Fruit

10 Op wetenschap gebaseerde voordelen van grapefruit

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

Grapefruit is een tropische citrusvrucht die bekend staat om zijn zoete en ietwat zure smaak.

Het is rijk aan voedingsstoffen, antioxidanten en vezels, waardoor het één van de gezondste citrusvruchten is die je kunt eten.

Onderzoek toont aan dat het een aantal krachtige gezondheidsvoordelen kan hebben, waaronder gewichtsverlies en een verminderd risico op hartziekten.

Hier zijn 10 wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsvoordelen van grapefruit.

1. Het bevat weinig calorieën, maar veel voedingsstoffen

Grapefruit is een ongelooflijk gezond voedingsmiddel om in uw voeding op te nemen. Dat komt omdat het veel voedingsstoffen bevat, maar weinig calorieën. In feite is het een van de laagst calorierijke vruchten.

Het levert een behoorlijke hoeveelheid vezels, naast meer dan 15 heilzame vitaminen en mineralen.

Hier zijn enkele van de belangrijkste voedingsstoffen die gevonden worden in de helft van een middelgrote grapefruit ( 1 ):

  • Calorieën: 52
  • Koolhydraten: 13 gram
  • Protein: 1 gram
  • Vezels: 2 gram
  • Vitamine C: 64% van de ADH
  • Vitamine A: 28% van de ADH
  • Kalium: 5% van de ADH
  • Thiamine: 4% van de ADH
  • Foliumzuur: 4% van de ADH
  • Magnesium: 3% van de ADH

Bovendien is het een rijke bron van een aantal krachtige antioxidanten, die waarschijnlijk verantwoordelijk zijn voor veel van de voordelen voor de gezondheid.

Grapefruit is laag in calorieën en levert ook een aanzienlijke hoeveelheid vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten.

2. Het kan uw immuunsysteem ten goede komen

Het regelmatig eten van grapefruit kan gunstig zijn voor uw immuunsysteem.

Het wordt geroemd om zijn hoge gehalte aan vitamine C, waarvan bekend is dat het antioxiderende eigenschappen heeft die je cellen beschermen tegen schadelijke bacteriën en virussen (2).

Daarnaast hebben verschillende studies aangetoond dat vitamine C gunstig is voor het sneller herstellen van een verkoudheid(34567).

Van veel andere vitaminen en mineralen in grapefruit is bekend dat ze de immuniteit bevorderen, waaronder vitamine A, waarvan is aangetoond dat het helpt bij de bescherming tegen ontstekingen en verschillende infectieziekten(89).

Grapefruit levert ook kleine hoeveelheden B-vitamines, zink, koper en ijzer, die allemaal samenwerken in het lichaam om de werking van het immuunsysteem te bevorderen. Ze helpen ook de integriteit van uw huid te behouden, die fungeert als een beschermende barrière tegen infecties(10).

Grapefruit kan uw immuunsysteem ten goede komen, omdat het verschillende vitaminen en mineralen bevat die bekend staan om hun rol in het voorkomen van infecties.

3. Kan eetlustbeheersing bevorderen

Grapefruit bevat een behoorlijke hoeveelheid vezels – 2 gram in de helft van een middelgrote vrucht( 1 ).

Onderzoek toont aan dat een voeding die rijk is aan vezels gunstig is voor het opwekken van een gevoel van volheid. Dit komt omdat vezels de snelheid waarmee je maag leegloopt vertragen, waardoor de spijsverteringstijd toeneemt (111213).

Het consumeren van voldoende vezels kan je dus automatisch helpen om minder calorieën te eten gedurende de dag door je eetlust op een laag pitje te houden (14).

Grapefruit bevat vezels, wat helpt bij de beheersing van de eetlust door het bevorderen van volheid.

4. Het is aangetoond dat het helpt bij het afvallen

Grapefruit is een gewichtsverlies vriendelijk voedsel.

Het heeft verschillende eigenschappen die verband houden met gewichtsverlies, met name het vezelgehalte, wat helpt bij het bevorderen van de volheid en het verminderen van de calorie-inname(14151617).

Bovendien bevat grapefruit weinig calorieën, maar veel water, wat een ander kenmerk is waarvan bekend is dat het helpt bij het gewichtsverlies (18).

Een studie bij 91 zwaarlijvige proefpersonen vond dat degenen die de helft van een verse grapefruit vóór de maaltijd consumeerden, aanzienlijk meer gewicht verloren dan degenen die dat niet deden(19).

In feite verloren degenen in de groep die verse grapefruit aten gemiddeld 3,5 pond (1,6 kg) gedurende 12 weken, terwijl de deelnemers in de groep die geen grapefruit aten gemiddeld minder dan 1 pond (0,3 kg) verloren (19).

Andere studies hebben vergelijkbare gewichtsverminderende effecten gevonden. Zo vond één studie dat de deelnemers een verminderde tailleomvang ondervonden toen ze dagelijks grapefruit aten bij hun maaltijden (2021).

Dit wil niet zeggen dat grapefruit op zichzelf gewichtsverlies zal veroorzaken, maar het toevoegen van grapefruit aan een al gezond eetpatroon blijkt nuttig te zijn.

Het eten van grapefruit voor de maaltijd kan nuttig zijn voor gewichtsverlies. De vezels en het water kunnen de volheid bevorderen en de calorie-inname verminderen.

5. Grapefruit kan helpen om insulineresistentie en diabetes te voorkomen.

Het regelmatig eten van grapefruit kan de potentie hebben om insulineresistentie te voorkomen, wat kan leiden tot diabetes.

Insulineresistentie treedt op wanneer uw cellen niet meer reageren op insuline.
Insuline is een hormoon dat vele processen in uw lichaam reguleert. Het is bijvoorbeeld betrokken bij veel aspecten van je stofwisseling, maar het is het meest bekend om zijn rol in de beheersing van de bloedsuikerspiegel(22).

Insulineresistentie leidt uiteindelijk tot een hogere insuline- en bloedsuikerspiegel, twee primaire risicofactoren voor diabetes type 2(2223, 24).

Het eten van grapefruit kan helpen om de insulinespiegel onder controle te houden en zo de kans te verkleinen dat je insulineresistent wordt (19).

In één studie hadden proefpersonen die de helft van een verse grapefruit aten voor de maaltijd een significante vermindering van zowel het insulinespiegel als de insulineresistentie, in vergelijking met de groep die geen grapefruit at (19).

Bovendien wordt het eten van fruit in zijn geheel over het algemeen geassocieerd met een betere beheersing van de bloedsuikerspiegel en een verminderd risico op diabetes type 2 (2526).

Grapefruit kan helpen om de insulineresistentie te verminderen, wat het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 kan verlagen

6. Grapefruit eten kan de gezondheid van het hart verbeteren

Het regelmatig consumeren van grapefruit wordt verondersteld de gezondheid van het hart te verbeteren door risicofactoren voor hartaandoeningen te verlagen, zoals hoge bloeddruk en cholesterol.

In één studie ondervonden mensen die zes weken lang drie keer per dag grapefruit aten een aanzienlijke verlaging van de bloeddruk in de loop van de studie. Ze lieten ook verbeteringen zien in het totale cholesterolwaarden en het “slechte” LDL-cholesterolwaarden (21).

Deze effecten zijn waarschijnlijk te wijten aan de belangrijke voedingsstoffen die grapefruit bevat, die een rol spelen bij het goed laten functioneren van je hart.

Ten eerste bevat grapefruit vrij veel kalium, een mineraal dat verantwoordelijk is voor veel aspecten van de gezondheid van het hart. Een halve grapefruit voorziet in ongeveer 5% van uw dagelijkse kaliumbehoefte ( 1 ,272829).

Voldoende kaliuminname gaat gepaard met een verminderd risico op hoge bloeddruk. Bovendien is aangetoond dat het risico op overlijden door hartaandoeningen verlaagt (2930).

Ten tweede kan de vezel in grapefruit ook de gezondheid van het hart bevorderen, aangezien een hoge vezelinname gepaard gaat met een lagere bloeddruk en een lager cholesterolgehalte(17).

Over het algemeen beweren onderzoekers dat het opnemen van vezels en antioxidantrijke vruchten zoals grapefruit als onderdeel van een gezond eetpatroon helpt te beschermen tegen aandoeningen zoals hartziekten en beroertes (113132).

Grapefruit bevat voedingsstoffen en antioxidanten waarvan is aangetoond dat ze het hart helpen beschermen door de bloeddruk en het cholesterolgehalte te reguleren.

7. Het bevat veel krachtige antioxidanten

Grapefruit bevat enkele verschillende antioxidanten die verschillende voordelen voor de gezondheid bieden, waaronder een verlaagd risico op verschillende ziekten (33).

Antioxidanten beschermen uw cellen tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen, dat zijn instabiele moleculen die schadelijke reacties in uw lichaam kunnen veroorzaken(34).

Hier is een overzicht van de belangrijkste antioxidanten in grapefruit:

  • Vitamine C: Een krachtige wateroplosbare antioxidant die in grote hoeveelheden aanwezig is in grapefruit. Het kan cellen beschermen tegen schade die vaak leidt tot hartaandoeningen en kanker(35).
  • Beta-caroteen: Het wordt omgezet in vitamine A in het lichaam en wordt verondersteld te helpen bij het verminderen van het risico op sommige chronische aandoeningen, waaronder hart- en vaatziekten, kanker en oogaandoeningen zoals maculadegeneratie (36).
  • Lycopeen: Bekend om zijn potentiële vermogen om de ontwikkeling van bepaalde soorten kanker te voorkomen, vooral prostaatkanker. Kan ook helpen de groei van tumoren te vertragen en de bijwerkingen van gewone kankerbehandelingen te beperken (3738).
  • Flavanonen: Het is aangetoond dat hun ontstekingsremmende eigenschappen de bloeddruk en het cholesterolgehalte verlagen, waardoor het risico op hartziekten afneemt (3940).

Grapefruit bevat verschillende soorten antioxidanten die de ontwikkeling van bepaalde chronische aandoeningen, waaronder hart- en vaatziekten en kanker, kunnen helpen voorkomen.

8. Kan het risico op nierstenen verlagen

Het consumeren van grapefruit kan uw risico op het ontwikkelen van nierstenen, die het gevolg zijn van een opeenhoping van afvalmateriaal in de nieren verlagen.

Deze afvalstoffen zijn producten van de stofwisseling die normaal gesproken door de nieren worden gefilterd en in de urine uit het lichaam worden verwijderd.

Wanneer ze echter in de nieren kristalliseren, worden het stenen. Grotere nierstenen kunnen een verstopping in het urinewegstelsel veroorzaken, wat ongelooflijk pijnlijk kan zijn.

Het meest voorkomende type nierstenen zijn calciumoxalaatstenen. Citroenzuur een organisch zuur dat voorkomt in grapefruit, kan effectief zijn om ze te voorkomen door ze te binden met calcium in de nieren en ze uit het lichaam te spoelen (4142).

Ook heeft citroenzuur het vermogen om het volume en de pH van uw urine te verhogen, waardoor een omgeving ontstaat die minder gunstig is voor de vorming van nierstenen(43).

Het citroenzuur in grapefruit kan helpen de vorming van calciumoxalaat nierstenen te reduceren.

9. Zeer hydraterend

Grapefruit bevat veel water en is daardoor zeer hydraterend. In feite maakt water het grootste deel van het gewicht van de vrucht uit.

Er zit bijna 4 ons (118 ml) water in de helft van een middelgrote grapefruit, wat ongeveer 88% van het totale gewicht uitmaakt ( 1 ).

Het drinken van veel water is de beste manier om gehydrateerd te blijven, maar het eten van waterrijk voedsel kan ook helpen.

Grapefruit heeft een hoog watergehalte, wat helpt om gehydrateerd te blijven.

10. Gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding

Grapefruit vereist weinig tot geen voorbereiding, dus het is vrij gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding.

Zelfs als je een drukke levensstijl hebt, kun je nog steeds regelmatig van grapefruit genieten zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat het te veel van je tijd in beslag neemt.

Hier zijn enkele manieren waarop u van grapefruit kunt genieten:

  • Snack a grapefruit plakken.
  • Eet het als alternatief voor ongezonde desserts.
  • Probeer deze salade , die grapefruit combineert met boerenkool en avocado.
  • Mix het in deze smoothie met ander fruit en groenten.
  • Voeg het toe aan een gezonde ontbijtparfait zoals in dit recept .

Grapefruit is een gezond voedingsmiddel dat makkelijk in je voeding te verwerken is.

Grapefruit is niet voor iedereen

Er zijn een paar redenen waarom sommige mensen het eten van grapefruit moeten vermijden.

Geneesmiddelen interacties

Voor sommige mensen kan het consumeren van grapefruit en zijn sap leiden tot medicijn interacties (44).

Dit komt omdat het stoffen bevat die cytochroom P450 remmen, een enzym dat uw lichaam gebruikt om bepaalde medicijnen te metaboliseren.

Als u grapefruit eet terwijl u deze medicijnen gebruikt, kan uw lichaam ze mogelijk niet afbreken, wat een overdosis en andere nadelige effecten kan veroorzaken (44).

De medicijnen die het meest waarschijnlijk interageren met grapefruit zijn onder meer (44):

  • Immunosuppressiva
  • Benzodiazepinen
  • De meeste calciumantagonisten
  • Indinavir
  • Carbamazepine
  • Sommige statines

Als u één van deze medicijnen gebruikt, bespreek dit dan met uw arts voordat u grapefruit aan uw voeding toevoegt.

Erosie van tandglazuur

In sommige gevallen kan het eten van grapefruit leiden tot erosie van het tandglazuur.

Citroenzuur, dat voorkomt in citrusvruchten, is een veelvoorkomende oorzaak van tandglazuur erosie, vooral als je het teveel consumeert (45).

Als u bijzonder gevoelige tanden heeft, kan het nodig zijn om zure vruchten te vermijden. Er zijn echter enkele dingen die u kunt doen om uw tandglazuur te beschermen terwijl u nog steeds van de grapefruit geniet:

  • Zuig nooit op grapefruit of ander zuur fruit en zet ze niet direct tegen uw tanden.
  • Spoel je mond met water na het eten van de vrucht en wacht 30 minuten om je tanden te poetsen.
  • Eet kaas met het fruit. Dit helpt de zuurgraad in de mond te neutraliseren en de speekselproductie te verhogen.

Als u bepaalde medicijnen gebruikt of gevoelige tanden heeft, kan het zijn dat u de inname van grapefruit moet beperken of helemaal moet vermijden.

Conclusie

Grapefruit is één van de gezondste vruchten op de wereld. Het is rijk aan belangrijke vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Over het algemeen is grapefruit heerlijk en ongelooflijk gemakkelijk toe te voegen aan uw voeding.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image