Groenten

Wat zijn sjalotten? Voeding, voordelen en vervangers

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!

Sjalotten zijn een kleine, langwerpige uiensoort met een smaak die vaak wordt omschreven als een subtiele mix tussen een traditionele ui en knoflook.

Ze groeien in trossen, bevatten minder water en hebben dunnere schillen dan traditionele uien, maar kunnen je ogen net zo doen tranen.

Sjalotten zitten boordevol voedingsstoffen en plantaardige stoffen en bieden tal van gezondheidsvoordelen.

Toch vraagt u zich misschien af hoe deze uien verschillen van andere soorten en hoe u ze het beste kunt gebruiken in de keuken.

In dit artikel leest u meer over de voordelen en toepassingen van sjalotten, en hoe u sjalotten kunt vervangen in recepten.

Oorsprong en voeding van sjalotten

Sjalotten ( Allium ascalonicum L. ) behoren tot de Allium-familie, naast prei, bieslook, lente-uitjes, knoflook en andere uiensoorten, zoals Vidalia-, witte, gele en zoete uien.

Hoewel ze aan de buitenkant lijken op rode uien, zien ze er aan de binnenkant heel anders uit. Als je een sjalot pelt, zie je dat ze 3-6 teentjes of bollen hebben – zoals knoflook – in plaats van ringen zoals andere uien(1).

Voedingskundig hebben ze heel wat te bieden, een 100 gram of ongeveer 10 eetlepels gehakte sjalotten leveren (2):

  • Calorieën: 75
  • Eiwit: 2,5 gram
  • Vet: 0 gram
  • Koolhydraten: 17 gram
  • Vezels: 3 gram
  • Calcium: 3% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • IJzer: 7% van de ADH
  • Magnesium: 5% van de ADH
  • Fosfor: 5% van de ADH
  • Kalium: 7% van de ADH
  • Zink: 4% van de ADH
  • Foliumzuur: 9% van de ADH

Vergeleken met gewone uien zijn sjalotten een meer geconcentreerde bron van eiwitten, vezels en microvoedingsstoffen, waaronder calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium, zink, koper, foliumzuur, B-vitamines, en vitamine A en C (2).

Bovendien zitten sjalotten en andere groenten uit de Allium-familie boordevol krachtige antioxidanten en organische zwavelverbindingen – die allemaal verantwoordelijk zijn voor veel van hun gezondheidsvoordelen(3456).

Een van deze krachtige stoffen is allicine. Het wordt gevormd wanneer sjalotten worden geplet of gesneden, waardoor hun antioxidanten vrijkomen (7).

Sjalotten zijn een milde en zeer voedzame uiensoort. Ze zitten vol met vezels, vitaminen, mineralen, antioxidanten en organische zwavelverbindingen, die allemaal verantwoordelijk zijn voor veel van hun gezondheidsvoordelen.

Gezondheidsvoordelen van sjalotten

De organische zwavelverbindingen en antioxidanten in sjalotten zijn verbonden met de meeste van hun gezondheidsvoordelen.

Rijk aan antioxidanten

Antioxidanten zijn stoffen die helpen je cellen te beschermen tegen beschadiging door stoffen die vrije radicalen worden genoemd.

Te veel vrije radicalen kunnen oxidatieve stress in je lichaam veroorzaken, wat kan leiden tot ontstekingen en chronische aandoeningen zoals kanker, hartziekten en diabetes(8910).

Sjalotten zijn rijk aan stoffen met antioxidante werking, zoals quercetine, kaempferol, en allicine.

Uit een onderzoek waarin de antioxidantwerking van 11 populaire uiensoorten werd geanalyseerd, bleek dat sjalotten de hoogste hoeveelheden bevatten (11).

Een andere studie vergeleek de antioxidatieve kracht van zes Allium groenten, waarbij bleek dat sjalotten de op één na hoogste kracht hadden na bieslook(12).

Kan allergiesymptomen verlichten

Tijdens een allergische reactie laten cellen in je lichaam histamine vrij, wat symptomen veroorzaakt als zwelling van weefsel, tranende ogen en jeuk.

Sjalotten bevatten veel quercetine, een plantaardige flavonoïde die kan helpen bij het verminderen en beheersen van oog- en neussymptomen die samenhangen met seizoensgebonden allergieën (13).

Quercetine kan werken als een natuurlijk antihistaminicum door de afgifte van histamine te voorkomen en de ernst van ontstekings- en ademhalingsreacties zoals allergische astma, bronchitis en seizoensgebonden allergieën te verminderen (1415).

Het is zelfs een hoofdbestanddeel van veel seizoensgebonden allergiemedicijnen en supplementen die worden gebruikt om milde allergiesymptomen die de ogen en neus aantasten te beheersen(6).

Bevat antimicrobiële verbindingen

Een groot aantal onderzoeken toont aan dat de organische zwavel verbindingen in Allium groenten zoals sjalotten antibacteriële, schimmelwerende en antivirale eigenschappen hebben (5).

Als zodanig worden Alliums al lang gebruikt in de traditionele geneeskunde om verkoudheid, koorts en hoesten te helpen behandelen, evenals de griep (16).

Een 4-weeks onderzoek bij 16 volwassenen met seizoensgebonden allergieën stelde vast dat het nemen van 200 mcg/mL van het sjalottenextract dagelijks de symptomen verminderde bij 62,5% van de deelnemers, vergeleken met 37,5% in de controlegroep (13).

Een andere studie bij 60 mensen toonde aan dat het elk uur aanbrengen van een 0,5% sjalotten extract oplossing op beginnende koortsblaasjes de duur ervan aanzienlijk verminderde(17).

Koortsblaasjes verdwenen binnen 6 uur bij 30% van degenen die sjalottenextract kregen en binnen 24 uur bij de rest van de sjalottengroep, vergeleken met 48-72 uur bij de placebogroep (17).

Bovendien is aangetoond dat een enkele mondspoeling van 15 seconden met sjalotextract en water effectiever is dan chloorhexidine, een medisch desinfectiemiddel, om bacteriën in de mond tot 24 uur te remmen (5).

Kan de gezondheid van het hart en de bloedsomloop ondersteunen

Onderzoek wijst uit dat de organische zwavelverbindingen en antioxidanten in sjalotten de gezondheid van het hart en de bloedsomloop op verschillende manieren kunnen bevorderen, waardoor uw risico op hartaandoeningen mogelijk afneemt(181920).

Sjalotten bevatten hoge hoeveelheden thiosulfinaten, een type organische zwavelverbinding die de vorming van gevaarlijke bloedstolsels kan voorkomen (21).

Van allicine, een andere organische zwavelverbinding in sjalotten, is aangetoond dat het de stijfheid van de bloedvaten vermindert door het vrijkomen van stikstofmonoxide, waardoor de bloedsomloop verbetert en de bloeddruk daalt. Het kan ook het totale cholesterolgehalte verbeteren (22).

Verder bleek uit een onderzoek waarbij 11 leden van de Allium familie werden vergeleken dat sjalotten en knoflook de grootste stollingsremmende activiteit hadden, wat werd toegeschreven aan hun quercetine- en allicine-inhoud (23).

Sjalotten kunnen ook helpen bij het terugdringen van de hoeveelheid schadelijke vetten die zich in het bloed kunnen ophopen en mogelijk het risico op hart- en vaatziekten kunnen verhogen.

Een studie merkte op dat vrouwen met diabetes type 2 die sjalotten aten met yoghurt een verlaging ondervonden van het totale cholesterol, LDL (slecht) cholesterol, en triglyceriden, vergeleken met vrouwen die alleen yoghurt aten (24).

Een andere studie stelde vast dat dagelijkse toevoeging van allicine het hoge cholesterol- en triglyceridengehalte bij ratten verlaagde, wat bescherming biedt tegen atherosclerose – de opbouw van plaque in slagaders die kan leiden tot hartaandoeningen(25).

Andere mogelijke voordelen

De krachtige verbindingen in sjalotten bieden nog een aantal andere gezondheidsvoordelen:

  • Kan een gezond gewicht ondersteunen. Sommige studies wijzen uit dat verbindingen in sjalotten kunnen helpen bij het voorkomen van overmatige vetophoping en het verlagen van het totale lichaamsvetpercentage(2627).
  • Kan de bloedsuikerspiegel verlagen. Plantaardige stoffen in sjalotten kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen. Ratten met insulineresistentie die gedurende 8 weken dagelijks sjalottenextract kregen toegediend, vertoonden significante verbeteringen in insulineresistentie en een verlaging van de bloedsuikerspiegel (29).

Sjalotten zijn rijk aan antioxidanten en kunnen de bloedsuikerspiegel, de bloedsomloop, seizoensgebonden allergieën, en de gezondheid van hart en botten verbeteren. Ze kunnen ook helpen bacteriën te bestrijden en gewicht te behouden.

Hoe voeg je sjalotten toe aan je gerechten?

De mildheid van sjalotten maakt ze ideaal voor recepten die vragen om meer delicate smaken.

Enkele populaire manieren om sjalotten te eten zijn:

  • De teentjes roosteren en ze serveren met een dipsaus.
  • Ze grillen naast andere groenten, tofu of vlees.
  • Fijnhakken en toevoegen aan roerbakgerechten, soepen of quiches.
  • Ze in blokjes snijden en rauw over salades, bruschetta of pastagerechten strooien ze op zelfgemaakte pizza’s te leggen
  • Fijnhakken en toevoegen aan sauzen of dressings

Vervangingsmiddelen voor sjalotten

Als je geen sjalotten in huis hebt, kun je ze het best vervangen door een gewone ui en een snufje fijngehakte of gedroogde knoflook. Bedenk wel dat sjalotten en gewone uien verschillende smaken hebben.

Deze vervanging werkt het best als het recept gekookte sjalotten vereist, want rauwe ui en rauwe sjalot smaken niet hetzelfde.

Aan de andere kant, als je sjalotten vervangt door één hele ui, wordt over het algemeen aangeraden om drie sjalotten te gebruiken voor elke ui die in een recept wordt gevraagd. Nogmaals, sjalotten hebben niet dezelfde smaak als gewone uien.

Soms kan het verwarrend zijn om te weten hoeveel sjalotten je in een recept moet gebruiken. Als in een recept één sjalot wordt gevraagd, betekent dat meestal alle teentjes van één sjalot – niet slechts één sjalotteentje.

Sjalotten hebben een milde smaak die een uitstekende aanvulling kan zijn op allerlei gerechten, zoals soepen, salades en dressings. In veel recepten kunnen sjalotten worden vervangen door gewone uien gemengd met knoflook.

Tot slot

Sjalotten zijn een zeer voedzame uiensoort die veel gezondheidsvoordelen biedt.

Ze zijn rijk aan plantaardige stoffen met een hoge antioxidantwerking, wat helpt ontstekingen te verminderen en oxidatieve stress te voorkomen die tot ziekten kan leiden.

Bovendien zijn de verbindingen in sjalotten goed onderzocht op hun mogelijke voordelen voor de gezondheid, zoals ondersteuning van de gezondheid van het hart, verbetering van de bloedsuikerspiegel controle, en het verlagen van uw risico op obesitas en ziekten zoals kanker en diabetes type 2.

Om de milde smaak van sjalotten in je maaltijd op te nemen, gebruik je ze gewoon in elk recept waarin traditionele uien worden gevraagd.

Bedenk wel dat in sommige van de onderzochte studies geconcentreerd sjalottenextract werd gebruikt, waardoor het moeilijk is om precies te bepalen hoeveel hele sjalotten je zou moeten consumeren om dezelfde voordelen te bereiken.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €19,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link

Microsoft Office ProPlus 

 Nu €14,95
Geschikt voor Windows en MAC, Tablet, Smartphone en Chromebook
BESTELLEN
close-link
Microsoft Office 2019 en 2016 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN
close-image