Vitamines

13 Voordelen van het nemen van visolie

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!

Visolie is één van de meest geconsumeerde voedingssupplementen.

Het is rijk aan omega-3 vetzuren, die erg belangrijk zijn voor je gezondheid.

Als u niet veel vette vis eet, kan het innemen van een visolie supplement u helpen om voldoende omega-3 vetzuren binnen te krijgen.

Hier zijn 13 gezondheidsvoordelen van visolie.

Wat is visolie?

Visolie is het vet of de olie die wordt gewonnen uit de lever van een vis.

Het is meestal afkomstig van vette vis, zoals haring, tonijn, ansjovis en makreel. Soms wordt het echter ook geproduceerd uit de levers van andere vissen, zoals het geval is met levertraan.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert om 1-2 porties vis per week te eten. De reden hiervoor is dat de omega-3 vetzuren in vis veel gezondheidsvoordelen bieden, waaronder bescherming tegen een aantal ziekten.

Als u echter geen 1-2 porties vis per week eet, kunnen visolie supplementen u helpen om voldoende omega-3 binnen te krijgen.

Visolie bestaat voor ongeveer 30% uit omega-3, terwijl de overige 70% uit andere vetten bestaat. Bovendien bevat visolie meestal ook wat vitamine A en D.

Het is belangrijk op te merken dat de soorten omega-3 die in visolie voorkomen meer voordelen voor de gezondheid hebben dan de omega-3 die in sommige plantaardige bronnen voorkomen.

De belangrijkste omega-3 in visolie zijn eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA), terwijl de omega-3 in plantaardige bronnen voornamelijk alfa-linoleenzuur (ALA) is.

Hoewel ALA een essentieel vetzuur is, hebben EPA en DHA veel meer gezondheidsvoordelen (12).

Het is ook belangrijk om voldoende omega-3 binnen te krijgen omdat het westerse voeding veel omega-3 heeft vervangen door andere vetten zoals omega-6. Deze verstoorde verhouding van vetzuren kan bijdragen aan tal van ziekten (3456).

1. Kan de gezondheid van het hart ondersteunen

Hartaandoeningen zijn wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak(7).

Studies tonen aan dat mensen die veel vis eten veel minder hartaandoeningen hebben (8910).

Meerdere risicofactoren voor hartziekten blijken te worden verminderd door consumptie van vis of visolie. De voordelen van visolie voor de gezondheid van het hart omvatten:

  • Cholesterolgehalte: Het kan de gehaltes van het “goede” HDL-cholesterol verhogen. Het lijkt echter niet het gehalte aan “slecht” LDL-cholesterol te verlagen.(111213141516).
  • Triglyceriden: Het kan triglyceriden met ongeveer 15-30% verlagen (16, 17, 18).
  • Bloeddruk: Zelfs in kleine doses helpt het de bloeddruk te verlagen bij mensen met verhoogde niveaus (192021).
  • Plaque: Het kan de plaques voorkomen die uw slagaders doen verharden, evenals arteriële plaques stabieler en veiliger maken bij degenen die ze al hebben(22, 2324).
  • Dodelijke hartritmestoornissen: Bij mensen die risico lopen, kan het dodelijke hartritmestoornissen reduceren. Hartritmestoornissen zijn abnormale hartritmes die in bepaalde gevallen een hartaanval kunnen veroorzaken (25).

Hoewel visolie supplementen veel van de risicofactoren voor hartaandoeningen kunnen verbeteren, is er geen duidelijk bewijs dat het hartaanvallen of beroertes kan voorkomen (26).

Visolie supplementen kunnen enkele van de risico’s van hartziekten verminderen. Er is echter geen duidelijk bewijs dat het hartaanvallen of beroertes kan voorkomen.

2. Kan helpen bij de behandeling van bepaalde mentale stoornissen

Uw hersenen bestaan voor bijna 60% uit vet, en een groot deel van dit vet bestaat uit omega-3 vetzuren. Daarom zijn omega-3-vetzuren essentieel voor een normale hersenfunctie(2728).

In feite suggereren sommige studies dat mensen met bepaalde mentale stoornissen lagere omega-3 bloedspiegels hebben(293031).

Interessant is dat onderzoek suggereert dat visolie supplementen het ontstaan van bepaalde psychische stoornissen kunnen voorkomen of de symptomen ervan kunnen verbeteren. Het kan bijvoorbeeld de kans op psychotische stoornissen verminderen bij mensen die een risico lopen (3233).

Daarnaast kan suppletie met visolie in hoge doses sommige symptomen van zowel schizofrenie als bipolaire stoornis verminderen (333435363738).

Visolie supplementen kunnen de symptomen van bepaalde psychiatrische stoornissen verbeteren. Dit effect kan een gevolg zijn van het verhogen van

omega-3 vetzuurinname.

3. Kan helpen bij het afvallen

Obesitas wordt gedefinieerd als het hebben van een body mass index (BMI) hoger dan 30. Wereldwijd heeft ongeveer 39% van de volwassenen overgewicht, terwijl 13% zwaarlijvig is. In landen met een hoog inkomen, zoals de VS, liggen de cijfers nog hoger (39).

Obesitas kan uw risico op andere ziekten aanzienlijk verhogen, waaronder hartaandoeningen, diabetes type 2 en kanker(404142).

Visolie supplementen kunnen de lichaamssamenstelling en risicofactoren voor hartaandoeningen bij zwaarlijvige mensen verbeteren(434445).

Verder wijzen sommige studies erop dat visolie supplementen, in combinatie met een dieet of lichaamsbeweging, kunnen helpen bij het afvallen (4346).

Niet alle studies vonden echter hetzelfde effect(4748).

Eén analyse van 21 studies wijst uit dat visolie supplementen het gewicht van zwaarlijvige personen niet significant verminderden, maar wel de tailleomtrek en de taille-heupverhouding(49).

Visolie supplementen kunnen helpen om de tailleomtrek en gewichtsverlies helpen verminderen wanneer ze gecombineerd worden met een dieet of lichaamsbeweging.

4. Kan de gezondheid van het oog ondersteunen

Net als uw hersenen, zijn uw ogen afhankelijk van omega-3 vetten. Er zijn aanwijzingen dat mensen die niet genoeg omega-3 binnenkrijgen een groter risico lopen op oogziekten (5051).

Bovendien begint de gezondheid van de ogen op oudere leeftijd af te nemen, wat kan leiden tot leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD). Het eten van vis wordt in verband gebracht met een verlaagd risico op AMD, maar de resultaten van visolie supplementen zijn minder overtuigend(5253).

Eén onderzoek toonde aan dat het consumeren van een hoge dosis visolie gedurende 19 weken het gezichtsvermogen van alle AMD-patiënten verbeterde. Dit was echter een zeer kleine studie ( 54 ).

Twee grotere studies onderzochten het gecombineerde effect van omega-3 en andere voedingsstoffen op AMD. Eén studie toonde een positief effect, terwijl de andere geen effect vertoonde. Daarom zijn de resultaten onduidelijk(5556).

Het eten van vis kan helpen oogziekten te voorkomen.

Het is echter onduidelijk of visolie supplementen ditzelfde effect hebben.

5. Kan ontstekingen verminderen

Ontsteking is de manier van het immuunsysteem om infecties te bestrijden en verwondingen te behandelen.

Chronische ontsteking wordt echter in verband gebracht met ernstige ziekten, zoals obesitas, diabetes, depressie en hartziekten (575859).

Het verminderen van ontstekingen kan helpen bij de behandeling van de symptomen van deze ziekten.

Omdat visolie ontstekingsremmende eigenschappen heeft, kan het helpen bij de behandeling van aandoeningen waarbij chronische ontsteking een rol speelt (60).

Zo kan visolie bij gestreste en zwaarlijvige mensen de productie en genexpressie van ontstekingsmoleculen verminderen, cytokinen genaamd(6162).

Bovendien kunnen visolie supplementen de gewrichtspijn, stijfheid en medicatiebehoefte aanzienlijk verminderen bij mensen met reumatoïde artritis, die pijnlijke gewrichten veroorzaakt (6364).

Hoewel inflammatoire darmziekten (IBD) ook worden veroorzaakt door ontstekingen, is er geen duidelijk bewijs dat visolie de symptomen ervan verbetert (6566).

Visolie heeft sterke ontstekingsremmende effecten

en kan helpen de symptomen van ontstekingsziekten te verminderen, vooral reumatoïde artritis.

6. Kan een gezonde huid ondersteunen

Uw huid is het grootste orgaan in uw lichaam, en het bevat veel omega-3 vetzuren (67).

De gezondheid van de huid kan gedurende het hele leven verslechteren, vooral op oudere leeftijd of na te veel blootstelling aan de zon.

Er zijn echter een aantal huidaandoeningen die baat kunnen hebben bij visolie supplementen, waaronder psoriasis en dermatitis (686970).

Uw huid kan beschadigd raken door veroudering of te veel blootstelling aan de zon. Visolie supplementen kunnen helpen een gezonde huid te behouden.

7. Kan de zwangerschap en het prille leven ondersteunen

Omega-3 is essentieel voor de vroege groei en ontwikkeling(71).

Daarom is het belangrijk voor moeders om voldoende omega-3 binnen te krijgen tijdens de zwangerschap en tijdens het geven van borstvoeding.

Visolie supplementen bij zwangere en borstvoedende moeders kunnen de hand-oog coördinatie bij zuigelingen verbeteren. Het is echter onduidelijk of leren of IQ verbeterd worden (7273747576).

Het nemen van visolie supplementen tijdens de zwangerschap en borstvoeding kan ook de visuele ontwikkeling van zuigelingen verbeteren en het risico op allergieën helpen verkleinen(7778).

Omega-3 vetzuren zijn van vitaal belang voor de groei en ontwikkeling. Visolie supplementen bij moeders of zuigelingen kunnen hand-oog coördinatie verbeteren, hoewel hun effect op leren en IQ onduidelijk is.

8. Kan leververvetting verminderen

De lever verwerkt het grootste deel van het vet in het lichaam en kan een rol spelen bij gewichtstoename.

Leverziekte komt steeds vaker voor – met name niet-alcoholische vette leverziekte (NAFLD), waarbij vet zich ophoopt in uw lever(79).

Visolie supplementen kunnen de leverfunctie en ontsteking verbeteren, wat kan helpen de symptomen van NAFLD en de hoeveelheid vet in uw lever te reduceren (80818283).

Leveraandoeningen komen vaak voor bij mensen met obesitas. Visolie supplementen kunnen helpen het vet in uw lever en de symptomen van niet-alcoholische vette leverziekte.

9. Kan symptomen van depressie verbeteren

Depressie zal naar verwachting de op een na grootste oorzaak van ziekte worden in 2030 (84).

Interessant is dat mensen met een zware depressie lagere bloedspiegels van omega-3 lijken te hebben (298586).

Studies tonen aan dat visolie en omega-3 supplementen de symptomen van depressie kunnen verbeteren (878889).

Bovendien hebben sommige studies aangetoond dat oliën rijk aan EPA de depressieve symptomen meer helpen verminderen dan DHA(9091).

Visoliesupplementen – vooral EPA-rijke

– kunnen de symptomen van depressie helpen verbeteren.

10. Kan de aandacht en hyperactiviteit bij kinderen verbeteren

Een aantal gedragsstoornissen bij kinderen, zoals attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), gaan gepaard met hyperactiviteit en onoplettendheid.

Aangezien omega-3-vetzuren een aanzienlijk deel van de hersenen uitmaken, kan het belangrijk zijn om er voldoende van te krijgen om gedragsstoornissen op jonge leeftijd te voorkomen ( 92 ).

Visolie supplementen kunnen de waargenomen hyperactiviteit, onoplettendheid, impulsiviteit en agressie bij kinderen verbeteren. Dit kan het leren op jonge leeftijd ten goede komen( 93 , 94 , 95 ,96).

Gedragsstoornissen bij kinderen kunnen interfereren met leren en ontwikkeling. Van visoliesupplementen is aangetoond hyperactiviteit, onoplettendheid en ander negatief gedrag te helpen verminderen.

11. Kan symptomen van geestelijke achteruitgang helpen voorkomen

Naarmate je ouder wordt, vertraagt je hersenfunctie en neemt het risico op de ziekte van Alzheimer toe.

Mensen die meer vis eten, hebben de neiging een langzamere achteruitgang van de hersenfunctie op oudere leeftijd te ervaren (979899).

Studies naar visolie supplementen bij oudere volwassenen hebben echter geen duidelijk bewijs geleverd dat ze de achteruitgang van de hersenfunctie kunnen vertragen (100101).

Niettemin hebben enkele zeer kleine studies aangetoond dat visolie het geheugen kan verbeteren bij gezonde, oudere volwassenen (102103).

Mensen die meer vis eten hebben een langzamere leeftijd gerelateerde mentale achteruitgang. Het is echter onduidelijk of visoliesupplementen mentale achteruitgang bij oudere volwassenen kunnen voorkomen of verbeteren.

12. Kan astmasymptomen en allergierisico’s verbeteren

Astma, dat zwelling in de longen en kortademigheid kan veroorzaken, komt veel vaker voor bij zuigelingen.

Een aantal studies toont aan dat visolie de astmasymptomen kan verminderen, vooral op jonge leeftijd (104105106107).

In één onderzoek bij bijna 100.000 mensen bleek dat de inname van vis of omega-3 door de moeder het risico op astma bij kinderen met 24-29% verlaagde(108).

Bovendien kunnen visolie supplementen bij zwangere moeders het risico op allergieën bij zuigelingen verlagen( 109 ).

Een hogere inname van vis en visolie tijdens zwangerschap kan het risico op astma en allergieën bij kinderen verlagen.

13. Kan de gezondheid van de botten verbeteren

Op oudere leeftijd kunnen botten hun essentiële mineralen beginnen te verliezen, waardoor de kans groter wordt dat ze breken. Dit kan leiden tot aandoeningen zoals osteoporose en artritis.

Calcium en vitamine D zijn zeer belangrijk voor de gezondheid van de botten, maar sommige studies suggereren dat omega-3 vetzuren ook gunstig kunnen zijn.

Mensen met een hogere inname van omega-3 en hogere bloedwaarden hebben mogelijk een betere botmineraaldichtheid (BMD) (110111112).

Het is echter onduidelijk of visoliesupplementen de BMD verbeteren (113114).

Een aantal kleine onderzoeken suggereert dat visolie supplementen markers van botafbraak verminderen, wat botaandoeningen kan voorkomen (115).

Een hogere inname van omega-3 wordt geassocieerd met een hogere botdichtheid, wat botaandoeningen zou kunnen helpen voorkomen. Het is echter

onduidelijk of visoliesupplementen heilzaam zijn.

Hoe aanvullen?

Als u niet 1-2 porties vette vis per week eet, kunt u overwegen een visolie supplement te nemen.

Hieronder vindt u een lijst van zaken waarmee u rekening moet houden bij het nemen van een visolie supplement:

Dosering

De aanbevolen doses EPA en DHA variëren afhankelijk van uw leeftijd en gezondheid.

De WHO beveelt een dagelijkse inname aan van 0,2-0,5 gram (200-500 mg) van gecombineerd EPA en DHA. Het kan echter nodig zijn de dosering te verhogen als u zwanger bent, borstvoeding geeft of een risico op hartaandoeningen loopt (116).

Kies een visolie supplement dat ten minste 0,3 gram (300 mg) EPA en DHA per portie bevat.

Vorm

Visolie supplementen zijn er in een aantal vormen, waaronder ethylesters (EE), triglyceriden (TG), hervormde triglyceriden (rTG), vrije vetzuren (FFA) en fosfolipiden (PL).

Ethylesters worden niet zo goed door het lichaam opgenomen als andere stoffen, dus kies een visoliesupplement dat ook in een van de andere genoemde vormen verkrijgbaar is(117).

Concentratie

Veel supplementen bevatten tot 1.000 mg visolie per portie – maar slechts 300 mg EPA en DHA.

Lees het etiket en kies een supplement dat ten minste 500 mg EPA en DHA per 1.000 mg visolie bevat.

Zuiverheid

Een aantal visoliesupplementen bevat niet wat ze zeggen dat ze bevatten (118).

Om deze producten te vermijden, kiest u een supplement dat door een derde partij is getest of dat een zuiverheidszegel heeft van de Global Organization for EPA and DHA Omega-3s (GOED).

Versheid

Omega-3 vetzuren zijn gevoelig voor oxidatie, waardoor ze ranzig worden.

Om dit te voorkomen, kunt u een supplement kiezen dat een antioxidant bevat, zoals vitamine E. Bewaar uw supplementen ook uit de buurt van licht – idealiter in de koelkast.

Gebruik geen visoliesupplementen met een ranzige geur of die over datum zijn.

Duurzaamheid

Kies een visoliesupplement dat een duurzaamheidscertificaat heeft, zoals van de Marine Stewardship Council (MSC) of het Environmental Defense Fund.

De productie van visolie uit ansjovis en soortgelijke kleine vissen is duurzamer dan die uit grote vissen.

Timing

Andere voedingsvetten helpen bij de opname van omega-3 vetzuren (119).

Daarom kunt u uw visoliesupplement het beste innemen tijdens een maaltijd die vet bevat.

Wanneer u visolie-etiketten leest, zorg er dan voor dat u een supplement te kiezen met een hoge concentratie EPA en DHA en dat zuiverheids- en duurzaamheidscertificaten heeft.

Tot slot

Omega-3 draagt bij aan een normale ontwikkeling van de hersenen en de ogen. Ze bestrijden ontstekingen en kunnen hartaandoeningen en een achteruitgang van de hersenfunctie helpen voorkomen.

Aangezien visolie veel omega-3’s bevat, kunnen mensen die risico lopen op deze aandoeningen baat hebben bij de inname ervan.

Het eten van volwaardige voeding is echter bijna altijd beter dan het slikken van supplementen, en het eten van twee porties vette vis per week kan u van voldoende omega-3 voorzien.

In feite is vis net zo effectief als visolie – zo niet effectiever – bij het voorkomen van veel ziekten.

Dat gezegd hebbende, visolie supplementen zijn een goed alternatief als je niet eet vis.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €24,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft 365 Family | 6 Gebruikers 1 jaar 

 VAN €99,99 VOOR €72,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image