Vitamine B6, ook bekend als pyridoxine, is een van de acht vitamines in de B-complexgroep. Hoewel het in 1932 werd ontdekt, leren wetenschappers er nog steeds nieuwe dingen over.

De meeste mensen krijgen genoeg B6 in hun voeding, maar als je een tekort hebt aan andere B-complex vitamines, zoals foliumzuur en B12, heb je meer kans om ook een tekort aan vitamine B6 te hebben (1).

Een tekort aan vitamine B6 komt vaker voor bij mensen met lever-, nier-, spijsverterings- of auto-immuunziekten, maar ook bij rokers, zwaarlijvige mensen, alcoholisten en zwangere vrouwen.(234).

In je lichaam is B6 betrokken bij meer dan 150 enzymreacties. Deze helpen uw lichaam de eiwitten, koolhydraten en vetten die u eet te verwerken. B6 is ook nauw verbonden met de functies van uw zenuw- en immuunsysteem ( 3 ,56).

Meer recentelijk is gebleken dat B6 antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Dit betekent dat het een rol kan spelen bij het helpen voorkomen van chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en kanker(578).

Hier zijn 9 tekenen en symptomen van vitamine B6-tekort.

1. Huiduitslag

Een tekort aan vitamine B6 is een oorzaak van een rode, jeukende huiduitslag die seborroïde dermatitis wordt genoemd.

De uitslag kan op je hoofdhuid, gezicht, nek en bovenborst verschijnen. Het staat bekend om zijn vette, schilferige uiterlijk en kan zwelling of witte vlekken veroorzaken. (9).

Een van de redenen waarom een ​​B6-tekort kan leiden tot huiduitslag, is dat de vitamine helpt bij de synthese van collageen , wat nodig is voor een gezonde huid. In deze gevallen kan het gebruik van B6 de uitslag snel doen verdwijnen (1011).

Sommige mensen met seborroïsche dermatitis kunnen hogere eisen stellen aan B6. Een B6 gezichtscrème heeft sommige mensen geholpen om de symptomen van seborrheïsche dermatitis te verbeteren( 12 ).

Een jeukende, olieachtige en schilferende uitslag is een veel voorkomend teken van B6-tekort. Het consumeren van voldoende B6 helpt over het algemeen om de uitslag snel op te lossen in geval van een tekort.

2. Gebarsten en pijnlijke lippen

Cheilosis, die wordt gekenmerkt door pijnlijke, rode en gezwollen lippen met gebarsten mondhoeken, kan het gevolg zijn van B6-tekort. Gebarsten plekken kunnen bloeden en geïnfecteerd raken.

Naast het feit dat het erg pijnlijk is, kunnen gebarsten en pijnlijke lippen activiteiten als eten en praten moeilijk maken.

Het opheffen van een B6-tekort met voedingsmiddelen die rijk zijn aan de vitamine of een supplement kan deze symptomen wegnemen.

Met name tekorten aan riboflavine, foliumzuur , ijzer en andere voedingsstoffen kunnen deze aandoening ook veroorzaken, evenals zonnig, droog of winderig weer en andere externe factoren (1314).

Pijnlijke lippen met scheurtjes in de mondhoeken kunnen een teken zijn van een tekort aan vitamine B6. Als dat het geval is, kan het krijgen van voldoende B6 via voedsel of een supplement uw lippen genezen.

3. Pijnlijke, glanzende tong

Als u een B6-tekort heeft, kan uw tong gezwollen, pijnlijk, glad, ontstoken of rood worden. Dit wordt glossitis genoemd.

Het glanzende, gladde oppervlak van de tong is te wijten aan het verlies van de papillen. Dat zijn de bultjes op je tong. Glossitis kan problemen veroorzaken met kauwen, slikken en praten.

Het aanvullen van B6 behandelt glossitis, op voorwaarde dat een tekort de enige oorzaak is.

Tekorten aan andere voedingsstoffen, waaronder foliumzuur en B12, kunnen ook leiden tot deze aandoening. Het consumeren van genoeg van al deze vitaminen kan dan nodig zijn om glossitis op te ruimen.( 15 ).

Een gezwollen, ontstoken, glanzend ogende tong is een teken van B6-tekort. Tekorten aan andere voedingsstoffen, met name foliumzuur en B12, kunnen ook bijdragen aan de aandoening.

4. Stemmingswisselingen

Tekorten aan B6 kunnen uw stemming beïnvloeden, wat soms bijdraagt aan depressie, angst, prikkelbaarheid en verhoogde pijngevoelens(16).

Dat komt omdat B6 betrokken is bij het maken van verschillende neurotransmitters, zoals serotonine en gamma-aminoboterzuur (GABA). Zowel serotonine als GABA helpen angst, depressie en pijngevoelens onder controle te houden.

De rol van B6 in de bestrijding van dergelijke stemmingskwesties wordt onder uiteenlopende omstandigheden getest.

Bij ongeveer de helft van de mensen met autisme helpt suppletie met B6 bijvoorbeeld om gedragsproblemen te verminderen, mogelijk omdat het helpt bij het produceren van neurotransmitters (17).

Onderzoek suggereert ook dat het nemen van 50-80 mg B6 supplementen per dag kan helpen bij symptomen van premenstrueel syndroom (PMS), zoals humeurigheid, prikkelbaarheid, angst en depressie.(1819).

Een mogelijke reden waarom B6 kan helpen met PMS is omdat het helpt om serotonine te maken, wat je stemming verbetert. Wetenschappers doen meer onderzoek om erachter te komen of vrouwen die PMS ervaren ook daadwerkelijk vitamine en mineralen tekorten kunnen hebben.(192021).

Stemmingsveranderingen zoals prikkelbaarheid, angst en depressie kunnen optreden als je laag in B6 zit. Dat komt omdat B6 nodig is om zenuwknooppunten te maken die je stemming helpen beheersen.

5. Verzwakte immuunfunctie

Een goed werkend immuunsysteem is de sleutel tot het voorkomen van infecties, ontstekingen en diverse vormen van kanker. Voedingsstof tekorten, waaronder B6 kunnen het immuunsysteem verstoren.

Meer specifiek kan een tekort aan B6 leiden tot een verminderde productie van antilichamen die nodig zijn om infecties te bestrijden(22).

Een B6-tekort kan ook de productie van witte bloedcellen, waaronder T-cellen, in uw lichaam verminderen. Deze cellen reguleren de immuunfunctie, waardoor deze op de juiste manier reageert.

Bovendien helpt B6 uw lichaam een ​​eiwit aan te maken dat interleukine-2 wordt genoemd en dat de werking van witte bloedcellen (23).

Mensen met auto-immuunziekten (waarbij het immuunsysteem zich tegen zichzelf keert), kunnen een verhoogde vernietiging van B6 hebben, waardoor de behoefte aan de vitamine toeneemt (2).

Als u niet genoeg B6 binnenkrijgt, kan uw lichaam de antilichamen, witte bloedcellen en andere immuunfactoren die het nodig heeft om ziektekiemen te bestrijden en ziektes af te weren niet maken.

6. Vermoeidheid en weinig energie

Een tekort aan vitamine B6 kan ervoor zorgen dat je je ongewoon moe en sloom voelt.

Een belangrijke reden is de rol van vitamine B6 in het helpen maken van hemoglobine. Dat is het eiwit in je rode bloedcellen dat helpt om zuurstof door je hele lichaam te dragen.

Als je cellen niet genoeg zuurstof krijgen als gevolg van te weinig hemoglobine, heet dat bloedarmoede. Dat kan ervoor zorgen dat je je moe en zwak voelt.

Er zijn selecte gevallen van B6-gerelateerde bloedarmoede waarbij het innemen van de inactieve pyridoxine hydrochloride (HCl) vorm van de vitamine niet hielp. Echter, het aanvullen met de meest actieve vorm van B6 van het lichaam, genaamd pyridoxaal 5′-fosfaat (PLP), loste de bloedarmoede op (16).

U kunt beide vormen van B6 als supplement kopen, maar pyridoxine HCl komt vaker voor en kost over het algemeen minder dan PLP.
Naast het feit dat je je moe voelt van bloedarmoede, kan een B6-tekort ook mogelijk bijdragen aan vermoeidheid vanwege de rol die het speelt bij het maken van het slaapbevorderende hormoon melatonine(2425).

Vitamine B6 is nodig om de rode bloedcellen te helpen maken die zuurstof door uw lichaam transporteren en om u energieker te maken.

7. Tintelingen en pijn in handen en voeten

Een tekort aan B6 kan zenuwschade veroorzaken die perifere neuropathie wordt genoemd.

Symptomen kunnen zijn: brandende, schietende en tintelende pijn in je armen, benen, handen en voeten. Sommigen beschrijven het als een “spelden en naalden” gevoel.

De zenuwbeschadiging kan ook leiden tot onhandigheid, evenwichtsproblemen en moeite met lopen( 26 ).

Daarnaast kan het voortdurend nemen van te veel van de inactieve vorm van B6 (pyridoxine HCl) uit supplementen ook neuropathie veroorzaken. Dit kan gebeuren omdat grote hoeveelheden inactieve B6 kunnen concurreren met de actieve PLP-vorm van B6 in uw lichaam en deze kunnen blokkeren(27).

Zenuwproblemen van B6-tekort zijn omkeerbaar met een adequate B6-opname. Aan de andere kant kunnen zenuwproblemen door B6 toxiciteit moeilijker te behandelen zijn.

Brandende, schietende pijn in uw ledematen, handen en voeten kan worden veroorzaakt door zenuwbeschadiging door B6-tekort of een overdosis.

8. Epileptische aanvallen

Aanvallen gebeuren om verschillende redenen, waaronder B6-tekort.

Zonder voldoende B6 maakt u niet voldoende hoeveelheden van de kalmerende neurotransmitter GABA, zodat uw hersenen overprikkeld kunnen raken.

Aanvallen kunnen symptomen veroorzaken zoals spierspasmen, rollende ogen en schokkende armen of benen. Soms hebben mensen snelle, oncontroleerbare schokken (stuiptrekkingen) of verliezen ze het bewustzijn.

Het is bekend dat een tekort aan B6 bij pasgeborenen epileptische aanvallen veroorzaakt. De eerste gevallen werden opgemerkt in de jaren vijftig van de vorige eeuw, toen baby’s met onvoldoende B6 te eten kregen( 26 ).

Meer recentelijk zijn epileptische aanvallen als gevolg van een B6-tekort bij volwassenen gemeld. Deze gevallen werden het vaakst aangetroffen bij zwangerschap, alcoholisme, medicijninteracties of leverziekte (628).

Het corrigeren van een B6-tekort is zeer succesvol gebleken bij de behandeling van gerelateerde epileptische aanvallen.

Aanvallen zijn een ongebruikelijk maar mogelijk gevolg van B6-tekort. Dit wordt vaker gezien bij zuigelingen, maar is ook bij volwassenen voorgekomen.

9. Hoog homocysteïne

Homocysteïne is een bijproduct dat ontstaat tijdens de eiwit vertering.

Een B6-tekort, evenals foliumzuur en B12, kan leiden tot een abnormaal hoge bloedspiegel van homocysteïne, omdat deze B-vitamines nodig zijn om homocysteïne te helpen verwerken (29).

Verhoogde homocysteïne niveaus zijn in verband gebracht met verschillende gezondheidsproblemen, met name hartziekten en beroertes, evenals de ziekte van Alzheimer. Wanneer homocysteïne verhoogd is, kan het de bloedvaten en zenuwen beschadigen(30313233).

Gelukkig kan uw homocysteïnegehalte worden gecontroleerd met een eenvoudig bloedonderzoek. Over het algemeen kan een verhoogd homocysteïnegehalte worden verlaagd door het innemen van B6, B12 en foliumzuur supplementen.

Houd er rekening mee dat andere factoren, zoals uw eetgewoonten en fysieke activiteit, ook typisch betrokken zijn bij ziekten die verband houden met een hoog homocysteïnegehalte en moeten worden aangepakt.

Een tekort aan B6, evenals foliumzuur en B12, kan een hoog homocysteïnegehalte veroorzaken, wat de bloedvaten en zenuwen kan beschadigen en het risico op ziekten kan verhogen.

Voedingsmiddelen rijk aan vitamine B6

Je lichaam is niet in staat om veel B6 op te slaan. Om een tekort te voorkomen, moet u het regelmatig consumeren.

Dit is over het algemeen niet moeilijk te doen, omdat B6 in veel dier- en plantaardig voedsel voorkomt. Bovendien wordt het vaak toegevoegd aan verrijkte voedingsmiddelen zoals ontbijtgranen en voedingsrepen.

De dagelijkse referentie-inname (ADH) voor vitamine B6 voor niet-zwangere volwassenen is 1,7 mg (34).

Hier zijn enkele van de belangrijkste voedingsmiddelen die van nature B6 leveren, evenals gangbare portiegroottes ( 35 ):

VoedselPortiegrootte% Van de ADH
Kalkoenfilet zonder vel, geroosterd85 g40%
Varkenshaas, geroosterd85 g33%
Heilbot, gekookt85 g32%
Entrecote, geroosterd85 g29%
Kipfilet zonder vel, gekookt85 g26%
In het wild gevangen coho-zalm, gekookt85 g24%
BanaanMiddelgroot (118 g)22%
Gebakken aardappel met schilKlein (138 g)21%
Geroosterde pistachenoten1 ons (28 g)19%
Zoete rode paprikaplakken, rauw1 kop (92 g)16%
Pruimen1/4 kop (33 g)14%
Bevroren spruitjes, gekookt1/2 kop (78 g)13%
Zonnebloempitten, geroosterd1 ons (28 g)11%
Avocado1/2 fruit (68 g)11%
Linzen, gekookt1/2 kop (99 g)10%

Met name de vormen van B6 in dierlijke bronnen en verrijkte voedingsmiddelen en supplementen worden over het algemeen beter geabsorbeerd dan de vorm die in plantaardig voedsel wordt aangetroffen

Als u alleen plantaardig voedsel eet, kan het zijn dat u meer B6 nodig heeft om dit verschil te compenseren (36).

Als u regelmatig verschillende soorten vlees, gevogelte, vis, groenten, fruit, noten, zaden en peulvruchten eet, kunt u gemakkelijk aan uw vitamine B6-behoeften voldoen.

Tot slot

Vitamine B6 krijgt niet veel aandacht, maar het is een zeer hardwerkende voedingsstof.

Mogelijke tekenen en symptomen van een B6-tekort zijn huiduitslag, gebarsten liphoeken, een glanzende tong, stemmingswisselingen, verminderde immuunfunctie, vermoeidheid, zenuwpijn, epileptische aanvallen en een verhoogd homocysteïnegehalte.

Als u zich zorgen maakt dat u misschien niet genoeg B6 krijgt of een tekort heeft, praat dan met uw arts om te bepalen wat de beste manier van handelen is.

Gelukkig is een tekort aan vitamine B6 over het algemeen gemakkelijk te vermijden, zolang u gezonde eetgewoonten heeft met een verscheidenheid aan fruit, groenten, noten, vlees en vis.

In sommige gevallen kan ook een vitamine B6-supplement worden geadviseerd.

Er zijn selecte gevallen van B6-gerelateerde anemie geweest waarbij het innemen van de inactieve pyridoxine hydrochloride (HCl) vorm van de vitamine niet hielp. Echter, het aanvullen met de meest actieve vorm van B6 van het lichaam, genaamd pyridoxaal 5′-fosfaat (PLP), loste de bloedarmoede op(16).

U kunt beide vormen van B6 als supplement kopen, maar pyridoxine HCl komt vaker voor en kost over het algemeen minder dan PLP.

Naast vermoeidheid door bloedarmoede, kan B6-tekort mogelijk ook bijdragen aan vermoeidheid vanwege zijn rol bij de aanmaak van het slaapbevorderende hormoon melatonine (2425). (Bron)