Groenten

10 indrukwekkende gezondheidsvoordelen van waterkers

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €21,95

BESTEL HIER!

Waterkers is een bladgroente die vaak over het hoofd wordt gezien die een krachtige voedingsstof bevat.

De kleine ronde bladeren en eetbare stengels hebben een peperige, licht pikante smaak.

Waterkers maakt deel uit van de groentefamilie Brassicaceae , waartoe ook boerenkool, spruitjes en kool behoren(1).

Ooit beschouwd als een onkruid, werd het voor het eerst gekweekt in het Verenigd Koninkrijk in de vroege jaren 1800, maar wordt nu geteeld in waterige bedden over de hele wereld.

Hier zijn 10 indrukwekkende gezondheidsvoordelen van waterkers.

1. Boordevol voedingsstoffen, met name vitamine K

Waterkers is laag in calorieën maar bevat een grote hoeveelheid voedingsstoffen.

De voedingsstofdichtheid is een maat voor de hoeveelheid voedingsstoffen die een voedingsmiddel bevat in verhouding tot het aantal calorieën dat het levert. Daarom is waterkers een zeer voedingsrijk voedingsmiddel.

Het staat zelfs op nummer één in de lijst van krachtpatsers van fruit en groenten van de Amerikaanse Centers for Disease Control(2).

Een 34 gram waterkers bevat het volgende ( 3 ):

  • Calorieën: 4
  • Koolhydraten: 0,4 gram
  • Eiwit: 0,8 gram
  • Vet: 0 gram
  • Vezels: 0,2 gram
  • Vitamine A: 22% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • Vitamine C: 24% van de ADH
  • Vitamine K: 106% van de ADH
  • Calcium: 4% van de ADH
  • Mangaan: 4% van de ADH

Zoals je kunt zien, levert een 34 gram waterkers meer dan 100% van de ADH voor vitamine K, een vetoplosbare vitamine die nodig is voor de bloedstolling en gezonde botten( 4 ).

Waterkers bevat ook kleine hoeveelheden vitamine E, thiamine, riboflavine, vitamine B6, folaat, pantotheenzuur, magnesium, fosfor, kalium, natrium en koper( 3 ).

Waterkers bevat veel belangrijke vitaminen en mineralen, waaronder meer dan 100% van de ADH voor vitamine K.

2. Een hoog gehalte aan antioxidanten kan het risico op chronische ziekten verlagen

Waterkers zit vol met plantaardige stoffen, antioxidanten genaamd, die beschermen tegen celschade veroorzaakt door vrije radicalen, wat schadelijke moleculen zijn die leiden tot oxidatieve stress.

Oxidatieve stress wordt in verband gebracht met verschillende chronische ziekten, waaronder diabetes, kanker en hart- en vaatziekten(5).

Gelukkig kan een voeding die rijk is aan antioxidanten, zoals waterkers, helpen beschermen tegen oxidatieve stress, waardoor het risico op deze ziekten kan afnemen.

Een onderzoek naar de antioxidant verbindingen in 12 verschillende kruisbloemige groenten vond meer dan 40 unieke flavonoïden in waterkers, een soort plantaardige chemische stof(1).

In feite presteerde waterkers beter dan alle andere groenten in deze studie in termen van de totale hoeveelheid fenolen en het vermogen om vrije radicalen te neutraliseren (1).

Bovendien hebben studies een verband gelegd tussen de antioxidanten in waterkers en een lager risico op kanker, diabetes en hartziekten (67).

Waterkers is extreem rijk aan antioxidanten, die kunnen helpen bij het voorkomen van chronische ziekten, zoals diabetes, kanker en hartaandoeningen.

3. Bevat verbindingen die bepaalde vormen van kanker kunnen voorkomen

Omdat waterkers rijk is aan fytochemicaliën, kan het je risico op het ontwikkelen van bepaalde vormen van kanker verlagen.

Waterkers en andere kruisbloemige groenten bevatten glucosinolaten, die worden geactiveerd tot verbindingen die isothiocyanaten worden genoemd wanneer ze met een mes worden gesneden of gekauwd(8).

Isothiocyanaten omvatten chemicaliën zoals sulforafaan en fenethylisothiocyanaat (PEITC) (910).

Deze verbindingen beschermen tegen kanker door gezonde cellen te beschermen tegen beschadiging, kankerverwekkende chemicaliën te inactiveren en de groei en verspreiding van tumoren te blokkeren(111213).

Van de isothiocyanaten in waterkers is aangetoond dat ze darm-, long-, prostaat- en huidkanker voorkomen(9101415).

Daarnaast toont onderzoek aan dat de isothiocyanaten en sulforafaan die in waterkers worden gevonden de groei van borstkankercellen onderdrukken(1617).

Waterkers bevat krachtige anti-kanker verbindingen, isothiocyanaten genaamd, waarvan is aangetoond dat ze verschillende soorten kanker afweren.

4. Op veel indrukwekkende manieren gunstig voor de gezondheid van het hart

Het eten van waterkers kan op verschillende manieren goed zijn voor de gezondheid van het hart.

Waterkers is een kruisbloemige groente

Waterkers maakt deel uit van de kruisbloemige familie van groenten. Een voeding met veel kruisbloemige groenten kan de gezondheid van het hart bevorderen.

Een overzicht van studies bij meer dan 500.000 individuen linkt het eten van kruisbloemige groenten aan een 16% verlaagd risico op hartziekten (18).

Antioxidanten verbeteren de gezondheid van het hart

Waterkers bevat de antioxidanten beta caroteen, zeaxanthine en luteïne. Lage niveaus van deze carotenoïden worden in verband gebracht met hartaandoeningen en hoge bloeddruk(19).

Studies hebben aangetoond dat hoge niveaus van carotenoïden niet alleen beschermen tegen de ontwikkeling van hart-en vaatziekten, maar ook uw risico op een hartaanval en beroertes verlagen (20).

Voedingsnitraten bevorderen de gezondheid van de bloedvaten

Voedingsnitraten bevorderen de gezondheid van de bloedvaten
Waterkers bevat ook voedingsnitraten, die de gezondheid van de bloedvaten bevorderen door ontstekingen te remmen en de stijfheid en dikte van de bloedvaten te verminderen(21).

Van voedingsnitraten is ook aangetoond dat ze de bloeddruk verlagen door de hoeveelheid stikstofmonoxide in het bloed te verhogen (22).

Waterkers kan het cholesterol verlagen

Verder kan waterkers helpen bij het verlagen van cholesterol, wat de gezondheid van het hart kan verbeteren.

In een 10-daagse studie bij ratten met een hoog cholesterolgehalte, verlaagde een behandeling met waterkers extract het totale cholesterol met 34% en het “slechte” LDL cholesterol met 53%(23).

Waterkers heeft veel potentiële voordelen voor de gezondheid van het hart, waaronder verlaging van de bloeddruk en het cholesterolgehalte. Voedingen met veel kruisbloemige groenten worden in verband gebracht met een lager risico op hartaandoeningen.

5. Het gehalte aan mineralen en vitamine K beschermt tegen osteoporose

Waterkers bevat veel mineralen die nodig zijn voor gezonde botten, waaronder calcium, magnesium, kalium en fosfor( 3 ).

Hoewel calcium bekend staat om zijn effecten op de gezondheid van de botten, spelen magnesium, vitamine K en kalium ook een belangrijke rol(24).

Een uitgebalanceerd voedingspatroon met veel voedingsrijke groenten is gecorreleerd met een positief effect op de gezondheid van de botten(24).

Bovendien levert 34 gram waterkers meer dan 100% van de ADH voor vitamine K( 3 ).

Vitamine K is een onderdeel van osteocalcine, een eiwit dat gezond botweefsel opbouwt en helpt bij het reguleren van botveranderingen( 4 ,25).

In één onderzoek hadden mensen met de hoogste inname van vitamine K 35% minder kans op een heupfractuur dan mensen met de laagste inname(26).

Waterkers bevat veel voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de gezondheid van de botten, waaronder meer dan 100% van de ADH voor vitamine K.

6. Bevordert de immuunfunctie dankzij een hoog vitamine C gehalte

Waterkers bevat 15 mg vitamine C per 34 gram, dat is 20% van de ADH voor vrouwen en 17% voor mannen( 3 ).

Vitamine C staat bekend om zijn gunstige effecten op de gezondheid van het immuunsysteem. Een tekort aan vitamine C is in verband gebracht met een verminderde immuunfunctie en een verhoogde ontsteking(27).

Vitamine C stimuleert het immuunsysteem door de productie van witte bloedcellen die infecties bestrijden te verhogen(28).

Hoewel studies in de algemene bevolking niet onomstotelijk hebben aangetoond dat vitamine C het risico op een verkoudheid vermindert, vermindert het de duur van de symptomen met 8%(29).

Waterkers is een goede bron van vitamine C, wat een gezond immuunsysteem bevordert en je risico op infecties verkleint.

7. Dichtheid van voedingsstoffen kan helpen bij het afvallen

Hoewel het niet specifiek is onderzocht, kan waterkers ook voordelen hebben voor gewichtsbeheersing.

Het is een zeer voedzame groente – een 34 gram kopje waterkers bevat slechts 4 calorieën, maar levert wel een aantal belangrijke voedingsstoffen ( 3 ).

Als je probeert af te vallen, is het zeker de moeite waard om deze voedzame, caloriearme groente aan je gerecht toe te voegen.

Waterkers is een zeer voedzame groente die je kan helpen om heel weinig calorieën binnen te krijgen, wat kan helpen bij het afvallen.

8. Voedingsnitraten kunnen atletische prestaties verbeteren

Groenten uit de Brassicaceae familie bevatten hoge gehaltes aan voedingsnitraten (30).

Nitraten zijn verbindingen die van nature voorkomen in voedingsmiddelen zoals bieten, radijs en groene bladgroenten zoals waterkers (31).

Ze ontspannen uw bloedvaten en verhogen de hoeveelheid stikstofmonoxide in uw bloed, wat de sportprestaties kan verbeteren (31).

Bovendien verlaagt nitraat in de voeding de bloeddruk in rust en verlaagt het de hoeveelheid zuurstof die nodig is tijdens het sporten, wat de inspanningstolerantie kan verhogen (32).

Verschillende studies naar nitraten uit bieten en andere groenten hebben aangetoond dat de trainingsprestaties van atleten verbeteren (31).

Een kleine studie bij gezonde mensen die dagelijks 100 gram waterkers namen gedurende zeven dagen, toonde echter aan dat waterkers de productie van kooldioxide verhoogde tijdens het sporten, wat een negatieve invloed kan hebben op de prestaties(33).

Hoewel een aanzienlijke hoeveelheid onderzoek erop wijst dat voedingsnitraten de trainingsprestaties kunnen verbeteren, ontbreekt het aan sluitend bewijs dat waterkers de atletische prestaties verbetert.

Waterkers is een bron van nitraten in de voeding, die in verband zijn gebracht met verbeterde sportprestaties. Er zijn momenteel echter geen studies naar waterkers die deze gunstige effecten bevestigen.

9. Rijk aan Carotenoïden en Vitamine C, die de gezondheid van de ogen kunnen beschermen

Waterkers bevat luteïne en zeaxanthine, wat antioxidante verbindingen zijn in de carotenoïde familie.

Talrijke studies hebben aangetoond dat luteïne en zeaxanthine essentieel zijn voor de gezondheid van de ogen (34).

In het bijzonder beschermen ze uw ogen tegen schade door blauw licht(34).

Luteïne en zeaxanthine zijn ook in verband gebracht met een lager risico op het ontwikkelen van leeftijdsgebonden maculadegeneratie en cataract(34).

Bovendien wordt de vitamine C in waterkers ook in verband gebracht met een lager risico op het ontwikkelen van cataract (35).

Waterkers bevat de carotenoïden luteïne en zeaxanthine, die essentieel zijn voor de gezondheid van de ogen. Waterkers is ook een goede bron van vitamine C, die kan beschermen tegen cataract.

10. Veelzijdige toevoeging aan elke maaltijd

Waterkers kan gebruikt worden in een grote verscheidenheid aan gerechten.

Om het meeste voordeel uit de actieve antioxidanten te halen, kun je waterkers het beste rauw of licht gestoomd eten(36).

Hier zijn een aantal eenvoudige manieren om waterkers aan je gerecht toe te voegen:

  • Strooi het over je salade.
  • Roer het door je soep aan het einde van de kooktijd.
  • Maak er pesto van door het te mengen met knoflook en olijfolie.
  • Verander het in pesto door het te mengen met knoflook en olijfolie.
  • Serveer het met eieren.
  • Gebruik het om elk gerecht mee af te toppen.

Waterkers is een veelzijdige toevoeging aan je dagelijkse maaltijden. Eet het in een salade, soep of sandwich of gebruik het als garnering bij elk gerecht.

Tot slot

Waterkers is een krachtige groente die een aantal belangrijke voedingsstoffen bevat, maar extreem laag in calorieën is.

Het bevat een overvloed aan antioxidanten, die het risico op hartaandoeningen en verschillende vormen van kanker kunnen verlagen.

Het is ook een goede bron van mineralen die uw botten beschermen.

Bovendien is waterkers een heerlijke toevoeging aan elke maaltijd en een leuke afwisseling van de gebruikelijke sla of spinazie.

Hoewel waterkers niet een van de meest populaire groenten is, maakt zijn voedingsprofiel het een uitstekende aanvulling in je gerecht.(bron)

Microsoft Office Proplus 2019

Normaal €99,- tijdelijk slechts  €21,95

BESTEL HIER!
close-link

Microsoft Visio 2019 Professional

BEPERKT AANTAL OP= OP VAN €139,-VOOR €29,95
SHOP NOW
Geen maandelijkse of jaarlijkse kosten aan verbonden.
close-link
Microsoft Office 2021 en 2019 voor PC en MAC, Office 365 Family, Adobe, Windows 10 Pro, VMWare Workstation licenties nu tot 80% aan voordeel!! 
NAAR AANBIEDINGEN