Overige

Wat is veganisme en wat eten veganisten?

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €17,95

BESTEL HIER!

Veganisme wordt steeds populairder.

In de afgelopen jaren zijn verschillende beroemdheden veganist geworden, en er zijn tal van veganistische producten in de winkels verschenen.

Toch ben je misschien nog steeds nieuwsgierig naar wat dit eetpatroon inhoudt – en wat je wel en niet kunt eten op een veganistisch dieet.

Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over veganisme.

Wat is veganisme?

De term “veganistisch” werd bedacht in 1944 door een kleine groep vegetariërs die zich afscheidde van de Leicester Vegetarian Society in Engeland om de Vegan Society te vormen.

Zij kozen ervoor om geen zuivel, eieren of andere producten van dierlijke oorsprong te consumeren, naast het afzien van vlees, zoals vegetariërs doen.

De term “veganistisch” werd gekozen door de eerste en de laatste letter van “vegetarisch” te combineren.

Veganisme wordt momenteel gedefinieerd als een manier van leven waarbij getracht wordt alle vormen van uitbuiting en wreedheid jegens dieren uit te sluiten, of het nu gaat om voedsel, kleding of enig ander doel.

Veganisme is een levenswijze die alle dierlijke producten uitsluit en de uitbuiting van dieren zo veel mogelijk tracht te beperken.

Waarom kiezen mensen voor veganisme?

Veganisten kiezen er over het algemeen voor om dierlijke producten te vermijden om één of meer van de volgende redenen.

Ethiek

Ethische veganisten geloven sterk dat alle levende wezens recht hebben op leven en vrijheid.

Daarom zijn zij gekant tegen het beëindigen van het leven van een bewust wezen enkel en alleen om zijn vlees te consumeren, zijn melk te drinken of zijn huid te dragen – vooral omdat er alternatieven voorhanden zijn.

Ethische veganisten zijn ook gekant tegen de psychologische en fysieke stress die dieren kunnen ondergaan als gevolg van moderne landbouwmethoden.

Zo betreuren ethische veganisten bijvoorbeeld de kleine hokken en kooien waarin veel vee leeft en vaak zelden verlaat tussen geboorte en slachting.

Bovendien spreken veel veganisten zich uit tegen de methodes van de landbouwindustrie, zoals het vermalen van levende mannelijke kuikens door de eierindustrie of het onder dwang voederen van eenden en ganzen voor de foie gras markt.

Ethische veganisten kunnen hun verzet tonen door te protesteren, aan bewustwording te doen en producten te kiezen waarbij geen dieren worden gebruikt.

Gezondheid

Sommige mensen kiezen voor veganisme omwille van de mogelijke gezondheidseffecten.

Zo kan een plantaardig dieet het risico op hartaandoeningen, diabetes type 2, kanker en vroegtijdig overlijden verlagen(12345).

Het beperken van de inname van dierlijke producten kan eveneens het risico op de ziekte van Alzheimer of overlijden aan kanker of hartziekten verlagen (678910).

Sommigen kiezen ook voor veganisme om de bijwerkingen te vermijden die verband houden met de antibiotica en hormonen die in de moderne dierlijke landbouw worden gebruikt (111213).

Ten slotte linken studies consequent veganistische diëten aan een lager lichaamsgewicht en een lagere body mass index (BMI). Sommige mensen kunnen voor deze diëten kiezen om gewicht te verliezen(141516).

Milieu

Mensen kunnen er ook voor kiezen om dierlijke producten te vermijden vanwege de milieu-impact van dierlijke veeteelt.

Een rapport van de Verenigde Naties (VN) uit 2010 stelde dat deze producten over het algemeen meer hulpbronnen vereisen en een hogere uitstoot van broeikasgassen veroorzaken dan plantaardige opties( 17 ).

Zo draagt de dierlijke veehouderij bij aan 65% van de wereldwijde uitstoot van stikstofoxide, 35-40% van de uitstoot van methaan en 9% van de uitstoot van kooldioxide ( 18 ).

Deze chemische stoffen worden beschouwd als de drie belangrijkste broeikasgassen die een rol spelen bij klimaatverandering.

Bovendien is de veehouderij vaak een waterintensief proces. Zo is er bijvoorbeeld 1.700 tot 19.550 liter water nodig om 1 pond (0,5 kg) rundvlees te produceren (1920).

Dat is tot 43 keer meer water dan nodig is om dezelfde hoeveelheid graan te produceren( 20 ).

Veeteelt kan ook leiden tot ontbossing wanneer beboste gebieden worden verbrand voor akkerland of weiland. Aangenomen wordt dat deze vernietiging van habitats bijdraagt tot het uitsterven van verschillende diersoorten ( 18 , 21 ).

Mensen kunnen ervoor kiezen om veganist te worden om verschillende redenen, waaronder ethische, gezondheids- en milieuoverwegingen.

Soorten veganisme

Prominente soorten van deze levensstijl zijn onder meer:

  • Dieet veganisten. Deze term, die vaak door elkaar wordt gebruikt met “plantaardige eters”, verwijst naar mensen die dierlijke producten in hun dieet vermijden, maar ze wel blijven gebruiken in andere producten, zoals kleding en cosmetica.
  • Onbewerkte voedingsmidelen veganisten. Deze mensen geven de voorkeur aan een dieet dat rijk is aan hele voedingsmiddelen, zoals fruit, groenten, volkoren granen, peulvruchten, noten en zaden.
  • Junkfood-veganisten. Sommige mensen vertrouwen zwaar op verwerkt veganistisch voedsel, zoals veganistisch vlees, friet, diepvriesmaaltijden en desserts, waaronder Oreo-koekjes en zuivelvrij ijs.
  • Rauw-voedsel veganisten. Deze groep eet alleen voedsel dat rauw is of gekookt bij temperaturen onder de 48°C (22).
  • Vetarme, rauwe voeding veganisten. Deze groep, ook wel bekend als fruitariërs, beperkt vetrijke voeding, zoals noten, avocado’s en kokosnoten, en vertrouwt in plaats daarvan voornamelijk op fruit. Andere planten worden af en toe in kleine hoeveelheden gegeten.

De belangrijkste soorten van dit eetpatroon zijn dieet-, onbewerkt-, junkfood-, rauw- en vetarm rauw-voedsel veganisme.

Voedingsmiddelen die veganisten vermijden

Veganisten vermijden alle voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong. Deze omvatten:

Bovendien vermijden veganisten alle ingrediënten van dierlijke oorsprong, zoals albumine, caseïne, karmijn, gelatine, pepsine, schellak, vislijm en wei.

Voedingsmiddelen die deze ingrediënten bevatten zijn onder meer bepaalde soorten bier en wijn, marshmallows, ontbijtgranen, gummiesnoepjes en kauwgom.

Veganisten vermijden vlees, kip, vis, schelpdieren, eieren, zuivel en honing, evenals alle andere producten die toevoegingen van dierlijke oorsprong bevatten.

Voedingsmiddelen die veganisten eten

Het vermijden van dierlijke producten betekent niet dat je alleen maar groenten en tofu hoeft te eten.

In feite zijn veel veel voorkomende gerechten al veganistisch of kunnen ze gemakkelijk worden aangepast.

Enkele voorbeelden zijn bonen burrito’s, vegetarische hamburgers, tomatenpizza’s, smoothies, nacho’s met salsa en guacamole, hummus wraps, sandwiches, en pastagerechten.

Vleesgerechten worden meestal ingeruild voor maaltijden met:

bonen
linzen
tofu
seitan
tempeh
noten
zaden


Je kunt zuivelproducten vervangen door plantaardige melk, roerei door roerei met tofu, honing door plantaardige zoetstoffen zoals melasse of ahornsiroop, en rauwe eieren door lijn- of chiazaad.

Daarnaast consumeren veganisten meestal een verscheidenheid aan volkoren granen, evenals een breed scala aan fruit en groenten(23, 24).

Ten slotte kun je ook kiezen uit een steeds groter wordende selectie van kant-en-klare veganistische producten, waaronder veganistisch vlees, verrijkte plantaardige melk, veganistische kazen en desserts.

Deze sterk bewerkte producten kunnen echter vol zitten met additieven, oliën en kunstmatige ingrediënten.

Veganisten eten een grote verscheidenheid aan voedingsmiddelen en kunnen vlees en zuivel gemakkelijk vervangen door plantaardige alternatieven, wat veelzijdigheid aan dit dieet verleent.

Tot slot

Veganisten zijn mensen die dierlijke producten vermijden om ethische, gezondheids- of milieuredenen – of een combinatie van deze drie.

In plaats daarvan eten ze verschillende plantaardige voedingsmiddelen, waaronder fruit, groenten, volle granen, peulvruchten, noten, zaden, en producten gemaakt van deze voedingsmiddelen.

Als je nieuwsgierig bent naar dit eetpatroon, kan het makkelijker zijn om over te stappen op veganisme dan je zou denken. Het kan echter zijn dat je supplementen wilt overwegen om ervoor te zorgen dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft.(bron)

Windows 10 Professional
Windows 10 Home upgraden naar Windows 10 Pro

Normaal €119 tijdelijk slechts €11,95

BESTEL HIER!

Adobe Acrobat Pro DC 2020 Windows 

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €167 VOOR €79,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €17,95

BESTEL HIER!
close-link
Windows 10 Professional
Windows 10 Home upgraden naar Windows 10 Pro

Normaal €119 tijdelijk slechts €11,95

BESTEL HIER!
close-link