Fruit

Wat zijn goji bessen?

Goji bessen zijn kleine rode vruchten boordevol antioxidanten en krachtige medicinale eigenschappen. Ze zijn niet alleen geweldig voor het toevoegen van een pop van kleur aan je bord, maar ook heerlijk en vol van smaak.

Deze bessen worden vaak in poedervorm of gedroogd verkocht. Bovendien worden ze aan veel supplementen en sapmixen toegevoegd.

Dit artikel gaat dieper in op de voedingswaarde, voordelen en bijwerkingen van goji bessen.

Wat zijn goji bessen?

Goji bessen (Lycium barbarum) worden ook wel wolfsbessen genoemd en komen oorspronkelijk uit Azië.

Bekend om hun zoete, lichtzure smaak en levendige rode tint, worden ze al duizenden jaren gebruikt in de traditionele geneeskunde. Er wordt zelfs gezegd dat ze de tekenen van veroudering vertragen, de ogen gezond houden en de lever, nieren en longen versterken (12).

Dankzij hun groeiende populariteit, worden goji bessen ook vaak gebruikt in supplementen en superfood mixen naast andere vruchten, kruiden en extracten.

Daarnaast worden deze bessen vaak gevonden in gedroogde of poedervorm en toegevoegd aan een verscheidenheid van recepten.

Goji-bessen komen oorspronkelijk uit Azië en staan bekend om hun geneeskrachtige eigenschappen. Ze worden aan veel supplementen en superfood mixen toegevoegd.

Mogelijke gezondheidsvoordelen

Goji bessen zijn in verband gebracht met verschillende potentiële gezondheidsvoordelen.

Zeer voedzaam

Ze zijn een geweldige bron van voedingsstoffen, waaronder vitaminen en mineralen. Slechts 5 eetlepels (28 gram) gedroogde gojibessen bevatten(3):

  • Calorieën: 98
  • Eiwit: 4 gram
  • Vet: 0,1 gram
  • Koolhydraten: 21,6 gram
  • Vezels: 3,6 gram
  • Suiker: 21,8 gram
  • IJzer: 11% van de dagelijkse waarde (ADH)
  • Vitamine A: 501% van de ADH
  • Vitamine C: 15% van de ADH

Zoals u kunt zien, zit zelfs een kleine portie van deze vrucht vol met vezels, ijzer, en vitamine A en C (3).

IJzer is een essentieel mineraal dat betrokken is bij zuurstoftransport en de productie van gezonde rode bloedcellen. Ondertussen spelen zowel vitamine A als C een centrale rol in de immuunfunctie en fungeren ze als antioxidanten in je lichaam (456).

Antioxidanten zijn verbindingen die helpen bij het neutraliseren van schadelijke moleculen, de zogenaamde vrije radicalen, waardoor celschade wordt voorkomen (1).

Uit een reageerbuisstudie bleek zelfs dat het behandelen van cellen met gojibessenextract de antioxidantenniveaus aanzienlijk verhoogde en verschillende markers van oxidatieve stress verminderde (7).

Onderzoek suggereert dat het verhogen van uw inname van antioxidanten ontstekingen vermindert en beschermt tegen chronische aandoeningen zoals kanker, hart-en vaatziekten en diabetes (8).

Kan de immuunfunctie ondersteunen

Goji bessen worden al lang gebruikt in de traditionele geneeskunde om ziektes en infecties af te wenden en op natuurlijke wijze de immuniteit te verhogen.

Volgens een 30-daagse studie bij 60 oudere volwassenen, verhoogde het drinken van 120 ml goji bessen sap per dag het niveau van de immuuncellen en verbeterde het algemene gevoel van welzijn(9).

In een onderzoek van 3 maanden bij 150 oudere volwassenen, verbeterden goji bessen supplementen de immuunfunctie als reactie op een griepvaccin (10).

Dierexperimenteel onderzoek ondersteunt deze bevindingen op het gebied van immuungezondheid(1112).

Toch zijn aanvullende studies nodig.

Kan de gezondheid van het oog bevorderen

Veelbelovend onderzoek suggereert dat goji bessen de gezondheid van de ogen kunnen bevorderen en beschermen tegen aandoeningen zoals maculaire degeneratie, een progressieve oogaandoening die kan leiden tot verlies van gezichtsvermogen (13).

Een 90-daagse studie bij 150 oudere volwassenen wees uit dat suppletie met goji bessen de antioxidant niveaus in het bloed verhoogde, hypopigmentatie van de macula (het centrale gebied van het netvlies) voorkwam, en hielp om vettige eiwitafzettingen onder het netvlies te verzachten(14).

Evenzo toonde een studie bij 114 mensen met vroege maculaire degeneratie aan dat dagelijkse goji bessen supplementen de dichtheid van macula pigment verbeterden, wat kan beschermen tegen de progressie van maculaire degeneratie (15).

Goji-bessen zitten ook boordevol antioxidanten zoals zeaxanthine, die helpen uw lenzen en netvliezen te beschermen tegen schade(116).

Goji-bessen zitten boordevol belangrijke voedingsstoffen en antioxidanten. Bovendien kunnen ze de immuunfunctie en een gezond gezichtsvermogen ondersteunen.

Mogelijke nadelen

De meeste gezonde volwassenen kunnen met mate van gojibessen genieten als onderdeel van een evenwichtige voeding.

Deze bessen kunnen echter in zeldzame gevallen een allergische reactie opwekken, vooral bij personen die allergisch zijn voor andere vruchten (1718).

Bovendien kunnen gojibessen een wisselwerking hebben met bepaalde medicijnen, waaronder bloedverdunners en medicijnen voor diabetes of hoge bloeddruk(1).

Bovendien moet u voorzichtig zijn als u zwanger bent, omdat ze betaïne bevatten, een stof die schadelijk kan zijn voor de gezondheid van de foetus. Verder onderzoek is nodig om te bepalen of gojibessen veilig zijn tijdens de zwangerschap(19).

Als u medicijnen gebruikt of onderliggende gezondheidsproblemen heeft, kunt u het beste eerst met uw arts overleggen voordat u goji bessen aan uw gerecht toevoegt.

Goji bessen kunnen een wisselwerking hebben met bepaalde medicijnen en bij sommige mensen een allergische reactie opwekken. Aanvullend onderzoek moet uitwijzen of deze vruchten veilig zijn tijdens de zwangerschap.

Hoe kunt u goji bessen aan uw voeding toevoegen?

Goji bessen zijn overal verkrijgbaar in gedroogde vorm.

Ze kunnen gemakkelijk worden vervangen door andere gedroogde vruchten in ontbijtgranen, yoghurt, trail mix, en granola. Je kunt ze ook toevoegen aan gebakken producten zoals koekjes, muffins, brownies en brood.

Om ze zachter te maken en te rehydrateren, kun je gedroogde goji bessen een paar minuten laten weken. Gerehydrateerde goji bessen zijn een geweldige toevoeging aan salsa’s, smoothies, soepen, en roerbakgerechten.

Tot slot kunnen gojibessenpoeders en sapmixen worden gemengd in vele dranken, shakes en smoothies.

Goji bessen zijn gedroogd, in poedervorm en in verschillende sappen verkrijgbaar. Je kunt er van genieten als topping op zoete gerechten of gemengd in gebakken gerechten, smoothies en meer.

Tot slot

Goji-bessen staan ​​bekend om hun levendige tint en unieke, zure smaak .

Naast hun gehalte aan vitaminen, mineralen en antioxidanten, kunnen deze bessen de immuunfunctie en de gezondheid van de ogen bevorderen.

Ze zijn verkrijgbaar in verschillende vormen en kunnen worden toegevoegd aan tal van recepten.

Als u zwanger bent, medicijnen gebruikt, of een onderliggende gezondheidstoestand heeft, raadpleeg dan uw arts voordat u goji bessen eet.(bron)