Vitamines

7 Indrukwekkende manieren waarop vitamine C uw lichaam ten goede komt

Vitamine C is een essentiële vitamine, wat betekent dat je lichaam het niet kan aanmaken. Toch heeft het vele rollen en is het gekoppeld aan indrukwekkende gezondheidsvoordelen.

Het is wateroplosbaar en komt voor in veel fruit en groenten, waaronder sinaasappels, aardbeien, kiwi’s, paprika’s, broccoli, boerenkool en spinazie.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C is 75 mg voor vrouwen en 90 mg voor mannen ( 1 ).

Hoewel het algemeen wordt geadviseerd om uw vitamine C-inname uit voedsel te halen, wenden veel mensen zich tot supplementen om aan hun behoeften te voldoen.

Hier zijn 7 wetenschappelijk bewezen voordelen van het nemen van een vitamine C supplement.

1. Kan uw risico op chronische ziekten verlagen

Vitamine C is een krachtige antioxidant die de natuurlijke afweer van uw lichaam kan versterken( 2 ).

Antioxidanten zijn moleculen die het immuunsysteem versterken. Dit doen ze door cellen te beschermen tegen schadelijke moleculen die vrije radicalen worden genoemd.

Wanneer vrije radicalen zich ophopen, kunnen ze een toestand bevorderen die bekend staat als oxidatieve stress, die in verband wordt gebracht met vele chronische ziekten (3).

Studies tonen aan dat het consumeren van meer vitamine C het antioxidantengehalte in het bloed met wel 30% kan verhogen. Dit helpt de natuurlijke afweer van het lichaam om ontstekingen te bestrijden (45).

Vitamine C is een sterke antioxidant die het antioxidantengehalte in het bloed kan verhogen. Dit kan het risico op chronische ziekten zoals hartaandoeningen helpen te verlagen.

2. Kan helpen bij het beheersen van hoge bloeddruk

Ongeveer een derde van de Nederlandse volwassenen heeft een hoge bloeddruk(6).

Hoge bloeddruk brengt het risico op hartaandoeningen met zich mee, de belangrijkste doodsoorzaak wereldwijd (7).

Studies hebben aangetoond dat vitamine C kan helpen bij het verlagen van de bloeddruk bij zowel mensen met als zonder hoge bloeddruk.

Een dierstudie wees uit dat het nemen van een vitamine C-supplement hielp de bloedvaten te ontspannen die bloed uit het hart transporteren, waardoor de bloeddruk werd verlaagd (8).

Bovendien bleek uit een analyse van 29 studies bij mensen dat het nemen van een vitamine C supplement de systolische bloeddruk (de bovenste waarde) met gemiddeld 3,8 mmHg en de diastolische bloeddruk (de onderste waarde) met gemiddeld 1,5 mmHg verlaagde bij gezonde volwassenen.

Bij volwassenen met hoge bloeddruk verlaagden vitamine C supplementen de systolische bloeddruk met gemiddeld 4,9 mmHg en de diastolische bloeddruk met 1,7 mmHg gemiddeld (9).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is het niet duidelijk of de effecten op de bloeddruk op lange termijn zijn. Bovendien moeten mensen met een hoge bloeddruk niet alleen op vitamine C vertrouwen voor de behandeling.

Vitamine C supplementen blijken de bloeddruk te verlagen bij zowel gezonde volwassenen als mensen met hoge bloeddruk.

3. Kan uw risico op hartaandoeningen verlagen

Hartaandoeningen zijn wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak(7).

Veel factoren verhogen het risico op hartaandoeningen, waaronder hoge bloeddruk, hoge triglyceriden of LDL (slechte) cholesterolwaarden, en lage niveaus van HDL (goede) cholesterol.

Vitamine C kan helpen deze risicofactoren te reduceren, wat het risico op hart- en vaatziekten kan verminderen.

Zo bleek uit een analyse van 9 studies met een gecombineerde 293.172 deelnemers dat na 10 jaar mensen die dagelijks minstens 700 mg vitamine C innamen een 25% lager risico op hart- en vaatziekten hadden dan mensen die geen vitamine C-supplement innamen (10).

Interessant is dat uit een andere analyse van 15 studies bleek dat het consumeren van vitamine C uit voedsel – niet uit supplementen – gekoppeld was aan een lager risico op hart- en vaatziekten.

Wetenschappers waren echter niet zeker of mensen die vitamine C-rijke voedingsmiddelen consumeerden ook een gezondere levensstijl volgden dan mensen die een supplement innamen. Het blijft dus onduidelijk of de verschillen te wijten waren aan vitamine C of andere aspecten van hun voeding (11).

Een andere analyse van 13 studies keek naar de effecten van het nemen van ten minste 500 mg vitamine C per dag op risicofactoren voor hartziekten, zoals het cholesterolgehalte in het bloed en het triglyceridengehalte.

De analyse toonde aan dat inname van een vitamine C supplement het LDL (slechte) cholesterolgehalte met ongeveer 7.9 mg/dL en het triglyceridengehalte in het bloed met 20.1 mg/dL aanzienlijk verlaagde(12).

Kortweg het lijkt erop dat het nemen of consumeren van ten minste 500 mg vitamine C per dag het risico op hart- en vaatziekten kan verminderen. Als u echter al een vitamine-C-rijk voedsel eet, dan kunnen supplementen geen extra voordelen voor de gezondheid van het hart opleveren.

Vitamine C supplementen zijn gekoppeld aan een verlaagd risico op hartaandoeningen. Deze supplementen kunnen de risicofactoren voor hartziekten verlagen, waaronder een hoog gehalte aan LDL (slechte) cholesterol en triglyceriden in het bloed.

4. Kan het urinezuurgehalte in het bloed verlagen en jichtaanvallen helpen voorkomen.

Jicht is een vorm van artritis die ongeveer 4% van de Nederlandse volwassenen treft(13).

Het is ongelooflijk pijnlijk en gaat gepaard met ontsteking van de gewrichten, vooral die van de grote tenen. Mensen met jicht ervaren een zwelling en plotselinge, ernstige pijnaanvallen(14).

Jicht symptomen ontstaan wanneer er te veel urinezuur in het bloed zit. Urinezuur is een afvalproduct dat door het lichaam wordt geproduceerd. Bij hoge concentraties kan het kristalliseren en zich afzetten in de gewrichten.

Interessant is dat verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat vitamine C kan helpen bij het verminderen van urinezuur in het bloed en als gevolg daarvan kan beschermen tegen jichtaanvallen.

Zo vond een studie met 1.387 mannen dat degenen die de meeste vitamine C consumeerden significant lagere urinezuurgehaltes in het bloed hadden dan degenen die het minst consumeerden(15).

Een ander studie volgde 46.994 gezonde mannen gedurende 20 jaar om te bepalen of de inname van vitamine C in verband stond met het ontwikkelen van jicht. Het bleek dat mensen die een vitamine C supplement innamen een 44% lager risico op jicht hadden (16).

Bovendien bleek uit een analyse van 13 studies dat inname van een vitamine C supplement gedurende 30 dagen het urinezuur in het bloed aanzienlijk verminderde in vergelijking met een placebo (17).

Hoewel er een sterk verband lijkt te bestaan tussen de inname van vitamine C en het urinezuurgehalte, zijn er meer studies nodig naar de effecten van vitamine C op jicht.

Vitamine C rijke voedingsmiddelen en supplementen zijn in verband gebracht met een verlaagd urinezuurgehalte in het bloed en een lager risico op jicht.

5. Helpt ijzertekort te voorkomen

IJzer is een belangrijke voedingsstof die verschillende functies in het lichaam heeft. Het is essentieel voor het maken van rode bloedcellen en het transporteren van zuurstof door het hele lichaam.

Vitamine C supplementen kunnen helpen bij het verbeteren van de opname van ijzer uit de voeding. Vitamine C helpt bij het omzetten van ijzer dat slecht wordt opgenomen, zoals plantaardige bronnen van ijzer, in een vorm die gemakkelijker te absorberen is(18).

Dit is vooral nuttig voor mensen met een vleesvrij dieet, omdat vlees een belangrijke bron van ijzer is.

In feite kan het consumeren van 100 mg vitamine C de ijzeropname met 67% verbeteren (19).

Als gevolg daarvan kan vitamine C het risico op bloedarmoede bij mensen die gevoelig zijn voor een ijzertekort helpen verminderen.

In één studie kregen 65 kinderen met een licht ijzertekort een vitamine C supplement. Onderzoekers vonden dat het supplement alleen al hielp om hun bloedarmoede onder controle te houden (20).

Als je een laag ijzergehalte hebt, kan het consumeren van meer vitamine-C-rijke voedingsmiddelen of het innemen van een vitamine C supplement je ijzergehalte in je bloed helpen verbeteren.

Vitamine C kan de absorptie van slecht geabsorbeerd ijzer verbeteren, zoals ijzer uit vleesvrije bronnen. Het kan ook het risico op ijzertekort verlagen.

6. Verhoogt de weerstand

Eén van de belangrijkste redenen waarom mensen vitamine C supplementen nemen is om hun weerstand te verhogen, aangezien vitamine C betrokken is bij vele delen van het immuunsysteem.

Ten eerste helpt vitamine C de aanmaak van witte bloedcellen, bekend als lymfocyten en fagocyten, die het lichaam helpen beschermen tegen infecties (21).

Ten tweede helpt vitamine C deze witte bloedcellen effectiever te functioneren en beschermt ze tegelijkertijd tegen schade door potentieel schadelijke moleculen, zoals vrije radicalen.

Ten derde is vitamine C een essentieel onderdeel van het afweersysteem van de huid. Het wordt actief naar de huid getransporteerd, waar het kan fungeren als een antioxidant en de bescherming van de huid kan helpen versterken ( 22 ).

Studies hebben ook aangetoond dat het innemen van vitamine C de wondgenezingstijd kan verkorten (2324).

Bovendien zijn lage vitamine C-waarden in verband gebracht met slechte gezondheidsresultaten.

Zo hebben mensen met een longontsteking de neiging om een lager vitamine C gehalte te hebben en is aangetoond dat vitamine C supplementen de hersteltijd verkorten (2526).

Vitamine C kan de weerstand versterken door de witte bloedcellen effectiever te laten functioneren, het afweersysteem van uw huid te versterken en wonden sneller te laten genezen.

7. Beschermt uw geheugen en denken naarmate u ouder wordt

Dementie is een brede term die wordt gebruikt om symptomen van slecht denken en geheugen te beschrijven.

Het treft meer dan 35 miljoen mensen wereldwijd en komt typisch voor onder oudere volwassenen (27).

Studies suggereren dat oxidatieve stress en ontstekingen in de buurt van de hersenen, ruggengraat en zenuwen (in het algemeen bekend als het centrale zenuwstelsel) het risico op dementie kunnen verhogen (28).

Vitamine C is een sterke antioxidant. Lage gehaltes van deze vitamine zijn gekoppeld aan een verminderd denk- en herinneringsvermogen (2930).

Bovendien hebben verschillende studies aangetoond dat mensen met dementie een lager gehalte aan vitamine C in het bloed kunnen hebben (3132).

Bovendien is aangetoond dat een hoge inname van vitamine C uit voedingsmiddelen of supplementen een beschermend effect heeft op het denken en het geheugen naarmate je ouder wordt (333435).

Vitamine C supplementen kunnen helpen tegen aandoeningen zoals dementie als je niet genoeg vitamine C uit je voeding haalt. Er zijn echter aanvullende menselijke studies nodig om de effecten van vitamine C supplementen op de gezondheid van het zenuwstelsel te begrijpen (36).

Een laag vitamine C gehalte is in verband gebracht met een verhoogd risico op geheugen- en denkstoornissen zoals dementie, terwijl een hoge inname van vitamine C uit voedingsmiddelen en supplementen een beschermend effect blijkt te hebben.

Onbewezen beweringen over vitamine C

Hoewel vitamine C veel wetenschappelijk bewezen voordelen heeft, heeft het ook veel ongegronde beweringen die worden ondersteund door zwak bewijs of helemaal geen bewijs.

Hier zijn enkele onbewezen beweringen over vitamine C:

  • Voorkomt verkoudheid. Hoewel vitamine C de ernst van verkoudheid en hersteltijd met 8% bij volwassenen en 14% bij kinderen lijkt te verminderen, worden deze niet voorkomen ( 37 ).
  • Verlaagt het risico op kanker. Een handvol onderzoeken heeft de inname van vitamine C in verband gebracht met een lager risico op verschillende vormen van kanker. De meeste onderzoeken hebben echter aangetoond dat vitamine C geen invloed heeft op het risico op kanker (38).
  • Beschermt tegen oogziekten. Vitamine C is gekoppeld aan verlaagde risico’s op oogziekten zoals staar en leeftijdsgebonden maculadegeneratie. Vitamine C supplementen hebben echter geen effect of kunnen zelfs schade veroorzaken(394041).
  • Kan loodvergiftiging behandelen. Hoewel mensen met loodvergiftiging een laag vitamine C gehalte lijken te hebben, is er geen sterk bewijs uit menselijke studies die aantonen dat vitamine C de loodvergiftiging kan behandelen (42).

Hoewel vitamine C veel bewezen voordelen heeft, is niet aangetoond dat het de verkoudheid voorkomt, risico op kanker verlaagt, beschermt tegen oogaandoeningen of de toxiciteit van lood behandelt.

De belangrijkste punten

Vitamine C is een in water oplosbare vitamine die uit voedingsmiddelen of supplementen moet worden verkregen.

Het is gekoppeld aan vele indrukwekkende gezondheidsvoordelen, zoals het verhogen van het antioxidantengehalte, verlagen van de bloeddruk, beschermen tegen jichtaanvallen, verbeteren van de ijzeropname, versterken van de weerstand en het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten en dementie.

Over het algemeen zijn vitamine C supplementen een geweldige en eenvoudige manier om uw vitamine C inname te stimuleren als u moeite heeft om genoeg uit uw dagelijkse voeding te halen.(bron)

UITVERKOOP!!!

BEPERKT AANTAL OP= OP €17,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Goedkoopste van Nederland en Belgie!!
MS Office 365 Proplus voor Windows / Mac en Chromebook
eenmalige aankoop geen abonnement!
Tijdelijk €14,95

 
OPENEN
close-image