Fruit

Alles wat u moet weten over vijgen

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!

Vijgen zijn een unieke vrucht die op een traan lijkt. Ze zijn ongeveer zo groot als je duim, gevuld met honderden kleine zaadjes en hebben een eetbare paarse of groene schil. Het vruchtvlees is roze en heeft een milde, zoete smaak. De wetenschappelijke naam voor de vijg is Ficus carica.

Vijgen – en hun bladeren – zitten vol met voedingsstoffen en bieden een verscheidenheid aan potentiële voordelen voor de gezondheid. Ze kunnen een gezonde spijsvertering bevorderen, het risico op hartaandoeningen verminderen en u helpen uw bloedsuikerspiegel te beheersen.

Dit artikel geeft een overzicht van vijgen, met inbegrip van hun voedingswaarde, voordelen en nadelen, en hoe u ze aan uw dieet kunt toevoegen.

Voedingswaarde vijgen

Verse vijgen zijn rijk aan voedingsstoffen terwijl ze relatief weinig calorieën bevatten, waardoor ze een goede aanvulling zijn op een gezond dieet.

Een kleine (40 gram) verse vijg bevat (1):

  • Calorieën: 30
  • Eiwit: 0 gram
  • Vet: 0 gram
  • Koolhydraten: 8 gram
  • Vezels: 1 gram
  • Koper: 3% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Magnesium: 2% van de ADH
  • Kalium: 2% van de ADH
  • Riboflavine: 2% van de ADH
  • Thiamine: 2% van de ADH
  • Vitamine B6: 3% van de ADH
  • Vitamine K: 2% van de ADH

Verse vijgen bevatten wat calorieën uit natuurlijke suiker, maar een paar vijgen is een redelijk, caloriearm tussendoortje of toevoeging aan een maaltijd.

Aan de andere kant zijn gedroogde vijgen hoog in suiker en rijk aan calorieën, omdat de suiker geconcentreerd wordt wanneer de vruchten gedroogd worden.

Vijgen bevatten ook kleine hoeveelheden van een grote verscheidenheid aan voedingsstoffen, maar ze zijn bijzonder rijk aan koper en vitamine B6.

Koper is een vitaal mineraal dat betrokken is bij verschillende lichaamsprocessen, waaronder de stofwisseling en de energieproductie, maar ook bij de vorming van bloedcellen, bindweefsel en neurotransmitters( 2 ).

Vitamine B6 is een belangrijke vitamine die nodig is om uw lichaam te helpen bij de afbraak van voedingseiwitten en de aanmaak van nieuwe eiwitten. Het speelt ook een belangrijke rol in de gezondheid van de hersenen( 3 ).

Verse vijgen bevatten weinig calorieën en bevatten een verscheidenheid aan vitamines en mineralen. 

Gedroogde vijgen bevatten echter veel suiker en calorieën.

Voordelen

Vijgen hebben veel potentiële voordelen, waaronder het bevorderen van de spijsvertering en de gezondheid van het hart, samen met het mogelijk helpen bij het beheersen van de bloedsuikerspiegel.

Bevordert de spijsvertering

Vijgen worden al lang gebruikt als huismiddel of als alternatieve behandeling voor spijsverteringsproblemen zoals constipatie (4).

Ze bevatten vezels, die de spijsvertering kunnen bevorderen door de ontlasting te verzachten en in bulk toe te voegen, constipatie te verminderen en te dienen als een prebiotische – of voedselbron voor de gezonde bacteriën die uw darm bevolken (56).

In dierstudies hielp vijgenfruitextract of -pasta de beweging van voedsel door het spijsverteringskanaal te versnellen, verstopping te verminderen en de symptomen van spijsverteringsstoornissen zoals ulceratieve colitis te verbeteren (78).

Een studie bij 150 mensen met het prikkelbare darm syndroom met constipatie (IBS-C) toonde aan dat degenen die ongeveer 4 gedroogde vijgen (45 gram) tweemaal daags consumeerden een significante vermindering van de symptomen – inclusief pijn, opgeblazen gevoel en constipatie – ondervonden in vergelijking met een controlegroep(9).

Bovendien ontdekte een soortgelijk onderzoek bij 80 mensen dat het dagelijks aanvullen van ongeveer 10 ons (300 gram) vijgenfruitpasta gedurende 8 weken de constipatie significant verminderde, vergeleken met een controlegroep (10).

Kan de gezondheid van bloedvaten en hart verbeteren

Vijgen kunnen de bloeddruk en het vetgehalte in het bloed verbeteren, wat kan helpen om uw vasculaire gezondheid te verbeteren en uw risico op hartaandoeningen te verminderen.

In een studie werd vastgesteld dat vijgenextract de bloeddruk bij ratten met een normale bloeddruk verlaagt, evenals bij ratten met een verhoogde bloeddruk(11).

Dierstudies hebben ook verbeteringen aangetoond in het totale cholesterolgehalte, HDL (goede) cholesterol en het triglyceridengehalte bij aanvulling met vijgenblad-extract (1213).

Maar in een 5 weken durende studie bij 83 mensen met een hoog LDL (slecht) cholesterol, merkten onderzoekers op dat degenen die dagelijks ongeveer 14 gedroogde vijgen (120 gram) aan hun dieet toevoegden, geen veranderingen in het vetgehalte in het bloed hadden, vergeleken met een controlegroep (14).

Er zijn meer menselijke studies nodig om de relatie tussen vijgen en de gezondheid van het hart beter te begrijpen.

Kan helpen bij het beheersen van de bloedsuikerspiegel

Een gedateerd onderzoek uit 1998 bij 10 mensen met diabetes type 1 ontdekte dat het hebben van vijgenbladthee bij het ontbijt hun insulinebehoefte kan verminderen. In de maand dat ze vijgenbladthee kregen, verminderde hun insulinedosering met ongeveer 12% (15).

Bovendien bleek uit een recentere studie dat dranken met een hoge dosis vijgenfruitextract een lagere glycemische index (GI) hadden dan dranken zonder vijgenfruitextract, wat betekent dat deze dranken een gunstiger effect zouden hebben op de bloedsuikerspiegel(16).

Vijgen – vooral gedroogde vijgen – hebben echter een hoog suikergehalte en kunnen op korte termijn de bloedsuikerspiegel verhogen. Als u moeite heeft met het beheersen van uw bloedsuikerspiegel, moet u de inname van gedroogde vijgen beperken.

Potentiële anti-kanker eigenschappen

Er zijn veel veelbelovende proefbuisonderzoeken uitgevoerd naar de effecten van vijgenbladeren op kankercellen.

Er is aangetoond dat vijgenbladeren en natuurlijke latex van vijgenplanten antitumorale werking hebben tegen menselijke darmkanker, borstkanker, baarmoederhalskanker en leverkankercellen(17181920).

Dit betekent echter niet dat het eten van vijgen of het drinken van vijgenbladerthee dezelfde effecten zal hebben. Proefbuisonderzoeken bieden een veelbelovend uitgangspunt, maar menselijke onderzoeken zijn nodig om te beoordelen hoe het innemen van vijgen of vijgenbladeren de groei van kanker beïnvloedt.

Kan een gezonde huid bevorderen

Vijgen kunnen een gunstig effect hebben op de huid, vooral bij mensen met een allergische dermatitis – of een droge, jeukende huid als gevolg van allergieën.

Een studie bij 45 kinderen met dermatitis toonde aan dat een crème op basis van gedroogd vijgenfruitextract die tweemaal per dag gedurende 2 weken werd aangebracht, effectiever was bij de behandeling van de symptomen van dermatitis dan hydrocortisonencrème, de standaardbehandeling (21).

Bovendien bleek een combinatie van fruitextracten – waaronder vijgenextract – een antioxiderende werking te hebben op de huidcellen, de afbraak van collageen te verminderen en het verschijnen van rimpels te verbeteren in een reageerbuis- en dierstudie (22).

Het is echter moeilijk te bepalen of deze positieve effecten afkomstig zijn van het vijgenextract of van een van de andere onderzochte extracten. Er is meer onderzoek nodig om de effecten van vijgen op de gezondheid van de huid te bepalen.

Vijgen hebben verschillende potentiële voordelen voor de gezondheid. Ze kunnen de spijsvertering verbeteren en constipatie verminderen, helpen bij het beheersen van de vet- en bloedsuikerspiegel in het bloed, en kankercellen doden. Er is echter meer onderzoek bij de mens nodig.

Minpunten

Vijgen hebben een aantal mogelijke nadelen. Bijvoorbeeld, omdat ze soms worden gebruikt als huismiddel tegen constipatie, kunnen vijgen diarree of andere spijsverteringsproblemen veroorzaken(10).

Vijgen zijn ook vrij rijk aan vitamine K, waardoor ze de bloedverdunnende medicijnen kunnen verstoren en minder effectief zijn (123).

Als u een bloedverdunner gebruikt, moet u uw inname van vijgen en andere vitamine-K-rijke voedingsmiddelen consistent houden van dag tot dag om uw risico op complicaties te verkleinen(23).

Tot slot kunnen sommige mensen allergisch zijn voor vijgen. Als u een allergie heeft voor berkenstuifmeel, heeft u wellicht ook een grotere kans om een vijgenallergie te krijgen. Vijgenbomen bevatten ook natuurlatex, waar sommige mensen allergisch voor kunnen zijn(24).

Vijgen kunnen de spijsvertering verstoren of diarree veroorzaken door hun anti-constipatie effecten. Ze kunnen ook interfereren met bloedverdunners, en sommige mensen kunnen er allergisch voor zijn.

Hoe u vijgen aan uw eten toevoegt

Er zijn een aantal manieren om vijgen aan uw eten toe te voegen, elk met zijn eigen potentiële voordelen. Hier zijn de vier belangrijkste manieren waarop u vijgen in uw dieet kunt opnemen:

  • Vers. Verse vijgen zijn laag in calorieën en vormen een geweldig tussendoortje, en ze zijn een uitstekende aanvulling op salades of desserts. U kunt ook vijgenjam of -confituur maken met verse vijgen.
  • Gedroogd. Gedroogde vijgen hebben een hoog suiker- en caloriegehalte en moeten dus met mate worden gegeten. Ze kunnen effectiever zijn bij de behandeling van constipatie dan verse vijgen (910).
  • Vijgenbladeren. Hoewel ze moeilijk te vinden zijn buiten de speciaalzaken, zijn vijgenbladeren voedzaam en kunnen ze op verschillende manieren worden gebruikt. Ze worden vaak op dezelfde manier gebruikt als druivenbladeren, als wikkel voor gerechten met rijst, vlees of andere vullingen.
  • Vijgenbladthee. Vijgenbladthee wordt gemaakt van gedroogde vijgenblaadjes. U kunt het zelf maken of kant-en-klare vijgenbladthee online of in speciaalzaken kopen.

U kunt op verschillende manieren van vijgen genieten, maar vanwege het hoge suikergehalte moet u gedroogde vijgen slechts met mate eten of af en toe een thuisbehandeling voor constipatie gebruiken.

Om de vruchten van de vijgen te plukken, kunt u verse vijgen, gedroogde vijgen, vijgenbladeren of vijgenbladerthee kopen om aan uw dieet toe te voegen. Gebruik gedroogde vijgen alleen met mate vanwege hun suikergehalte.

Conclusie

Vijgen hebben verschillende potentiële voordelen voor de gezondheid. Samen met de vruchten lijken vijgenbladeren en vijgenbladthee gunstig te zijn voor de gezondheid. Vooral gedroogde vijgen kunnen helpen bij het verlichten van constipatie.

Vijgen kunnen echter de bloedverdunnende medicijnen verstoren vanwege hun vitamine K-gehalte, en gedroogde vijgen moeten met mate worden gegeten vanwege hun hoge suikergehalte.

Over het geheel genomen zijn verse vijgen, vijgenbladeren en vijgenbladthee echter een goede aanvulling op een gezond dieet. (Bron)

Adobe Photoshop Elements 2021 (Windows/Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP €49,50
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.

Adobe Photoshop Elements 2021 (Windows/Mac)

BEPERKT AANTAL OP= OP €49,50
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99, tijdelijk slechts €17,95

BESTEL HIER!
close-link