Overige

Zijn pecannoten goed voor je?

Pecannoten zijn een soort boomnoot afkomstig uit Noord-Amerika.

Dankzij hun rijke en boterachtige smaak zijn ze een veelgebruikt ingrediënt in zowel voorgerechten, desserts als hoofdgerechten.

Hoewel ze een lange lijst van essentiële voedingsstoffen bevatten, bevatten ze ook veel calorieën en vet, waardoor velen zich afvragen of ze wel gezond zijn.

In dit artikel gaan we dieper in op het onderzoek om te bepalen of pecannoten goed voor je zijn.

Voedingsstoffen

Pecannoten zijn rijk aan een aantal belangrijke voedingsstoffen.

In het bijzonder zijn ze een goede bron van vezels, samen met koper, thiamine, en zink.

Een ons (28 gram) pecannoten bevat de volgende voedingsstoffen (1):

  • Calorieën: 196
  • Eiwit: 2,5 gram
  • Vet: 20,5 gram
  • Koolhydraten: 4 gram
  • Vezels: 2,7 gram
  • Koper: 38% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid(ADH)
  • Thiamine (vitamine B1): 16% van de ADH
  • Zink: 12% van de ADH
  • Magnesium: 8% van de ADH
  • Fosfor: 6% van de ADH
  • IJzer: 4% van de ADH

Koper is een belangrijk mineraal betrokken bij vele aspecten van uw gezondheid, met inbegrip van zenuwcelfunctie, gezondheid van het immuunsysteem, en de productie van rode bloedcellen (2).

Thiamine, of vitamine B1, is essentieel voor het omzetten van koolhydraten in energie om uw lichaam van brandstof te voorzien (3).

Zink is een ander belangrijk mineraal dat in pecannoten zit, en het is nodig voor de immuunfunctie, evenals celgroei, hersenfunctie en wondgenezing(4).

Pecannoten zijn rijk aan verschillende belangrijke voedingsstoffen, waaronder vezels, koper, thiamine, en zink.

Voordelen

Pecannoten zijn in verband gebracht met tal van gezondheidsvoordelen.

Verbetert de gezondheid van het hart

Pecannoten zijn een geweldige bron van enkelvoudig onverzadigde vetzuren, een type vet dat de gezondheid van het hart ten goede kan komen(5).

Een studie bij 204 mensen met coronaire hartziekte, die wordt gekenmerkt door vernauwing van de slagaders, toonde aan dat het eten van 1 ons (30 gram) pecannoten per dag gedurende 12 weken de verhouding tussen het totale cholesterol en het HDL (goede) cholesterol in het bloed verbeterde (6).

Een oudere studie bij 19 mensen met een normaal cholesterolgehalte toonde aan dat degenen die dagelijks 68 gram pecannoten aten, na 8 weken een significant lager LDL (slecht) cholesterolgehalte hadden, vergeleken met degenen in een controlegroep die geen noten aten(7).

Ander onderzoek toont aan dat een verhoogde inname van noten, waaronder pecannoten, in verband kan worden gebracht met een verlaging van het totale cholesterolgehalte, het LDL (slechte) cholesterolgehalte en de triglyceridenwaarde – allemaal risicofactoren voor hart- en vaatziekten (8).

Stabiliseert de bloedsuikerspiegel

Sommige onderzoeken suggereren dat pecannoten een betere controle van de bloedsuikerspiegel kunnen bevorderen, wat gedeeltelijk te wijten kan zijn aan hun vezelgehalte .

Hoewel noten voornamelijk onoplosbare vezels bevatten die niet oplossen in water, bevatten ze ook wat oplosbare vezels. Oplosbare vezels lossen op in water en vormen een gel-achtig materiaal dat onverteerd door je lichaam gaat en de opname van suiker in het bloed vertraagt ​​(10).

Een kleine studie bij 26 volwassenen met overgewicht of obesitas wees uit dat het eten van een dieet dat rijk is aan pecannoten gedurende 4 weken het vermogen van het lichaam om insuline effectief te gebruiken, verbeterde. Insuline is het hormoon dat suiker uit uw bloedbaan naar uw cellen (11).

Bovendien verbeterde dit dieet de functie van bètacellen in de alvleesklier, die verantwoordelijk zijn voor de insulineproductie (11).

Ook bleek uit een review van 12 studies dat het toevoegen van noten aan je dieet kan helpen bij het verlagen van het hemoglobine A1C-niveau, een maatstaf voor de beheersing van de bloedsuikerspiegel op de lange termijn(12).

Bevordert de hersenfunctie

Pecannoten zitten boordevol voedingsstoffen die de hersenfunctie kunnen bevorderen, waaronder enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren.

Met name enkelvoudig onverzadigde vetzuren zijn in verband gebracht met een verminderde mentale achteruitgang en minder ontstekingen(1314).

Een grote studie bij meer dan 15.000 vrouwen die meer dan 40 jaar heeft geduurd, heeft aangetoond dat een hogere notenconsumptie leidt tot een verbeterde cognitie op de lange termijn(15).

Ook een studie onder 4.822 oudere volwassenen toonde aan dat degenen die minstens 10 gram noten per dag aten 40% minder kans hadden op een slechte cognitie (16).

Er is echter meer onderzoek nodig om te evalueren hoe pecannoten specifiek de hersenfunctie kunnen beïnvloeden.

Sommige onderzoeken suggereren dat pecannoten de gezondheid van het hart, de hersenfunctie en de bloedsuikerspiegel kunnen helpen verbeteren.

Mogelijke nadelen

Hoewel pecannoten in verband zijn gebracht met verschillende potentiële gezondheidsvoordelen, zijn er ook enkele nadelen te overwegen.

Ten eerste moeten mensen met een allergie voor noten ze vermijden, samen met andere soorten noten zoals amandelen, cashewnoten, kastanjes en walnoten.

Houd in gedachten dat ze ook relatief calorierijk zijn, met bijna 200 calorieën in elke portie van 28 gram(1).

Als zodanig kan het eten van meerdere porties uw dagelijkse calorie-inname verhogen, wat kan bijdragen aan gewichtstoename als u geen andere aanpassingen aan uw voeding of lichamelijke activiteit aanbrengt.

Matig daarom uw inname, vooral als u probeert af te vallen.

Bovendien kun je het beste kiezen voor natuurlijke pecannoten zonder toegevoegde suiker of zout.

Mensen met een notenallergie kunnen beter geen pecannoten of andere noten eten. Pecannoten zijn ook calorierijk en kunnen bijdragen aan gewichtstoename als ze in grote hoeveelheden worden geconsumeerd.

Hoe pecannoten aan uw voeding toevoegen

Pecannoten zitten vol met essentiële voedingsstoffen en kunnen een uitstekende aanvulling zijn op een goed gevarieerd en gezond voedingspatroon.

Let goed op uw portiegroottes en blijf bij ongeveer 28 gram of ongeveer 20 pecannoten per keer.

Strooi een handjevol van deze smakelijke noten over je volgende yoghurt, salade of havermout voor extra knapperigheid en voedingsstoffen.

Ze doen het ook goed in een mix of in stukjes in gebakken producten zoals muffins, pannenkoeken of bananenbrood.

Of geniet van rauwe pecannoten als een snelle, gemakkelijke en voedzame snack voor onderweg.

Pecannoten zijn zeer voedzaam en kunnen op verschillende manieren gegeten worden als onderdeel van een gezond, uitgebalanceerd voedingspatroon.

Tot slot

Pecannoten zijn een soort boomnoot die rijk is aan verschillende belangrijke voedingsstoffen, waaronder vezels, koper, thiamine en zink.

Ze zijn in verband gebracht met veel potentiële gezondheidsvoordelen, waaronder verbeterde bloedsuikerspiegel, hartgezondheid en hersenfunctie.

Je kunt er met mate van genieten als onderdeel van een voedzaam eetpatroon – en in een aantal verschillende recepten.(bron)