Groenten

Uien 101: Voedingswaarde en gezondheidseffecten

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

UienAllium cepa ) zijn bolvormige groenten die ondergronds groeien.

Ze staan ook bekend als boluien of gewone uien, ze worden wereldwijd geteeld en zijn nauw verwant aan bieslook, knoflook, scaljoenen, sjalotten en prei.

Uien kunnen verschillende gezondheidsvoordelen hebben, meestal door hun hoge gehalte aan antioxidanten en zwavelhoudende verbindingen.

Ze hebben een antioxiderende en ontstekingsremmende werking en zijn in verband gebracht met een verminderd risico op kanker, lagere bloedsuikerspiegel en een verbeterde gezondheid van de botten.

Uien worden vaak gebruikt als smaakmaker of bijgerecht en zijn in veel keukens een hoofdbestanddeel van het gerecht. Ze kunnen worden gebakken, gekookt, gegrild, gebakken, gebraden, gepoft, geroosterd of rauw gegeten.

Uien variëren in grootte, vorm en kleur, maar de meest voorkomende soorten zijn wit, geel en rood. De smaak varieert van mild en zoet tot scherp en kruidig, afhankelijk van de variëteit en het seizoen.

Uien kunnen ook worden geconsumeerd als ze nog onrijp zijn, voordat de bol zijn volle omvang bereikt. Ze worden dan bosuien, lente-uien of zomeruien genoemd.

In dit artikel leest u alles wat u moet weten over uien.

Voedingswaarde uien

Rauwe uien bevatten weinig calorieën, met slechts 40 calorieën per 100 gram.

In vers gewicht zijn ze 89% water, 9% koolhydraten en 1,7% vezels, met kleine hoeveelheden eiwit en vet.

De belangrijkste voedingsstoffen in 100 gram rauwe uien zijn (1):

  • Calorieën: 40
  • Water: 89%
  • Eiwit: 1,1 gram
  • Koolhydraten: 9,3 gram
  • Suiker: 4,2 gram
  • Vezels: 1,7 gram
  • Vet: 0,1 gram

Koolhydraten

Koolhydraten maken ongeveer 9-10% uit van zowel rauwe als gekookte uien.

Ze bestaan voornamelijk uit eenvoudige suikers, zoals glucose, fructose en sacharose, maar ook uit vezels.

Een 100 gram portie bevat 9,3 gram koolhydraten en 1,7 gram vezels, dus het totale verteerbare koolhydratengehalte is 7,6 gram.

Vezels

Uien zijn een redelijke bron van vezels, die goed zijn voor 0,9-2,6% van het verse gewicht, afhankelijk van het type ui.

Ze zijn zeer rijk aan gezonde oplosbare vezels, fructanen genaamd. In feite behoren uien tot de belangrijkste voedingsbronnen van fructanen(23).

Fructanen zijn zogenaamde prebiotische vezels, die de heilzame bacteriën in uw darm voeden.

Dit leidt tot de vorming van korte-keten vetzuren (SCFA’s), zoals butyraat, die de gezondheid van de dikke darm kunnen verbeteren, ontstekingen kunnen verminderen en het risico op darmkanker kunnen verlagen ( 4 ,56).

Fructanen worden echter beschouwd als FODMAP’s, die onaangename spijsverteringssymptomen kunnen veroorzaken bij gevoelige personen, zoals mensen met het prikkelbare darmsyndroom (PDS) (789).

Uien bestaan voornamelijk uit water, koolhydraten en vezels. Hun belangrijkste vezels fructanen, kunnen de vriendelijke bacteriën in uw darm voeden, hoewel ze bij sommige mensen spijsverteringsproblemen kunnen veroorzaken.

Vitamines en mineralen

Uien bevatten behoorlijke hoeveelheden van verschillende vitaminen en mineralen, waaronder:

  • Vitamine C. Deze vitamine is een antioxidant en is nodig voor de immuunfunctie en het onderhoud van de huid en het haar (101112).
  • Foliumzuur (B9). Een wateroplosbare B-vitamine, foliumzuur is essentieel voor de celgroei en -stofwisseling en vooral belangrijk voor zwangere vrouwen (13).
  • Vitamine B6In de meeste voedingsmiddelen is deze vitamine betrokken bij de vorming van rode bloedcellen.
  • Kalium. Dit essentiële mineraal kan een bloeddrukverlagende werking hebben en is belangrijk voor de gezondheid van het hart (1415).

Uien bevatten behoorlijke hoeveelheden vitamine C, foliumzuur, vitamine B6 en kalium, die een aantal voordelen bieden.

Andere plantaardige stoffen

De gezondheidsvoordelen van uien worden toegeschreven aan hun antioxidanten en zwavelhoudende verbindingen ( 3 ).

In veel landen behoren uien ook tot de belangrijkste voedingsbronnen van flavonoïden, met name een verbinding die quercetine wordt genoemd(161718).

De meest voorkomende plantaardige stoffen in uien zijn:

  • Anthocyanen. Alleen in rode of paarse uien komen anthocyanen voor als krachtige antioxidanten en pigmenten die deze uien hun rode kleur geven.
  • Quercetine. Een antioxidant flavonoïde, quercetine kan de bloeddruk verlagen en de gezondheid van het hart verbeteren (1920).
  • Zwavelverbindingen. Dit zijn voornamelijk sulfiden en polysulfiden, die kunnen beschermen tegen kanker (212223).
  • Thiosulfinaten. Deze zwavelhoudende verbindingen kunnen de groei van schadelijke micro-organismen remmen en de vorming van bloedstolsels voorkomen(24).

Rode en gele uien zijn rijker aan antioxidanten dan andere soorten. In feite kunnen gele uien bijna 11 keer meer antioxidanten bevatten dan witte uien (25).

Koken kan het gehalte aan sommige antioxidanten aanzienlijk verlagen (26).

Uien zijn rijk aan plantaardige verbindingen en antioxidanten, vooral quercetine en zwavelhoudende verbindingen. Kleurrijke variëteiten, zoals gele of rode, bevatten meer antioxidanten dan witte.

Gezondheidsvoordelen van uien

Van uien is aangetoond dat ze sterke antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen hebben ( 3 , 28 , 29 , 30 ).

Bloedsuikerregulatie

Diabetes type 2 is een veel voorkomende ziekte, die vooral wordt gekenmerkt door een hoge bloedsuikerspiegel.

Dierstudies suggereren dat uien de bloedsuikerspiegel kunnen verlagen(313233).

Dezelfde resultaten zijn aangetoond bij mensen. Een studie bij mensen met diabetes type 2 toonde aan dat het eten 100 gram rauwe uien per dag leidt tot een significante verlaging van de bloedsuikerspiegel(34).

Rauwe uien kunnen helpen bij het beheersen van diabetes type 1 en 2 , maar er is meer onderzoek nodig (3536).

Gezondheid van de botten

Osteoporose is een veelvoorkomend gezondheidsprobleem, vooral bij postmenopauzale vrouwen. Een gezonde voeding is één van de belangrijkste preventieve maatregelen ( 37 , 38 ).

Dierstudies tonen aan dat uien beschermen tegen botaantasting en zelfs de botmassa kunnen vergroten (394041).

Een grote observatiestudie bij vrouwen ouder dan 50 jaar heeft aangetoond dat de regelmatige consumptie van uien verband houdt met een verhoogde botdichtheid(42).

Verder onderzoek geeft aan dat de inname van geselecteerd fruit, kruiden en groenten, waaronder uien, het botverlies bij postmenopauzale vrouwen kan verminderen (43).

Vermindering van het risico op kanker

Kanker is een veel voorkomende ziekte, die wordt gekenmerkt door ongecontroleerde celgroei. Het is een van ’s werelds belangrijkste doodsoorzaken.

Waarnemingsstudies hebben de toegenomen consumptie van uien in verband gebracht met een verminderd risico op verschillende soorten kanker, zoals die van de maag, de borst, de dikke darm en de prostaat(444546474849).

Uien hebben een antioxiderende en ontstekingsremmende werking. Ze kunnen de bloedsuikerspiegel verlagen, gezondheid van de botten verbeteren en het risico op verschillende soorten kanker verminderen.

Mogelijke nadelen

Het eten van uien kan leiden tot een slechte adem en een onaangename lichaamsgeur.

Verschillende andere nadelen kunnen deze groente ongeschikt maken voor sommige mensen.

Uienintolerantie en allergie

Uienallergie is relatief zeldzaam, maar intolerantie voor rauwe rassen komt vrij vaak voor.

Symptomen van uienintolerantie zijn onder andere verstoringen van de spijsvertering, zoals maagklachten, brandend maagzuur en winderigheid(50).

Sommige mensen kunnen allergische reacties ondervinden bij het aanraken van uien, of ze nu wel of niet allergisch zijn voor het eten ervan (51).

FODMAPs

Uien bevatten FODMAP’s, een categorie van koolhydraten en vezels die veel mensen niet kunnen verdragen(952, 53).

Ze kunnen onaangename spijsverteringssymptomen veroorzaken, zoals een opgeblazen gevoel, winderigheid, kramp en diarree (78).

Personen met PDS zijn vaak intolerant voor FODMAP’s en willen mogelijk uien vermijden.

Oog- en mondirritatie

Het meest voorkomende probleem bij het bereiden en snijden van uien is oogirritatie en traanproductie. Wanneer ze worden gesneden, geven de cellen van een ui een gas af dat de traanverwekkende factor (LF) wordt genoemd (54).

Het gas activeert neuronen in de ogen die een prikkend gevoel veroorzaken, gevolgd door tranen die worden geproduceerd om de irriterende stof uit te spoelen.

Het intact laten van het worteleinde tijdens het snijden kan de irritatie verminderen, omdat de onderkant van de ui een hogere concentratie van deze stoffen heeft dan de bol.

Het snijden van uien onder stromend water kan ook voorkomen dat dit gas in de lucht oplost.

LF is ook verantwoordelijk voor het branderige gevoel in de mond als uien rauw worden gegeten. Dit branderige gevoel wordt door koken verminderd of geëlimineerd( 55 ).

Gevaarlijk voor huisdieren

Hoewel uien een gezonde component zijn van de menselijke voeding, kunnen ze dodelijk zijn voor sommige dieren, waaronder honden, katten, paarden en apen( 56 ).

De belangrijkste boosdoeners zijn sulfoxiden en sulfiden, die een ziekte kunnen veroorzaken die Heinz lichaamsanemie wordt genoemd. Deze ziekte wordt gekenmerkt door schade in de rode bloedcellen van dieren, wat leidt tot bloedarmoede(57).

Zorg ervoor dat u geen uien aan uw huisdier voert, en houd alles wat met uien is gearomatiseerd buiten bereik als u een dier in huis heeft.

Uien kunnen bij sommige mensen nadelige gevolgen hebben voor de spijsvertering en rauwe uien kunnen leiden tot irritatie van de ogen en de mond. Uien kunnen giftig zijn voor sommige dieren.

Conclusie

Uien zijn een wortelgroente met verschillende voordelen.

Ze bevatten veel antioxidanten en zwavelhoudende verbindingen, waarvan sommige een aantal gunstige effecten kunnen hebben.

Hoewel er meer onderzoek nodig is, zijn uien in verband gebracht met een betere gezondheid van de botten, een lagere bloedsuikerspiegel en een verminderd risico op kanker.

Aan de andere kant kunnen ze bij sommige mensen spijsverteringsproblemen veroorzaken.

Als u ervan geniet, kunnen uien een waardevol onderdeel zijn van een gezond voedingspatroon.(Bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image