Vis & Vlees

11 Op bewijs gebaseerde gezondheidsvoordelen van het eten van vis

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

Vis is één van de gezondste voedingsmiddelen op de aarde.

Het zit vol met belangrijke voedingsstoffen, zoals eiwit en vitamine D.

Vis is ook een geweldige bron van omega-3-vetzuren, die ongelooflijk belangrijk zijn voor je lichaam en hersenen.

Hier zijn 11 gezondheidsvoordelen van het eten van vis die worden ondersteund door onderzoek.

1. Rijk aan belangrijke voedingsstoffen

Vis zit vol met veel voedingsstoffen die de meeste mensen missen.

Hieronder vallen hoogwaardige eiwitten, jodium en diverse vitaminen en mineralen.

Vette soorten worden soms als de gezondste beschouwd. Dat komt omdat vette vis, waaronder zalm, forel, sardines, tonijn en makreel, meer op vet gebaseerde voedingsstoffen bevat.

Dit geldt ook voor vitamine D, een vetoplosbare voedingsstof die veel mensen missen.

Vette vis heeft ook omega-3-vetzuren, die cruciaal zijn voor een optimale lichaams- en hersenfunctie en sterk verbonden zijn met een verminderd risico op veel ziekten( 1 ).

Om aan uw omega-3-behoeften te voldoen, wordt aanbevolen om minstens één of twee keer per week vette vis te eten. Als u veganist bent, kies dan voor omega-3-supplementen op basis van microalgen.

Vis is rijk aan vele belangrijke voedingsstoffen, waaronder hoogwaardige eiwitten, jodium,

en diverse vitaminen en mineralen. Vettige variëteiten verpakken ook omega-3 vetstoffen

zuren en vitamine D.

2. Kan uw risico op hartaanvallen en beroertes verlagen

Hartaanvallen en beroertes zijn de twee meest voorkomende oorzaken van vroegtijdige sterfte in de wereld(2).

Vis wordt beschouwd als één van de meest hart-gezonde voedingsmiddelen die je kunt eten.

Het is niet verrassend dat veel grote observationele studies aantonen dat mensen die regelmatig vis eten een lager risico hebben op hartaanvallen, beroertes en de dood door hartaandoeningen(3456).

In één studie bij meer dan 40.000 mannen in de Verenigde Staten hadden degenen die regelmatig één of meer porties vis per week aten een 15% lager risico op hartaandoeningen(7).

Onderzoekers geloven dat vette vissoorten nog gunstiger zijn voor de gezondheid van het hart door hun hoge omega-3-vetzuren.

Het eten van

ten minste één portie vis per week wordt in verband gebracht met een verminderd risico op

hartaanvallen en beroertes.

3. Bevat voedingsstoffen die cruciaal zijn tijdens de ontwikkeling

Omega-3-vetzuren zijn essentieel voor groei en ontwikkeling.

Het omega-3-vet docosahexaeenzuur (DHA) is vooral belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en de ogen(8).

Daarom wordt vaak aanbevolen dat zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven voldoende omega-3-vetzuren eten (9).

Sommige vissen hebben echter een hoog kwikgehalte, wat samenhangt met problemen met de ontwikkeling van de hersenen.

Daarom mogen zwangere vrouwen alleen vis met een laag kwikgehalte eten, zoals zalm, sardines en forel, en niet meer dan 12 ons (340 gram) per week.

Ze moeten ook rauwe en ongekookte vis vermijden omdat deze micro-organismen kan bevatten die de foetus kunnen schaden.

Vis is rijk aan omega-3-vetzuren, wat essentieel is voor de ontwikkeling van hersenen en het oog. Het wordt aanbevolen dat zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven genoeg omega-3’s binnen krijgen, maar vermijd kwikrijke vis.

4. Kan de gezondheid van de hersenen verbeteren

Uw hersenfunctie neemt vaak af met het ouder worden.

Hoewel een lichte mentale achteruitgang normaal is, bestaan er ook ernstige neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer.

Veel observationele studies tonen aan dat mensen die meer vis eten een langzamere mentale achteruitgang hebben (10).

Studies tonen ook aan dat mensen die wekelijks vis eten meer grijze stof hebben – het belangrijkste functionele weefsel van je hersenen – in de delen van de hersenen die emotie en geheugen reguleren (11).

De inname van vis is gekoppeld aan een verminderde mentale achteruitgang bij oudere volwassenen. Mensen die regelmatig vis eten hebben ook meer grijze stof in de hersencentra die het geheugen en de emotie 

beheersen.

5. Kan helpen bij het voorkomen en behandelen van depressie

Depressie is een veel voorkomende psychische aandoening.

Het wordt gekenmerkt door een slecht humeur, verdriet, verminderde energie en verlies van interesse in het leven en de activiteiten.

Hoewel het niet zozeer wordt besproken als hart- en vaatziekten of obesitas, is depressie momenteel een van ’s werelds grootste gezondheidsproblemen.

Studies hebben aangetoond dat mensen die regelmatig vis eten veel minder kans hebben om depressief te worden (12).

Talrijke gecontroleerde studies tonen ook aan dat omega-3-vetzuren depressie kunnen bestrijden en de effectiviteit van antidepressiva aanzienlijk kunnen verhogen (131415).

Vis en omega-3-vetzuren kunnen ook helpen bij andere mentale aandoeningen, zoals bipolaire stoornis(16).

Omega-3-vetzuren kunnen depressie

zowel op zichzelf als in combinatie met antidepressiva 

bestrijden.

6. Een goede voedingsbron van vitamine D

Vitamine D functioneert als een steroïde hormoon in uw lichaam – en maar liefst 41,6% van de Nederlandse bevolking heeft er een tekort aan (17).

Vis en visproducten behoren tot de beste voedingsbronnen van vitamine D. Vette vis zoals zalm en haring bevatten de hoogste hoeveelheden (18).

Een portie gekookte zalm van 113 gram bevat ongeveer 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine D.

Sommige visoliën, zoals levertraan, hebben ook een zeer hoog gehalte aan vitamine D, waardoor ze meer dan 200% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) leveren in een enkele eetlepel (15 ml).

Als u niet veel zon krijgt en niet regelmatig vette vis eet, kunt u overwegen om een vitamine D-supplement te nemen.

Vette vis is een uitstekende bron van vitamine D, een belangrijke voedingsstof waaraan meer dan

40% van de mensen in de Verenigde Staten een tekort kan hebben.

7. Kan uw risico op auto-immuunziekten verlagen

Auto-immuunziekten zoals diabetes type 1 komen voor wanneer uw immuunsysteem ten onrechte aanvallen uitvoert en gezond lichaamsweefsel vernietigt.

Verschillende studies koppelen omega-3 of de inname van visolie aan een verlaagd risico op diabetes type 1 bij kinderen, evenals een vorm van auto-immuundiabetes bij volwassenen(192021).

De omega-3-vetzuren en vitamine D in vis en visolie kunnen hier verantwoordelijk zijn.

Sommige experts geloven dat de inname van vis ook het risico op reumatoïde artritis en multiple sclerose kan verlagen, maar het huidige bewijs is in het beste gevallen zwak (2223).

Het eten

vis is in verband gebracht met een verminderd risico op type-diabetes en verscheidene andere

auto-immuunsysteem.

8. Kan helpen bij het voorkomen van astma bij kinderen

Astma is een veel voorkomende ziekte die wordt gekenmerkt door een chronische ontsteking van de luchtwegen.

De percentages van deze aandoening zijn de afgelopen decennia dramatisch gestegen (24).

Studies tonen aan dat regelmatige visconsumptie gekoppeld is aan een 24% lager risico op astma bij kinderen, maar er is geen significant effect gevonden bij volwassenen (25).

Sommige studies tonen aan dat kinderen die meer vis eten een lager risico op astma hebben.

9. Kan uw gezichtsvermogen op oudere leeftijd beschermen

Leeftijdsgebonden maculadegeneratie (AMD) is een belangrijke oorzaak van slechtziendheid en blindheid die vooral oudere volwassenen treft(26).

Er zijn aanwijzingen dat vis en omega-3-vetzuren bescherming bieden tegen deze ziekte.

In één studie werd de regelmatige inname van vis in verband gebracht met een 42% lager risico op AMD bij vrouwen(27).

Een andere studie vond dat het eten van vette vis eenmaal per week gekoppeld was aan een 53% lager risico op neovasculaire (“natte”) AMD(28).

Mensen die meer vis eten, hebben een veel lager risico op AMD, een belangrijke oorzaak van slechtziendheid

en blindheid.

10. Vis kan de kwaliteit van de slaap verbeteren

Slaapstoornissen zijn wereldwijd ongelooflijk gewoon geworden.

Een verhoogde blootstelling aan blauw licht kan een rol spelen, maar sommige onderzoekers denken dat er ook een tekort aan vitamine D kan zijn(29).

In een 6 maanden durende studie bij 95 mannen van middelbare leeftijd leidde een maaltijd met zalm 3 keer per week tot verbeteringen in zowel de slaap als het dagelijks functioneren (30).

De onderzoekers speculeerden dat dit werd veroorzaakt door het vitamine D-gehalte.

Voorlopig bewijs geeft aan dat het eten van vette vis zoals zalm je slaap kan verbeteren.

11. Heerlijk en gemakkelijk te bereiden

Vis is heerlijk en gemakkelijk te bereiden.

Daarom moet het relatief eenvoudig zijn om het in uw voeding op te nemen. Eén of twee keer per week vis eten wordt voldoende geacht om er de vruchten van te plukken.

Kies indien mogelijk voor in het wild gevangen vis in plaats van gekweekte. Wilde vis heeft de neiging om meer omega-3’s te hebben en is minder snel besmet met schadelijke schadelijke stoffen.

Zalm kan gebakken, gefrituurd, gerookt of gekookt worden. Hij combineert goed met een veelheid aan groenten en granen.

U kan vis op verschillende manieren bereiden, onder andere gebakken en gefrituurd. Als je

in staat zijn om in het wild gevangen rassen te selecteren in plaats van gekweekte.

Tot slot

Vis is een geweldige bron van hoogwaardige eiwitten. Vette soorten bevatten ook hart-gezonde omega-3-vetzuren.

Bovendien heeft het tal van voordelen, waaronder bescherming van het gezichtsvermogen en een betere geestelijke gezondheid op oudere leeftijd.

Bovendien is vis gemakkelijk te bereiden, zodat u het vandaag de dag aan uw gerecht kunt toevoegen.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image