen van vrouwen die tijdens de zwangerschap visolie kregen, hebben verschillende gecontroleerde onderzoeken geen consistent voordeel aangetoond.

Bijvoorbeeld, een onderzoek uit 2010 waarbij 2.399 vrouwen betrokken waren, vonden geen verschil in de cognitieve functie van zuigelingen van wie de moeder tijdens de zwangerschap visoliecapsules met 800 mg DHA per dag had gekregen, vergeleken met zuigelingen van wie de moeder dat niet deed.

Uit deze studie bleek ook dat suppletie met visolie geen invloed had op de depressie van de moeder.

De studie vond echter dat suppletie met visolie beschermd tegen vroegtijdige bevalling, en er zijn aanwijzingen dat visolie de ontwikkeling van het oog van de foetus ten goede kan komen.

Maternale DHA-niveaus zijn belangrijk voor een goede ontwikkeling van de foetus en suppletie wordt als veilig beschouwd. De commissie is er nog steeds niet uit of het innemen van visolie tijdens de zwangerschap noodzakelijk is.

Om DHA en EPA via voedsel binnen te krijgen, wordt het aangeraden om twee tot drie porties kwikarme vis zoals zalm, sardines of koolvis per week te consumeren.

8. Probiotica

Gezien het toegenomen algemene bewustzijn van de darmgezondheid, wenden veel aanstaande ouders zich tot probiotica.

Probiotica zijn levende micro-organismen waarvan wordt aangenomen dat ze de spijsvertering ten goede komen.

Veel onderzoeken hebben aangetoond dat probiotica zijn veilig om te nemen tijdens de zwangerschap en er zijn geen schadelijke bijwerkingen vastgesteld, afgezien van een extreem laag risico op door probiotica geïnduceerde infectie.

Bovendien hebben verschillende onderzoeken aangetoond dat suppletie met probiotica het risico op zwangerschapsdiabetes, postpartumdepressie en babyeczeem en dermatitis kan verminderen.

Onderzoek naar het gebruik van probiotica tijdens de zwangerschap is aan de gang en er zal zeker meer worden ontdekt over de rol van probiotica bij de gezondheid van moeders en foetussen.

9. Choline

Choline speelt een cruciale rol bij de ontwikkeling van de hersenen van baby’s en helpt afwijkingen van de hersenen en de wervelkolom te voorkomen.

Men denkt dat de huidige aanbevolen dagelijkse hoeveelheid choline tijdens de zwangerschap ( 450 mg per dag ) onvoldoende is en dat een inname dichter bij 930 mg per dag is in plaats daarvan optimaal.

Merk op dat prenatale vitamines vaak geen choline bevatten. Uw arts kan een apart choline-supplement aanbevelen.

Supplementen die tijdens de zwangerschap moeten worden vermeden

Hoewel het aanvullen van sommige micronutriënten en kruiden veilig is voor zwangere vrouwen, moeten veel van hen worden vermeden, of in hoge hoeveelheden worden vermeden.

Raadpleeg altijd uw arts voordat u aanvullende supplementen toevoegt buiten de prenatale vitamines die u mogelijk gebruikt.

1. Vitamine A

Vitamine A vind je vaak in je prenatale vitamines, omdat het zo belangrijk is. Hoewel deze vitamine uitermate belangrijk is voor de ontwikkeling van het gezichtsvermogen en de immuunfunctie van de foetus, kan te veel vitamine A schadelijk zijn.

Aangezien vitamine A in vet oplosbaar is , slaat uw lichaam overtollige hoeveelheden op in de lever.

Deze ophoping kan toxische effecten hebben op het lichaam en tot leverschade leiden. Het kan zelfs geboorteafwijkingen veroorzaken.

Het is bijvoorbeeld aangetoond dat overmatige hoeveelheden vitamine A tijdens de zwangerschap aangeboren geboorteafwijkingen veroorzaken.

Tussen prenatale vitaminen en voedingsmiddelen moet u voldoende vitamine A kunnen krijgen, en extra suppletie buiten uw prenatale vitaminen wordt niet geadviseerd.

2. Vitamine E

Deze in vet oplosbare vitamine speelt veel belangrijke rollen in het lichaam en is betrokken bij genexpressie en immuunfunctie.

Hoewel vitamine E zeer belangrijk is voor de gezondheid, is het aan te raden om er geen supplement aan toe te voegen.

Het is niet aangetoond dat extra suppletie met vitamine E de resultaten voor moeders of baby’s verbetert en in plaats daarvan het risico op buikpijn en voortijdige breuk van de vruchtzak vergroten.

3. Zwarte cohosh

Zwarte Cohosh, een lid van de boterbloemfamilie, is een plant die voor verschillende doeleinden wordt gebruikt, waaronder het beheersen van opvliegers en menstruatiekrampen.

Het is onveilig om dit kruid tijdens de zwangerschap in te nemen, omdat het samentrekkingen van de baarmoeder kan veroorzaken, wat kan leiden tot vroegtijdige bevalling.

Zwarte Cohosh blijkt bij sommige mensen ook leverschade te veroorzaken.

4. Goldenseal

Goldenseal is een plant die wordt gebruikt als voedingssupplement om luchtweginfecties en diarree te behandelen, hoewel er zeer weinig onderzoek is gedaan naar de effecten en veiligheid ervan.

Goldenseal bevat een stof genaamd berberine , waarvan is aangetoond dat het geelzucht bij zuigelingen verergert. Het kan leiden tot een aandoening die kernicterus wordt genoemd, een zeldzame vorm van hersenschade die fataal kan zijn.

Vermijd daarom zeker goldenseal.

5. Dong Quai

Dong quai is een wortel die al meer dan 1000 jaar wordt gebruikt en populair is in de traditionele Chinese geneeskunde.

Hoewel het wordt gebruikt om alles te behandelen, van menstruatiekrampen tot hoge bloeddruk, ontbreekt het aan bewijs met betrekking tot de werkzaamheid en veiligheid ervan.

U moet dong quai vermijden, omdat het samentrekkingen van de baarmoeder kan stimuleren, waardoor het risico op een miskraam toeneemt.

6. Yohimbe

Yohimbe is een supplement gemaakt van de schors van een boom afkomstig uit Afrika.

Het wordt gebruikt als een kruidengeneesmiddel om een ​​reeks aandoeningen te behandelen, van erectiestoornissen tot obesitas.

Dit kruid mag nooit tijdens de zwangerschap worden gebruikt, omdat het in verband is gebracht met gevaarlijke bijwerkingen zoals hoge bloeddruk, hartaanvallen en toevallen.

7. Andere kruidensupplementen die tijdens de zwangerschap als onveilig worden beschouwd

U kunt het volgende het beste vermijden:

  • zag palmetto
  • boerenwormkruid
  • rode klaver
  • Angelica
  • duizendblad
  • alsem
  • blauwe cohosh
  • pennyroyal
  • ephedra
  • bijvoet

De belangrijkste punten

Zwangerschap is een tijd van groei en ontwikkeling, waardoor gezondheid en voeding een topprioriteit zijn. De beste zorg voor dat kleintje is het doel.

Hoewel sommige supplementen nuttig kunnen zijn tijdens de zwangerschap, kunnen veel supplementen zowel bij u als bij uw baby gevaarlijke bijwerkingen veroorzaken.

Belangrijk is dat, hoewel het aanvullen met bepaalde vitamines en mineralen kan helpen om voedingstekorten op te vullen, supplementen niet bedoeld zijn om een ​​gezond eetplan en levensstijl te vervangen.

Het voeden van uw lichaam met voedingsstoffen, evenals het krijgen van voldoende beweging en slaap en het minimaliseren van stress, is de beste manier om te zorgen voor een gezonde zwangerschap voor u en uw baby.

Hoewel supplementen in bepaalde omstandigheden noodzakelijk en nuttig kunnen zijn, dient u altijd uw arts te raadplegen over de dosering, de veiligheid en de mogelijke risico’s en voordelen.(bron)

Adobe Photoshop Elements 2021 (Windows/Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP €49,50
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.

Adobe Photoshop Elements 2021 (Windows/Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP €49,50
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!
close-link