Overige

Wat is het verschil tussen Chlorella en Spirulina?

Chlorella en spirulina zijn algensoorten die in de supplementen wereld aan populariteit winnen.

Beide hebben indrukwekkende voedingsprofielen en potentiële voordelen voor de gezondheid, zoals het verlagen van risicofactoren voor hartziekten en het verbeteren van het beheersen van de bloedsuikerspiegel (1).

Dit artikel bespreekt de verschillen tussen chlorella en spirulina en beoordeelt welke gezonder is.

Verschillen tussen chlorella en spirulina

Chlorella en spirulina zijn de populairste algen supplementen op de markt.

Hoewel beide een indrukwekkend voedingsprofiel en vergelijkbare voordelen voor de gezondheid hebben, hebben ze toch een aantal verschillen.

Chlorella bevat meer vet en calorieën

Chlorella en spirulina leveren een aantal voedingsstoffen.

Een portie van 28 gram van deze algen bevat het volgende ( 2 , 3 ):

ChlorellaSpirulina
Calorieën115 calorieën81 calorieën
Eiwit16 gram16 gram
Koolhydraten7 gram7 gram
Vet3 gram2 gram
Vitamine A.287% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)3% van de ADH
Riboflavine (B2)71% van de ADH60% van de ADH
Thiamine (B1)32% van de ADH44% van de ADH
Foliumzuur7% van de ADH7% van de ADH
Magnesium22% van de ADH14% van de ADH
Ijzer202% van de ADH44% van de ADH
Fosfor25% van de ADH3% van de ADH
Zink133% van de ADH4% van de ADH
Koper0% van de ADH85% van de ADH

Hoewel hun eiwit-, koolhydraat- en vetsamenstellingen zeer vergelijkbaar zijn, liggen hun meest opvallende voedingsverschillen in hun calorieën-, vitamine- en mineraalgehalte.

Chlorella is hoger in:

  • calorieën
  • Omega-3 vetzuren
  • provitamine A
  • riboflavine
  • magnesium
  • ijzer
  • zink

Spirulina bevat minder calorieën maar bevat nog steeds een hoog gehalte aan:

  • riboflavine
  • thiamine
  • ijzer
  • koper

Chlorella bevat hogere niveaus van omega-3-vetzuren

Chlorella en spirulina bevatten vergelijkbare hoeveelheden vet, maar het type vet verschilt sterk.

Beide algen zijn bijzonder rijk aan meervoudig onverzadigde vetten, vooral omega-3-vetzuren(4567).

Omega-3- en omega-6-vetzuren zijn essentiële meervoudig onverzadigde vetten die belangrijk zijn voor een goede celgroei en hersenfunctie ( 8 ).

Ze worden als essentieel beschouwd omdat uw lichaam niet in staat is om ze te produceren. Daarom moet u ze uit uw voeding halen( 8 ).

De inname van meervoudig onverzadigde vetten wordt in verband gebracht met een lager risico op hartziekten, vooral wanneer deze worden vervangen door verzadigde vetten ( 9 ,101112).

Vooral omega-3-vetzuren worden in verband gebracht met tal van gezondheidsvoordelen, zoals minder ontstekingen, een betere gezondheid van de botten en een lager risico op hart- en vaatziekten en bepaalde kankers(81314).

U zou echter zeer grote hoeveelheden van deze algen moeten consumeren om aan uw dagelijkse omega-3 behoeften te voldoen. Mensen consumeren meestal slechts kleine porties van hen(15).

Beide vormen van algen bevatten verschillende soorten meervoudig onverzadigde vetten.

Een studie die het vetzuurgehalte van deze algen analyseerde bleek echter dat chlorella meer omega-3 vetzuren bevat, terwijl spirulina hoger is in omega-6 vetzuren( 5 ,6).

Hoewel chlorella enkele omega-3 vetten biedt, zijn geconcentreerde algenolie supplementen een betere optie voor degenen die op zoek zijn naar alternatieven voor omega-3-supplementen op basis van dieren.

Beide bevatten veel antioxidanten

Naast hun hoge gehalte aan meervoudig onverzadigd vet, bevatten zowel chlorella als spirulina zeer veel antioxidanten .

Dit zijn verbindingen die interageren met en neutraliseren van vrije radicalen in je lichaam om schade aan cellen en weefsels te voorkomen(16).

In een studie werden 52 mensen die sigaretten rookten aangevuld met 6,3 gram chlorella of een placebo gedurende 6 weken.

Deelnemers die het supplement kregen, ervoeren een toename van 44% in het bloed van vitamine C en een toename van 16% in vitamine E. Beide vitaminen hebben antioxiderende eigenschappen (17).

Bovendien vertoonden de deelnemers die een Chlorella supplement kregen ook een significante afname van de DNA-schade(17).

In een andere studie consumeerden 30 mensen met een chronische obstructieve longziekte (COPD) gedurende 60 dagen dagelijks 1 of 2 gram spirulina.

De deelnemers ervoeren een toename tot 20% van de bloedspiegels van het antioxidanten enzym superoxide dismutase, en een toename tot 29% van het vitamine C-gehalte.(18)

De bloedspiegels van een belangrijke marker van oxidatieve stress zijn ook tot 36% gedaald.(18)

Spirulina kan een hoger eiwitgehalte hebben

Beschavingen zo ver terug als de Azteken gebruikten algen, zoals spirulina en chlorella, als voedsel (1).

Vanwege het hoge eiwitgehalte heeft NASA spirulina gebruikt als voedingssupplement voor hun astronauten tijdens ruimtemissies( 19 ).

Op dit moment onderzoeken wetenschappers chlorella als een potentiële hoge bron van eiwitten, voedzaam voedingsmiddel voor langere missies in de ruimte( 20 ,2122).

Het eiwit dat zowel in spirulina als in chlorella zit, bevat alle essentiële aminozuren en wordt door je lichaam gemakkelijk geabsorbeerd (232425).

Hoewel chlorella en spirulina beide hoge hoeveelheden eiwitten bevatten, geven studies aan dat sommige stammen van spirulina tot 10% meer eiwitten kunnen bevatten dan chlorella(23262728).

Chlorella is rijk aan omega-3 vetzuren, vitamine A, riboflavine, ijzer en zink. Spirulina bevat meer thiamine, koper en mogelijk meer eiwitten.

Beide kunnen ten goede komen aan de beheersing van de bloedsuikerspiegel

Talrijke studies hebben aangetoond dat zowel Chlorella als spirulina een gunstig effect kunnen hebben op de bloedsuikerspiegel.

Hoe dit precies werkt is onbekend, maar verschillende studies hebben aangegeven dat spirulina kan helpen bij het verhogen van de insulinegevoeligheid bij zowel dieren als mensen (293031).

Insulinegevoeligheid is een maat voor hoe goed je cellen reageren op het hormoon insuline, dat glucose (bloedsuiker) uit het bloed en in cellen transporteert waar het gebruikt kan worden voor energie.

Bovendien hebben verschillende studies bij mensen aangetoond dat het nemen van chlorella supplementen de bloedsuikerspiegel en insulinegevoeligheid kan verhogen.

Deze effecten kunnen vooral gunstig zijn voor mensen met diabetes of insulineresistentie (323334).

Sommige onderzoeken tonen aan dat spirulina en chlorella kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen en de insulinegevoeligheid te verhogen.

Beide kunnen de gezondheid van het hart verbeteren

Studies hebben aangetoond dat chlorella en spirulina het potentieel hebben om de gezondheid van het hart te verbeteren door het beïnvloeden van uw bloedlipide samenstelling en de bloeddruk waarden.

In een gecontroleerde studie van 4 weken toonden 63 deelnemers die 5 gram chlorella per dag kregen een daling van 10% van de totale triglyceriden, vergeleken met een placebogroep (35).

Verder ervoeren deze deelnemers ook een afname van 11% in LDL (slechte) cholesterol en een toename van 4% in HDL (goede) cholesterol (35).

In een andere studie hadden mensen met een hoge bloeddruk die dagelijks gedurende 12 weken Chlorella supplementen innamen, significant lagere bloeddrukwaarden, in vergelijking met de placebogroep( 36 ).

Net als bij chlorella kan spirulina uw cholesterolprofiel en bloeddruk ten goede komen.

Een 3 maanden durende studie bij 52 mensen met een hoog cholesterolgehalte bleek dat het nemen van 1 gram spirulina per dag de triglyceriden met ongeveer 16% verlaagde en LDL (slechte) cholesterol met ongeveer 10% (37).

In een ander onderzoek ervoeren 36 deelnemers met een hoge bloeddruk een verlaging van de bloeddruk met 6-8% na inname van 4,5 gram spirulina per dag gedurende 6 weken (38).

Studies hebben aangetoond dat zowel chlorella als spirulina kunnen helpen om uw cholesterolprofiel te verbeteren en uw bloeddruk te verlagen.

Welke is gezonder?

Beide vormen van algen bevatten hoge hoeveelheden voedingsstoffen. Chlorella is echter hoger in omega-3 vetzuren, vitamine A, riboflavine, ijzer, magnesium en zink.

Hoewel spirulina iets hoger kan zijn in eiwit, suggereren sommige studies dat het eiwitgehalte in chlorella vergelijkbaar is(232728).

De hoge gehaltes aan meervoudig onverzadigde vetten, antioxidanten en andere vitaminen die in chlorella aanwezig zijn, geven het een licht voedingsvoordeel ten opzichte van spirulina.

Beide bieden echter hun eigen unieke voordelen. Het ene is niet noodzakelijkerwijs beter dan het andere.

Zoals met alle supplementen, is het het beste om met uw zorgverlener te bespreken voordat u spirulina of chlorella inneemt, vooral in hoge doses.

Dit is vooral belangrijk omdat ze kunnen interageren met bepaalde medicijnen, zoals bloedverdunners(2339).

Bovendien kunnen spirulina en chlorella niet geschikt zijn voor mensen met bepaalde auto-immuunziekten.

Als u een auto-immuunziekte heeft, bespreek dit dan met uw arts voordat u chlorella of spirulina toevoegt aan uw eetpatroon( 40 ).

Bovendien moet de consument alleen supplementen kopen van een gerenommeerd merk dat door derden is getest om de veiligheid te garanderen.

Alhoewel zowel Chlorella als spirulina hoog in eiwit, voedingsstoffen en antioxidanten zijn, heeft Chlorella een licht voedingsvoordeel ten opzichte van spirulina.

Tot slot

Chlorella en spirulina zijn algen die voor de meeste mensen zeer voedzaam en veilig zijn om te eten.

Ze worden geassocieerd met vele voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van verlaagde risicofactoren voor hart-en vaatziekten en een verbeterde bloedsuikerspiegel regulatie.

Hoewel chlorella in sommige voedingsstoffen iets hoger is, kun je met geen van beide fout gaan.(bron)