Overige

Wat is het verschil tussen Griekse en gewone yoghurt?

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €17,95

BESTEL HIER!

Yoghurt is een gefermenteerd zuivelproduct dat wereldwijd populair is.

In de afgelopen jaren heeft een specifiek type, genaamd Griekse yoghurt, een hoge vlucht genomen onder de gezondheidsliefhebbers.

Zowel Griekse yoghurt als gewone yoghurt zitten boordevol hoogwaardige voedingsstoffen en bieden meerdere gezondheidsvoordelen, maar je kunt je afvragen wat hen onderscheidt.

In dit artikel worden de verschillen tussen Griekse en gewone yoghurt uitgelegd om u te helpen bij het maken van uw keuze.

Hoe ze zijn gemaakt

Gewone en Griekse yoghurt zijn gekweekte (of gefermenteerde) melkproducten, samen met zure room, karnemelk en kefir.

Gefermenteerde zuivelproducten worden gemaakt door lactose – de natuurlijke suiker van melk – tot melkzuur om te zetten met behulp van bepaalde bacteriën, ook wel startculturen genoemd (1).

In feite wordt zowel gewone als Griekse yoghurt gemaakt met dezelfde hoofdingrediënten: verse melk, plus Streptococcus thermophilus en Lactobacillus bulgaricus als starterculturen ( 2 ).

Toch verschillen hun smaak en voedingsstoffen door de manier waarop ze worden gemaakt.

Gewone yoghurt

Gewone yoghurt wordt gemaakt door melk te verhitten, bacteriën toe te voegen en te laten fermenteren tot het een zure pH-waarde van ongeveer 4,5 bereikt. Na het afkoelen kunnen andere ingrediënten zoals fruit worden toegevoegd (1).

Het eindproduct heeft een gladde consistentie, maar kan in dikte variëren. De meeste yoghurts zijn drinkbaar of kunnen met een lepel worden gegeten.

Vanwege het zure karakter kan gewone yoghurt licht zuur smaken. Toch is het over het algemeen zoeter dan Griekse yoghurt.

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt, ook wel bekend als geconcentreerde of gespannen yoghurt, wordt gemaakt door de wei en andere vloeistoffen uit gewone yoghurt te verwijderen(3).

Omdat het persproces het totale volume vermindert, vraagt Griekse yoghurt aanzienlijk meer melk dan gewone yoghurt om een partij van dezelfde grootte te maken.

Traditioneel wordt de yoghurt tot drie keer toe in doekzakken gespannen tot het de gewenste textuur heeft bereikt. Moderne productiemethoden maken gebruik van centrifuges om hetzelfde effect te bereiken.

Sommige bedrijven kunnen gebruik maken van verdikkingsmiddelen of andere droge ingrediënten, in dat geval wordt het eindproduct aangeduid als verrijkte of Griekse yoghurt(3).

Omdat het meeste van de vloeistof wordt verwijderd, is Griekse yoghurt veel dikker en smaakvoller dan gewone yoghurt. Het is over het algemeen ook duurder omdat er meer melk voor nodig is.

Normale en Griekse yoghurt zijn beide gefermenteerde zuivelproducten, maar Griekse yoghurt is gespannen om het veel dikker en smaakvoller te maken dan gewone yoghurt.

Vergelijking van voedingsstoffen

Gewone en Griekse yoghurt hebben heel verschillende voedingsprofielen. De onderstaande tabel vergelijkt 245 gram van een vetarme variant van elk (45):

Gewone yoghurt (vetarm)Griekse yoghurt (vetarm)
Calorieën154179
Koolhydraten17 gram10 gram
Suiker17 gram9 gram
Eiwit13 gram24 gram
Vet4 gram5 gram
Calcium34% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid(ADH)22% van de ADH
Natrium7% van de ADH4% van de ADH

Beide yoghurts zijn ook een uitstekende bron van magnesium, vitamine B12 en jodium(6).

Zoals je kunt zien, bevat Griekse yoghurt ongeveer de helft van de koolhydraten en suiker als gewone yoghurt, terwijl het bijna twee keer zoveel eiwitten bevat. Het heeft ook minder calcium en natrium.

Deze verschillen zijn het gevolg van het bewerkingsproces van de yoghurt.

Aan de ene kant wordt door het elimineren van de wei uit Griekse yoghurt een deel van de lactose verwijderd, waardoor het totale koolhydraten- en suikergehalte afneemt. Aan de andere kant blijft het eiwit gedurende het hele zeefproces intact, zodat de dichtheid van Griekse yoghurt veel meer eiwit levert.

Houd er rekening mee dat de bovenstaande vergelijking gebaseerd is op vetarme versies van beide producten. Producten die gemaakt zijn met volle melk leveren veel meer vet en calorieën op.

Dezelfde portie gewone yoghurt gemaakt met volle melk levert bijvoorbeeld 8 gram vet op, terwijl dezelfde portie Griekse yoghurt met volle melk 12,25 gram bevat – een verdubbeling en bijna verdrievoudiging van het vetgehalte (78).

Griekse yoghurt bevat twee keer zoveel eiwitten en ongeveer de helft van de hoeveelheid koolhydraten en suiker als gewone yoghurt.

Vergelijkbare gezondheidsvoordelen

Griekse en gewone yoghurt delen tal van gezondheidsvoordelen door hun probiotica en eiwitten.

Rijk aan probiotica

Probiotica zijn vriendelijke bacteriën die voorkomen in gefermenteerde voedingsmiddelen zoals yoghurt(19).

Ze bevorderen de gezondheid van de spijsvertering door het in evenwicht brengen van uw darmmicrobiomen – de vriendelijke bacteriën in uw spijsverteringssysteem – die uw risico op ontstekingen en verschillende ziekten kunnen verlagen(6910).

Verschillende studies suggereren dat een evenwichtig darmmicrobiome je immuunsysteem kan stimuleren en/of moduleren en je kan beschermen tegen allergieën, diarree, depressie en diabetes type 2 (9111213).

Geschikt voor mensen met lactose-intolerantie

Mensen met lactose-intolerantie ervaren meestal ongemakkelijke verteringsverschijnselen als ze zuivelproducten eten, waaronder een opgeblazen gevoel en diarree.

Ze kunnen echter wel yoghurt verdragen omdat de probiotica de lactosevertering ondersteunen(61415).

Bovendien kan het van nature lagere lactosegehalte van Griekse yoghurt het vooral geschikt maken voor mensen met deze aandoening.

Kan de gezondheid van het hart beschermen

Yoghurt kan de risicofactoren voor hart- en vaatziekten verbeteren, waaronder hoge bloeddruk en cholesterol.

De inname van gefermenteerde zuivel gaat gepaard met een lager risico op de opbouw van plaque en slagaderlijke stijfheid, die in verband worden gebracht met hoge bloeddruk (16).

Een studie bij 73.882 volwassenen met hoge bloeddruk stelde vast dat het eten van 2 of meer porties yoghurt per week geassocieerd werd met een 21% lager risico op een beroerte bij mannen en 17% bij vrouwen, vergeleken met degenen die minder dan 1 portie per maand aten (16).

Op dezelfde manier hadden in een studie in 1.981 gezonde mannen, mensen met een hogere inname van gefermenteerde zuivelproducten een 27% lager risico op hartziekten dan mensen met een lagere inname. In de studie werd ook vastgesteld dat niet-gefermenteerde zuivel geassocieerd werd met een groter risico(17).

Probiotica kunnen ook helpen het cholesterolgehalte te verlagen door bepaalde enzymen te remmen(1).

Een studie bij 60 mensen met diabetes type 2 toonde aan dat een dagelijkse inname van 10,5 ons (300 gram) yoghurt met probiotica een daling van respectievelijk 4,5% en 7,5% van het totale en LDL (slechte) cholesterolgehalte veroorzaakte in vergelijking met een controlegroep(18).

Kan helpen bij het afvallen

Onderzoek koppelt yoghurt aan minder lichaamsgewicht, lichaamsvet en gewichtstoename(6).

De probiotica stimuleren het aandeel van gezonde bacteriën in je darm, die kunnen bijdragen aan gewichtsbeheersing, vetverdeling en suiker- en vetmetabolisme(19).

Bovendien zijn zowel gewone als Griekse yoghurt uitstekende eiwitbronnen.

Een hoge eiwitinname leidt tot een langdurig gevoel van volheid, wat uw calorie-inname kan verminderen. Dit kan op zijn beurt het gewichtsverlies bevorderen(2021).

Zo heeft een kleine studie bij 15 gezonde vrouwen vastgesteld dat een Griekse yoghurtsnack met 24 gram eiwit de honger vermindert en de timing van de volgende maaltijd vertraagt, in vergelijking met een laag eiwitgehalte (22).

Desalniettemin bevatten veel commerciële merken aanzienlijke hoeveelheden toegevoegde suiker, wat je gewichtsverliesdoelen kan belemmeren (23).

Zowel gewone als Griekse yoghurt kan de spijsvertering, de gezondheid van het hart en het gewichtsverlies bevorderen.

Verschillende toepassingen in de keuken

Gewone yoghurt en Griekse yoghurt zijn bijzonder veelzijdig. Hoewel beide alleen kunnen worden genoten of gemengd met fruit, noten of muesli, worden ze in recepten anders gebruikt.

Zo is Griekse yoghurt door zijn dikte een veel voorkomend ingrediënt in dips en sauzen zoals tzatziki, dat een belangrijke plaats inneemt in de Griekse keuken.

Bovendien kun je het gebruiken om mayonaise, zure room en karnemelk te vervangen in de meeste recepten, hoewel het kan stremmen bij hoge temperaturen. De textuur maakt het ook geweldig om te bakken, vooral als je een vochtige, dichte textuur wilt.

Daarentegen wordt gewone yoghurt vaak gebruikt in smoothies (Griekse yoghurt is ook nog steeds een goede optie), dressings en andere viskeuze gerechten. U kunt bijvoorbeeld een overheerlijke marinade voor kip maken door deze te mengen met citroensap en kruiden.

Bij het koken is Griekse yoghurt het beste voor dips, sauzen en gebakken producten, terwijl gewone yoghurt de voorkeur verdient voor smoothies, dressings en marinades.

Welke moet je kiezen?

Gewone yoghurt en Griekse yoghurt zijn beide voedzame voedingsmiddelen die een uitstekend tussendoortje en een gezonde aanvulling in uw voeding zijn.

Niettemin zitten gezoete yoghurt van beide soorten boordevol toegevoegde suikers. Chronisch hoge suikerinname kan leiden tot ongewenste gewichtstoename, evenals gaatjes, diabetes type 2 en hartaandoeningen (2324).

Daarom is het het beste om gewone yoghurt te kiezen om uw inname van toegevoegde suiker te matigen. Als je wilt, kun je een scheutje honing of een beetje fruit toevoegen om het zelf zoeter te maken.

Als je je eiwitinname wilt verhogen, is Griekse yoghurt ideaal. Normale yoghurt met een laag vetgehalte is misschien het beste voor iedereen die zijn calorie- en eiwitinname in toom wil houden.

Omdat beide gezond zijn, moet u degene kiezen die bij uw voedingsbehoeften past.

Zowel de gewone als de Griekse yoghurt zijn zeer voedzaam, hoewel je rekening moet houden met de toegevoegde suikers. Het is het beste om een gewone variëteit van welke soort dan ook te kopen, welke soort je maar wilt, en deze vervolgens zelf te zoeten als je dat wilt.

Tot slot

Gewone en Griekse yoghurt worden gemaakt van dezelfde ingrediënten, maar verschillen in voedingsstoffen. Terwijl gewone yoghurt de neiging heeft om minder calorieën en meer calcium te bevatten, heeft Griekse yoghurt meer eiwitten en minder suiker – en een veel dikkere consistentie.

Beide soorten pakken probiotica en ondersteunen de spijsvertering, het gewichtsverlies en de gezondheid van het hart.

Aangezien ze allemaal gezond zijn, moet u gewoon het type kiezen dat u verkiest – hoewel het het beste is om producten met veel toegevoegde suikers te vermijden.(bron)

Windows 10 Professional
Windows 10 Home upgraden naar Windows 10 Pro

Normaal €119 tijdelijk slechts €11,95

BESTEL HIER!

Adobe Acrobat Pro DC 2020 Windows 

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €167 VOOR €79,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €17,95

BESTEL HIER!
close-link
Windows 10 Professional
Windows 10 Home upgraden naar Windows 10 Pro

Normaal €119 tijdelijk slechts €11,95

BESTEL HIER!
close-link